Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ständigt orolig...

Skrivet av Magsåret..
Hejsan! Jag ammar min son som är 11 veckor. Försöker vara väldigt noga med att han får rätt tag vid bröstet varje gång han ammar. Jag har väldigt lätt att få mjölkstockning... hade nio stycken med min dotter! Ammade bara henne i 3månader innan jag gav upp (helt i 1 1/2månad). Med henne så sprutade det mjölk ur mina spända bröst ständigt!! Nu känns det som om brösten inte innehåller nån mjölk alls! När han äter så tar det bara ca4 minuter så vill han inte ha mer, känns som att mjölken tagit slut och han blir frustrerad och jag försöker truga innan jag tillslut byter bröst, då äter han från det i ca 4-5 minuter sen e det slut... Jag försöker erbjuda honom brösten oftare för att öka mängden men han blir bara irriterad. Han gick upp fint i början (ca300-350g/v) men har nu senaste två veckorna "bara" ökat ca 140g. Han har också börjat att bajsa mer sällan, det kan ibland gå två dagar innan det händer nått. Han verkar ju övrigt glad o pigg, sover ganska bra på nätterna. Men jag tycker inte det känns som att det finns tillräckligt med mjölk till honom. Just nu tar jag en dag i taget, är överlycklig om jag klarar 3 månader sträcket! Vill ju helst amma till 4-5 månader men jag vet inte om jag orkar med denna oro!! Detta blev svammligt men tack för att ni orkade läsa detta! Kram från en ständigt orolig mamma.
Svar på tråden: ständigt orolig...

Hej

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6
Tror att det är helt normalt att brösten ska kännas mjuka och "som att det inte är nånting i dem". Det betyder bara att produktionen har ställt in sig på din sons behov. Mina bröst kändes mjuka nån gång vid 2,5 månader-3 månader och har fortsatt så. Visst blir man lite orolig, men varje gång verkar det räcka ändå!

Sen är väl stress och oro inte bästa kryddan för att öka på produktionen ;-) Tänk också på att din son börjar komma upp i den åldern när de kan bli lite jobbiga att amma. De är mer lättstörda osv.

Jag är ingen hjälpmamma, så du kanske kan få bättre svar från dem. Lycka till i alla fall :-)
 

Hmm

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Nu ska jag börja med att säga att jag inte vet om 140g på två veckor är "tillräcklig" viktuppgång MEN allt annat tycker jag tycker pekar på att du har en fungerande amning och nöjd son!

De måste inte ligga och snutta i timmar, alla barn är inte supersnuttiga. Vissa, som din son, nöjer sig helt med att äta effektivt och sedan vara nöjda! De här effektiva "ätarna" slurpar lätt i sej ett bröst på 5 minuter och då känns det tomt. skulle du lägga dit honom och 15-20 minuter igen har det nästan fyllt på sig igen!

Att han bajsar mer sällan är heller ingen ovanligt eller konstigt, det brukar bli längre mellan bajsningarna efter ett tag.

Kanske kommer det en tillväxtspurt snart med oftare vid bröstet och större viktökning?! Jag har för mig att det kommer en ökningsperiod vid 3 månader och då kommer han troligen vilja äta oftare för att dra upp din mjölkproduktion!

Så det enda du egentligen borde ha lite koll på så är det väl viktuppgången men så länge pojken kissar och bajsar, verkar nöjd och "som vanligt" skulle jag inte tro att det är någon källa till oro. Kanske han går upp 600g på nästa 2-veckorsperiod!

/mie

 

Det är en helt normal...

Skrivet av  Kattis
...viktökning för en 11-veckors bebis! I den åldern börjar ofta viktkurvan att plana ut, barnen kan ju inte fortsätta att öka lika mycket i vikt som de första veckorna, då skulle de ju snart bli enorma :-)

När bebisarna börjar närma sig tre månader är det rätt vanligt att de kan stå helt stilla i vikt under ett par veckor, utan att något är fel. Så försök att inte oroa dig - din lille kille har ju gått upp bra.

Fortsätt att amma fritt så ser han säkert till att få i sig vad han behöver. Man kan inte alls veta hur mycket mjölk man producerar genom att känna på brösten. När amningen är ordentligt etablerad så ska brösten kännas helt mjuka. Det tyder på balans i mjölkproduktionen. Hårda, spända bröst däremot tyder på överproduktion.

Försök att undvika att truga honom, det kan i värsta fall leda till bröstvägran. Utan bara erbjud bröstet så fort han signalerar att han vill suga, och låt honom suga så länge han själv vill. Och kom ihåg att allmäntillståndet är viktigare än siffran på vågen - verkar han pigg och glad för det mesta, så mår han säkert fint!
 

Artiklar från Familjeliv