Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snabb hjälp önskas

Skrivet av N med ettåringen
Ammar fortfarande min ettåring en gång på morgonen/fm (oftast mellan 8 och 10), men skulle så gärna vilja börja med Echinagard igen när jag känner att en förkylning är på gång (som nu). Jag har inte kunnat ta det på flera år p g a graviditeter och amning, men tänker att det väl liksom alkohol inte stannar kvar i kroppen så länge. Ni som har koll på det här med amning och alkohol, hur lång tid kan det ta för Echinagarden att gå ur kroppen? Tänker att jag kanske kan ta det på dagarna efter att jag ammat och att det hinner försvinna under natten, men vet ju inte säkert. Tacksam för snabbt svar!


Svar på tråden: Snabb hjälp önskas

Ingen fara

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
För alkoholens skull är det ingen fara, det kan ju inte röra sig om några mängder direkt!

Tar du dosen efter amning på morgonen är det NOLL fara för att det ska finnas kvar i kroppen för att skada ditt barn vid nästa amning.

/mie
 

Jo

Skrivet av  N med ettåringen
men jag tänkte ju om jag kunde ta under hela dagen (man tar tre ggr/dag) och att sen göra uppehåll under natten och morgonen fram till amning.

Vet ju att olika ämnen stannar kvar olika länge, men samtidigt vet man ju inte om det är skadligt ens. Eftersom det inte finns några undersökningar gjorda avråder man från naturpreparat helt under amning. Lite trist tycker jag att det läggs så lite resurser på det.

Alkohol var bara ett exempel eftersom det ofta diskuteras, men det dricker jag inte alls så det har jag inget "problem" med.
 

Aha

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Ja då vet jag faktiskt inte. Har ju också läst det där med naturpreparat vs amning/graviditet...

Kanske du skulle ringa amningshjälpen och fråga?

Lycka till och berätta gärna vad för svar du fick till sist!

/mie
 

Det saknas information...

Skrivet av  Kattis
..om huruvida echinacea, den verksamma substansen i Echinagard, passerar över i bröstmjölken. Man vet alltså inte om det går över, hur mycket som i så fall går över och hur länge det stannar kvar i mjölken. För att vara på säkra sidan är den svenska rekommendationen därför att avstå från att äta detta medel under amning.
 

Artiklar från Familjeliv