Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det kilar!

Skrivet av Ami m Vidar
Har haft en del problem med sprickor på vårtorna under de två första månaderna med amning, skaffade amningsnapp för att avlasta lite. (Ingen hjälp från BVC, någon amningsmottagning finns inte här.) Jag var inte så förtjust i amningsnapparna, så jag gjorde vad jag kunde för att slippa använda den, men hellre den än att gruva mig inför varje amning. Smörjer även med bivaxsalva, byter inlägg ofta och luftar nu och då. Det var lite historia bakom min amning. Vidar är nu 3 1/2 månad och för kanske 1 månad sedan så fick jag två oregelbundna "fläckar" på vårtan där det flagnar, blir pyttesprickor och huden ser konstit blank och flagig ut, det kliar och svider. BVC-tanten brdde sig knappt om att titta och tycker bara att jag ska smörja med bivaxsalvan och så kollade hon om han hade svampinfektion i munnen, vilket hon inte trodde. Nu har jag dessutom fått kliande fält på resten av brösten, jag blir tokig! Jag vill gärna amma helt i minst 6 månader och jag känner att BVC inte bryr sig om mig och mina bröst, bara jag ammar. Någon som har något förslag om var man kan vända sig eller vad det kan vara + tips på lösning av problemet.
Svar på tråden: Det kilar!

Amnignsnappen

Skrivet av  Andrea
Har du slutat med den? Om inte kanske det skulle hjlpa problemet. Det tår lite på Amnignshjalpen.se om det och även här:
www.babyboden.nu/Mias/Websidor/amningsnapp.htm
Tvinga dom på VC att ta en odling och kolal om du har svamp. Det är inte säkert man ser det genom att ara titta i babynds mun, vilkte jag uppfattade att tanten gjorde. I väntatn på odling kan du behandla själv med helt ofarliga metoder som inte gör något om det är i onödan. Badda med vishyvatten, före och efter amning, både dina bröst och babyns mun. Lufta massor. Undvik äta socker (lätt så här i juletid, eller hur;)
HAr du svamp i mjölkgången okmmer du troligen att behöva medicin, så tvinga dig till den där odlingen ändå.
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv