Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om amning och intelligens.

Skrivet av Vildänglarnas mamma
Jag har pluggat i Linköping och får därför en tidskrift från universitetet där. I senaste numret av LIU magasin(nr 4 -2004) skriver de följande: " Amning påverkar barns IQ. Ju längre amningstid, desto intelligentare barn. Det sambandet bekräftas av en studie vid Linköpings universitet som dessutom pekar ut en del av förklaringen till fenomenet: bröstmjölkens innehåll av fleromättade fettsyror, framförallt den typ (omega-3) som finns i fet fisk. Bakom studien står en forskargrupp under ledning av Per Gustavsson, docent i barn- och ungdomspsykiatri. Resultaten publiceras i senaste numret av den vetenskapliga tidskriften Acta Paediatrica. ..."

Tyvärr hittar jag ingenting på internet om detta och ingen av tidskrifterna finns på nätet heller. Är det nån av er som läst mer om detta? Det vore ju intressant att veta vad som menas med lång amningstid i det här fallet.

För övrigt tycker jag att det här ju är jättepositivt för dem som väljer att amma länge, som motvikt mot att endel tycker att det är konstigt att amma större barn. Å andra sidan kan det förstås lägga mer börda på dem som inte kan amma alls eller bara kort tid. Men själva forskningen är ju inget "tyckande", utan förhoppningsvis väl prövat.
Svar på tråden: Om amning och intelligens.

Det står på Aftonbladet

Skrivet av  Kristina med Alma + bf 19/8-05
Barn som ammas längre än 5 månader "tjänar" 0,25 "IQ-poäng"/amningsvecka.

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,568636,00.html
 

Åh, tack!

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Jättebra, här stod det ju mycket mer!
 

Vad menar dom egentligen?

Skrivet av  Anna
Varje extra HELamningsvecka eller amningsvecka överhuvudtaget? Och vad menar dom med varje "extra" amningsvecka, är det från allra första början man räknar då?
Ett barn som ammas i fyra år, höjer alltså sin IQ med 56 (!!) enheter?

Någon som vet?
 

Aha, det är därför jag är så in i bängen

Skrivet av  Amelie
smart!! För att jag blev ammad så länge...

Jag undrar om de verkligen har vägt in alla störande faktorer, som att högutbildade ammar mer än lågutbildade, och att de som är mer medvetna om annan mat ammar längre o s v... Jag har svårt att tänka mig att enbart amningen skulle ha så väldigt stor betydelse, i synnerhet när de gäller äldre barn med relativt färdigutvecklad hjärna.

Kanske kan man kamma hem någon extra IQ-enhet genom att ammas, och är det så, och man tror att det beror på vissa fettsyror, så måste de ju kunna berika ersättningen med dessa fettsyror också.
 

Det står...

Skrivet av  Kristina med Alma + bf 19/8-05
att "Det avgörande för barnets intelligens är dock arv och miljö."
Och som du säger, beror det på dessa fettsyror borde ju även ersättningen kunna berikas med dom.
 

Ja

Skrivet av  Skorpan
Jag vet att det pågår aktivitet kring det i USA.

I andra studier som visat på liknade resultat så säger forskarna att det inte bara är bröstmjölken, utan även samspelet mellan mor och barn vid amning och hudkontakten som drar upp IQ:n något. De första månaderna är ju huden ett viktigt sinnes organ som behöver stimulans för att barnet ska utvecklas optimalt.

Men man ska också veta att IQ inte säger jättemycket om hur bra man klarar sig i livet. Mycket annat spelar större roll.
 

Givetvis

Skrivet av  Skorpan
är hudkontakt och beröring viktigt även sedan :). Men tidigt är det viktigare än senare i förhållande till andra sinnen. Ögonkontakt och rörelse växer i viktighet lite senare tex.
 

Finns redan...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
ersättning här i USA som mer ska likna bröstmjölk och just befrämja intelligensen... Jag har sett annonser för det i mina föräldratidningar, men minns inte alla detaljer eftersom jag inte köpt ersättning.
 

Det står även...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
" – Även när vi väger in mammans utbildningsnivå och socioekonomiska status kvarstår amningens och amningstidens betydelse, säger Karl Duchén till Svenska Dagbladet."
 

Lite till

Skrivet av  Hulma m Totil +
från LiU:s hemsida: http://www.liu.se/nyheter/arkiv/2004/2004-11-29.3583.html
 

Min bror ammades tills

Skrivet av  puckobrollans syster
han var 4,5 år och han är inte (förlåt brorsan) hagens smartaste tjur...
 

Lustigt

Skrivet av  Anonymt smarto
själv ammades jag i 6 veckor och har ett iq på 125-156 (olika test). Med statistik kan man bevisa vad som helst.
 

geni

Skrivet av  Susanna med Tova 03 & Torkel 041116
Så om jag hade ammats istället för att fått flaska så hade jag altså varit ett geni. Jag menar min IQ är ju inte precis dålig.
 

Artiklar från Familjeliv