Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5 månaders + småöma bröst

Skrivet av T
Jag har ömma bröstvårtor sen några veckor tillbaka. När lilltjejen (5 mån) ammat klart så är själva bröstvårtan ganska lång och röd. Jag är oftast öm på insidan av bröstvårtan. Vissa dagar är bra mycket bättre andra är sämre (försöker hela tiden tänka på taget). Är mer öm på ena bröstvårtan. Kan det har att göra med att en bröstvårtan pekar mer neråt och den andra uppåt?
Jag har sett att hon inte har hakan tillräckligt nära bröstet. Har försökt få den närmare men det är svårt :-(. Hon gapar stort.
Kan tillägga att hon använder napp sen hon var 4 v. Den används när hon ska sova på dagarna och natten och i i bilen.

Undrar också hur det är när barn blir lite äldre. Det är ju svårt att hålla dem bra då benen dinglar utanför mina ben när man ammar sittandes och bröstvårtan ska hamna precis mellan övreläpp och näsa. Man får koncenterera sig mer på att hålla dem på nedre rygg och rumpa. Hemma i soffan kan jag åtgärda det bättre genom att låta branet ligga på en avlång kudde, men ute då om man sitter på en vanlig stol??

Hur ammar ni era barn när de börjar bli ytterligare några månader. Är alla lika noga med taget när barnen blivit äldre? Tänker bl a på när man samsover och barnet serverar sig själv :-)
Svar på tråden: 5 månaders + småöma bröst

Hej!

Skrivet av  Ia med A o E + Elias 8/6-04
När de blir äldre så är det ju lika viktikgt med taget men då är både du och barnet mer vana och ni behöver nog inte tänka lika mycket på att göra rätt, det blir så automatiskt. När de blivit äldre har jag nog haft dem ungefär likadant fast att jag håller armen mer om benen, vid knävecken och deras höfter och ben är böjda. Vad gäller taget vet jag inte riktigt men om det gör ont på insidan så kan det bero på att barnet ligger för långt åt motsatt håll, dvs för långt utåt armhålan. Taget kan nog också vara för litet om bröstvårtan är lång och röd efteråt.
 

Artiklar från Familjeliv