Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mjölkstockning, torsk? *intimt*

Skrivet av Solsken m 2 + Daniel 2/12
(Postat samma på Mammakroppen, hoppas någon kan hjälpa mig..)

Min son har torsk så vi har fått en smet att ge honom så den ska försvinna. Jag var också ute igår i ovädret och har nu så fruktansvärt ont när han suger på ena bröstet.

Min bröstvårta är knallrosa och det kliar i bröstet och ömmar och allmänt så känns det helt knäppt.

Är det mjölkstockning, eller en variant av torsk på bröstet? Jag baddar dem med mineralvatten efter varje amning och försöker komma ihåg att smörja bröstet med bröstmjölk efter varje amning.

Vet inte varför, men av någon anledning verkar detta börja precis idag, och det kan ju bli värre under julhelgen.

Någon som har tips och råd till mig?
Svar på tråden: Mjölkstockning, torsk? *intimt*

Japp

Skrivet av  ThoGa
just att din bröstvårta är rosa tyder på att även du har svamp. Hade du de här besvären när du fick läkemedlet till sonen? Var det mycostatin du fick eller. Det går att läsa mer här: http://www.amningshjalpen.se/radgivning/svamp.htm
BVichyvatten, samarin o bakpulver är alla bra huskurer..men det skulle kanske avra bra om även du fick mycostatinkräm till dina bröst.
 

Tack

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Då vet jag det.. Ja jag hade de här besvären, men inte SÅ ont som jag har nu, när vi fick mycostatin.

Det är ju julafton i morgon så jag tror nog inte att dom tar emot mig på bvc direkt?

Provar med huskurerna, måste ju vara bättre än ingenting.

Att det ilar i hela bröstet har också med svampen att göra då kanske?

Tack så jättemycket!
 

Ja

Skrivet av  Skorpan
Det kan vara svampen.

Svamp kan göra riktigt ont inne i bröstet om den kommer in i mjölkgångarna.

Får du mycket ont i helgen så kontakta gyn.-akuten.
 

Samma här!

Skrivet av  Florence med Julia 24/11
Jag och min dotter har haft torsk i över en vecka nu! Hon på tungan och jag på tuttarna! Hon har fått nåt blått läkemedel smatat på tungan två ggr på BVC och jag har fått mycostatin att smeta på bröstvårtorna. Vi har också provat olika huskurer. Det blir till och från bättre, men det har ju inte blivit bra! Ibland är det rent plågsamt att amma! Tycker också det blir värre när jag går ut. Har gett dottern flaska när hon velat snutta ofta och det helt enkelt varit för plågsamt för mig. Undrar samma som du, vad kan man mer få för hjälp och vart kan man vända sig under julhelgen?
 

Jag ringde

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Jag ringde till sjukrådgivningen och dom sa jag skulle ta mycostatin på brösten också. Så jag smörjde in Daniels smet och det känns faktiskt mycket bättre. Det gjorde ont att amma i morse, men inte så tårarna kom, så det är bättre.

Ring till sjukvårdsrådgivningen, dom har jour nu. Dom har läkare på plats så du kan få mer till dottern också. Konstigt att du fick för dig och inte för henne, när jag fick till min son men inte till mig.

De borde skriva ut till båda samtidigt?

Kram på dig, vet hur det känns!
 

Artiklar från Familjeliv