Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pumpa ur.. när?

Skrivet av ..::Liz m Nicholas 041111::..
Hej!
Fick en bröstpump av "sonen" i julklapp så jag ska få kunna sova längre stunder på natten, o så sambon kan få mysa med sonen också.
Men jag undrar när på dygnet man bör pumpa ur för att det inte ska störa ammningen? Ska man pumpa nån timme efter lillen har ätit, eller direkt efter (de gånger han inte "äter ur" bröstet)? Hur lång tid tar det innan bröstet fylls igen så lillen inte får mindre bara för att jag pumpat ur?
Om jag nu pumpar ur efter han ätit, o det blir småslurkar, kan man hälla ihop flera sådana? Hur mycket bör man pumpa ur så lillen inte är hungrig efter flaskan är slut (han får mat från båda brösten varje gång o är ganska glupsk).
Slutligen har ni tips på bra flaskor som helst kan köras i diskmaskin?
Tack tack på förhand,
Liz
Svar på tråden: Pumpa ur.. när?

vänta

Skrivet av  Andrea
Grattis till lillplutten!
Jag skulle nog vänta med att pumpa och mate på "annat" sätt ett tag till. Amningen tar ju för de flesta ca 3 mån innan den är helt etablerad och att krångla med något annat innn dess kan ju äventyra amningen i onödan. Oavsett när på dygnet du pumpar så kan det störa, så bäst är väl om du kan samla upp om du har läckage någon gång. Vanligast på morgonen tror jag.
Om du nu av särskilda skäl absolut vill pumpa ur och att papapn ska kunna mata så rekommenderas ju att mate i kop eller med sked, eftersom anv av nappflsaka kan störa amningen. Läs mer på http://www.amningshjalpen.se/radgivning/koppmat.htm
Lycka till!
 

Ang. flaskor

Skrivet av  ThoGa
så brukar de flesta gå att köra i diskmaskinen MEN vad man är rädd för är diskmedelsrester. Man brukar rekomendera att man sköljer dem för hand o att man kokar napparna för sig o aldrig kör dem i maskin. Jag skulle rekomendera att ni skippar flaska helt o är det så att du vill att mannen "matar" föreslår jag en annan tillmatningsmetod..tex koppmatning (som inte stör amningen på samma sätt)
 

Tack tack

Skrivet av  ..::Liz m Nicholas 041111::..
Tror jag avvaktar med att pumpa ett litet tag. Det hela var mest för att jag ska få mer sömn o kunna lägga mig när jag är trött o inte vänta på att grabben ska äta.
Vi kanske tar och testar med koppmatning lite senare, det kan bli intressant.
Tack för tipsen, skönt att ha någon att fråga :-)
//Liz
 

Ett annat hett tips ...

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
är att lära sig att amma liggande i sängen. När barnet är alldeles nyfött är det knepigt - ingen styrsel i barnet och svårt med taget, då är det säkrast att sitta. Men efter några veckor så brukar det gå bra att ligga på sidan och amma i sängen. Man kan stötta med kuddar bakom barnets rygg etc. (Den cylinder formade lilla kudden som finns på ikeas soffavdelning är helt perfekt!)

Det sparar otroligt mycket på orken och krafterna! Man behöver aldrig ens öppna ögonen på natten, bara att trycka dit barnet så fort man känner att det söker med munnen. ;-)

Det här med att pappan ska få tid att mysa med barnet också behöver ju inte vara just med flask eller koppmatning heller. Det finns så många andra sätt att vara nära och knyta an, tex babymassage, bära barnet (bärsjal eller sele är bra tips), bada med barnet etc. Eller som Tindra brukar ligga och sova med huvudet i pappas armhåla ibland, så hon luktar en härlig kombination av svett och herrparfym om håret. ;-)

Skämt åsido är det väldigt praktiskt att sova med sitt barn, både för att nattamningen inte tar onödig tid och energi och för att pappan får mycket närhet till barnet också. Mina barn har alltid sovit väldigt mycket längre pass också när de ligger nära mot om de ligger själva. Tindra ligger liksom i brösthöjd hela nätterna nu, jag störs inte alls särskilt mycket när hon vaknar och vill amma. :-)
 

Artiklar från Familjeliv