Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kan man ¨ha svamp

Skrivet av Charlotte m Benjamin-03 o Flingan bf 28/4
utan att amma? Jat slutade amma min son för 6 månader sedan. Nu är jag gravid igen :)
Jag har senaste 2-3 veckorna haft jätteklåda på (mest) högra bröstvårtan. Den är rosa och lite svullen. Vårtan vätskar sig lite, men det kan ju bero påa att jag faktiskt kliat hål. Jag har smörjt med Bephantensalva och det blir lite bättre en stund men klådan kommer tillbaka efter ett tag.

Tips på vad jag kan göra eller någon behandling?
Svar på tråden: kan man ¨ha svamp

Svamp!

Skrivet av  HAnna - LEF
Hej!
Svamp har ju inte med amnings att göra, utan alla människor är ju bärare. Så visst kan man ha svamp utan att amma.
Svampen får lättare fäste i fuktiga miljöer, så hudveck tex, (jag fick efter sista graviditeten i vecket som blev när magen säckade ihop i början t.ex)
Ibland är det dock svårt att upptäcka skillnaden på svamp och exem.
Jag får lätt problem med bröstvårtor oavsett om jag ammar eller inte när det blir väldigt kallt, och behöver se till att inte bli kall om dem, för så får jag ont och klåda.

Jag skulle uppsöka läkare om bröstvårtan kliar och och om den vätskar sig. Det kan ju vara svamp, eller exem eller annan irritation, men låt ett proffs titta på det, så du får en bra behandling.
 

Artiklar från Familjeliv