Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han suger bredvid bröstvårtan

Skrivet av Gianna
Jag har en snart tiomånaders son som jag haft för avsikt att amma fritt så länge han vill.
Den senaste veckan har han börjat suga bredvid vårtan o så fort den glider in i munnen släpper han taget o tar ett nytt bredvid igen. Ibland gråter han om han får tag på vårtan. Han är väldigt snuttig o vill ammas flera gånger halvt i sömnen varje natt o ca två gånger på dagen när han ska sova. Det är nog inte för matens skull utan han vill bara suga på mej.
Saken är den att detta gör väldigt ont o hela amningssituationen har blivit jobbig. Jag blir svullen o får stora sugmärken på bröstet. Ger jag honom napp protesterar han först men så fort han fått tag om den finner han sej oftast. Men ibland är han helnöjd med nappen. Han är väldigt tydlig på hurvida det är napp eller bröst han vill ha.
Vad kan jag göra?
Jag ammar gärna men helst med vårtan om jag säger så:)

Måste jag gå den hårda vägen o vänja honom av genom att ta konflikt o neka honom bröstet eller finns det något mildare knep att få honom att välja något annat. Det känns på honom som att han väljer bort mjölken själv, men inte är redo att ge upp snuttandet. Kan jag prova med välling o göra mysstund på kvällen o sen erbjuda bröstet på natten när han söker, men ge nappen istället om han suger bredvid?
Jag tycker detta är jättesvårt för jag vill inte neka honom mina bröst men det funkar inte om jag får så ont.

Jag är jättetacksam för hjälp!

Svar på tråden: Han suger bredvid bröstvårtan
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv