Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amningsavslut????

Skrivet av Anso
Hej - Behöver lite råd nu känner jag.

Har under de senaste månaderna kännt mej trött o sliten. Så klart inte bara pga av amingen men min upplevelse har varit att den tärt på min kropp ungefär sen Tindra blev 11 månader. Hon vill amma amma amma hela dagen helst av allt och jag han kanske varit dålig på att sätta gränser runt mej själv just då det gäller amningen och inte ens orkat säja nej även om jag inte velat amma just då och 500 ggr per dygn. Jag njuter inte av smningsstunden som jag gjorde tidigare. Då upplevde jag det enbart mysigt men nu är det så många andra känslor som bubblar upp inom mej. Jag tänker kanske är det bättre att jag slutar nu medan jag fortfarande har en bra upplevelse av amningen - eller kommer den här känslan att försvinna? Känner mej förvirrad.

Iaf så har jag börjat gå på en alternativ medicinsk klinik där man rekommenderar kinesiska örter - dessa kan jag inte ta så länge jag ammar och jag känner det som om de skulle vara bra för mitt allmäntillstånd.

Jag hade tidigare bestämt att jag skulle låta Tindra amma till dess att hon själv ville sluta men jag vet inte om jag orkar så länge. Hon visar inga tecken alls på att hon skulle vilja sluta innan 15 års ålder. Amningsfrekvensen ökar för varje dag som går. Jag har varit sjuk i influensa i 4 veckor så mjölkproduktionen har nog tagit stryk av detta.

Nu har jag inte ammat på 24 timmar och Tindra har bara bett om bröstet en gång ordentligt - och då tog det en sekund att distrahera henne med att leka med bh-bandet. OM jag slutar nu - hur länge tar det att sluta helt? Hur länge måste jag handmjölka ut för att det inte ska spänna? Kommer hon att vilja försöka amma ända i tid o evighet eller "glömer hon bort" amningen?

Usch jag känner mej som om jag sviker både mej själv och henne men samtidigt orkar jag inte. Ja, det är väl en sanning med modifikation förståss - orkar gör man väl alltid. Jag tror jag kan flytta berg för Tindra om det behövs. Det jag menar är att det kostar mycket av min hälsa att fortsätta. *gråter*

Jag har verkligen promotat amningen i min mamma grupp och känner där att jag inte borde sluta pga att vara föredöme där. Jag bor ju i Australien och synen på amning här skiljer sej en del. Många av mammorna i mamma gruppen tänkte sluta efter 6 veckor med med lite pepping från varann är vi flera som fortfarande ammar. Jag vet innerst inne att jag inte kan fortsätta för deras skull men jag hade alltid trott att jag skulle vara den som ville och orkade amma till dess att Tindra själv upplevde sig färdig med amningen.

Hoppas ni har kloka tankar
Förvirrad Anso med Tindra 14 månader

Svar på tråden: Amningsavslut????

Jag förstår dina kval

Skrivet av  Skorpan
Det är en stor sak att sluta amma, men om du inte alls trivs med amningen, då är det dags att sluta tycker jag. Det handlar ju om din hälsa också vad det låter.

Men visst är det kluvet att sluta. Amningsrelationen är ju speciell och det kan ta tid för båda parter att komma över slutet. Det är tex mer än ett halvår sedan min B slutade och ändå är amningen viktig för honom och brösten är fortfarande tröst.

Men det verkar ju ändå som om ni kan få en ganska smidig avvänjning. På din beskrivning låter det som om hon kommer att acceptea den nya ordningen rätt väl.

Vad det gäller urmjölkning, så är det faktiskt svårt att veta hur länge du behöver mjölka ur. Några dagar till en vecka skulle jag gissa. Det viktiga är att du hittar en balans där du mjölkar ur så lite som möjligt, men ändå inte får onödigt ont eller får en stockning.

Och självklart är det bara din och Tindras välfärd som ska avgöra hur länge ni ammar. Även om du fått mammor i din mammagrupp att komma förbi sina kulturella spärrar att amma, så är det ju inte din skyldighet att amma längst. Du är skyldig dig och Tindra att amma precis så länge det känns bra för er.
 

Tack skorpan

Skrivet av  Anso
Det är just så jag känner - sorg att det inte känns lika mysigt längre och sorg över att det kanske är över. Nu har det gått nästan 2 dygn och hon verkar klara sig bra (men det talar vi inte om för svärmor som har tjatat o tjatat att jag ska sluta).

Tack för hjälpen - det är värmande ord du skriver.
 

Artiklar från Familjeliv