Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ger snart upp...

Skrivet av Vill ju så gärna amma mitt barn
Hej!

Mitt första barn ville inte ta tag och suga, så han låg och skrek vid bröstet och ibland tog han tag fast alltför sällan. Så vi gav tillägg pumpade och gav med sked länge. Försökte "delamma" i 3 månader. Tillslut blev det bara tillägg med flaska. Kände mig lite misslyckad och lite som en dålig mamma.. Deppigt! Ville ju så gärna.

Nu har jag fått en till son. Han är bara 10 dagar gammal. Han sög direkt efter förlossningen till min glädje. Så jag ammade för glatta livet på BB. Fick sår. Fortsatte när vi åkt hem trots sår. Gjorde J*vligt ont!!! Stod inte ut till slut. Handpumpade ur i stället + tillägg för att han skulle få i sig tillräckligt. Jag fick magsjuka dvs minskade säkert mjölkmängden och därefter ryggskott (som nu känns bättre som tur är). Såren på bröstvårtorna är borta. Igår kunde jag amma nästan varje gång innan vi gav tillägg resten. MEN så igår kväll så började det svida/bränna när han sög efter ett tag. Så har det nu varit senaste gångerna. Jag står inte ut!!! Vill ju så himla gärna amma honom, men det känns bara som om det inte är meningen. Hela tiden är det något som sätter stopp för det hela. Den lilla mjölk jag hade börjar väl sina snart... Fattar inte varför det helt plötsligt gör så ont/är ömt. Det är inga sår.

Min egen teori är antingen att han efter ett tag eller direkt tar fel tag (för litet tag) och hamnar mera på bröstvårtan och nöter på den så det svider..?? Eller så är det något med mina bröstvårtor...svamp????

Känner mig som ett hopplöst fall. Ska jag någonsin kunna amma mitt barn.. Är väääldigt tacksam för råd och tips om detta. Någon som känner igen sig i att det svider/bränner efter ett tag när barnet suger?

Kramar från mig
Svar på tråden: Ger snart upp...

Skaffa bra hjälp!

Skrivet av  Pallas
Mitt tips till dig är att skaffa kunnig hjälp som praktiskt kan guida er. Det var ju ingen kul start ni fick med magsjuka och ryggskott, men det är ingen katastrof alls, det är aldrig för sent att ta upp amningen även om det kan kräva lite jobb. Du har ju ett plus nu och det är ju att du ser att barn växer upp och blir bra även om man inte ammar! Du ska veta att även om din produktion är låg nu så går den nästan alltid att öka på, det hänger på om du känner att det är värt jobbet och det vet du bara själv.

Det låter som att det inte är omöjligt att det kan vara svamp som svider, men det är ju jättesvårt att säga. Mitt tips är alltså att vända dig till Amningsmottagningen om ditt sjukhus har en sån eller kanske ringa en hjälpmamma från Amningshjälpen. Tel till hjälpmammor hittar du här: http://www.amningshjalpen.se/lansgrupper/alla.htm

Lycka till!
 

Håller med

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & bebis 041225
föregående talare

Gå in på amningshjälpen och ta kontakt med en hjälpmamma, det gjorde jag med mitt första barn och på 1 timmes telefonsamtal kunde jag amma utan min amningsnapp som vi haft i 3 veckor.
Hon var även villig att träffa mig dagen efter om det inte hade funkat, men det behövdes aldrig :)
Lycka till

Kram
 

Artiklar från Familjeliv