Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bröst=snuttefiilt..

Skrivet av Gullebarn
Hej!
Jag har slutat amma för en vecka sedan vilket gick bra förutom att min pojke (15-mån) vill pilla på mina bröst som tröst nar han ar trött. Det kan bli ganska mycket pillande och jag önskar att han hade en nalle eller snuttefilt som han kunde gosa med. Vad kan man göra? Har de flesta barn inte nallar i den åldern??
Svar på tråden: bröst=snuttefiilt..

Min son gör samma sak

Skrivet av  Skorpan
Han är snart tre och vi slutade amma vid 2,5.

Jag tror att bröstet fortsätter att vara viktigt länge för ett barn som ammats lite längre och att det är i sin ordning. Nallar är ju ettt substitut för mamma när hon inte ställer upp. Jag tycker att det är fint när de tycker att de inte behöver Nalle.

Men om du tycker att pillandet är irriterande, så tycker jag att du ska begränsa det. Själv låter jag inte sonen pilla på bröstvårtorna, för det stör mig, men vill han hålla handen på ett bröst när han ska somna så är det OK. Du bestämmer var din gräns går, men du kan vara lungt förvissad om att det din kille gör är helt normalt.

Självklart kan du börja smyga med en Nalle eller en Snutte och låta pillandet glida över till den.
 

övergångsobjekt

Skrivet av  HAnna - LEF
Hej!
Jag vill nog inte påstå att de flesta har ett övergångsobjekt istället för mänsklig närhet, men visst är det vanligt i vår kultur.
Jag har inte "låtit" barnen ersätta mig med ett annat föremål. Jag tycker att det är ganska sunt att barn föredrar föräldrar före trasor och nallar. Men däremot hade jag krångel med första barnet som ville pilla mig på brösten, det gillade jag inte, men vågade inte sätta gränserna runt mig själv den gången. Och hon slutade inte av sig själv. Till slut kom den dagen då jag var tvungen, och lät henne smeka på ett ställe som kändes bättre för mig.
Så naturligtvis måste man själv sätta gränsen vad man tycker att det är okej att bli smekt eller pillad, eller om man tycker det. Men samtidigt tycker jag att det viktigt eftersom hudkontakt och beröring och smek är otroligt viktigt även efter avlutade bebistid, att man man inte ersätter förlorad amning med, ingenting, det är många tillfällen till närhet och hudkontakt som försvinner när man slutar amma.
 

Artiklar från Familjeliv