Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning och välling?

Skrivet av Peterlina m Hannah -97 & bf 31/1
Jag har bf 31/1 så detta är ju ett tag kvar, men jag är lite orolig, och tänkte att jag kan ju förbereda mig mentalt.

När min dotter föddes så bodde jag i USA. Dvs, det fanns inget sånt som BVC och välling.
Hon är uppfödd på bröstmjölk och det tycker jag funkade superfint. Ammade tills hon var 1½ och har aldrig erbjudit henne välling alltså.

Nu kommer bebis nummer två och är det så att de på BVC kommer propsa på att man ska klämma i välling i bebisen? Jag är inte så säker på att det är rätt väg för oss...
Det funkade så himla bra förra gången. Jag hade massor med mjölk (hoppas på samma denna gång) och dottern var aldrig hungrig och växte fint enligt sin kurva.

Hur gör de här på BVC. Lägger de sig i mycket hur man ska ta hand om barnet? Om barnet mår bra och är friskt och ökar i vikt som det ska så borde man väl få göra som man själv känner. Eller?
Svar på tråden: Amning och välling?

BVC

Skrivet av  ThoGa
är frivilligt till att börja med;-) Man "måste" inte gå dit. Det är DITT barn o DU gör som DU vill med din bebbe. Välling är verkligen inget måste, fungerar amningen så är välling snarare något som kan konkurera ut amningen. Gör som det passar er bäst o våga lita till vad du anser är bäst för er!
 

Fast....

Skrivet av  Peterlina m Hannah -97 & bf 31/1
...BVC är ju bra på många sätt också.
Så helt vill jag ju inte hoppa över det. Däremot vill jag ju inte att de ska komma och sätta sig på mig.
Just därför vill jag vara förberedd så jag kan ge mig in i det hela med kött på benen och ett starkt självförtroende.
Som du säger, välling kan konkurrerea ut amningen och om nu WHO tycker vi ska amma i två år så är det ju ingen hit.
 

Alltså

Skrivet av  ThoGa
gå dit om du vill, ta del av fördelarna..o är den bvc-sköterskan du får först inte bra så byt..men de tär som sagt helt frivilligt att gå dit.
Om du vill ha boktips så kan jag tipsa dig om: Amningsboken, Att amma, "The Womanly Art of Breastfeeding" La Leche League International. Den här hemsidan kanske ger dig lite inspiration också http://www.ap.skorpan.se/
Hoppas det var det "köttet på benen" du ville ha!
 

Som andragångsmamma

Skrivet av  Skorpan
kommer du nog lite lättare "undan" från allt för mycket petiga åsikter, tror jag. Jag har nr två nu och det är lite lösare när de vet att man "lyckats" en gång tidigare.

Nu har vi inte kommit till vällingen än. Lillan är ju inte ens 2 månader. Justy nu är stötestenen att hon ska lyfta huvudet i magläge... Hon gillar inte magläge och jag annser att så små bebisar mår bäst i någons famn, så lite konflikter kan det bli andra gången med ;).

Men visst är det bra att få hjälp att kolla upp barnens utveckling och hälsa. Det är super. Tyvärr är ju inte alla BVC-sköterskor så väl insatta i amning, men har man tur får man en som kan massor om även det.
 

Jag har aldrig

Skrivet av  Hulma m Totil +
blivit föreslagen välling på BVC. Jag uppfattar det precis som du skriver, om barnet är friskt och ökar i vikt som det ska så gör man som man själv vill. Iallafall mitt BVC framhåller det positiva med amning.

Sedan om man har problem av ett eller annat slag kan ju BVC komma med råd och stöd, och ibland kanske de förslagen inte är vad man tänkt sig. Men jag uppfattar "mina" BVC-sköterskor som lyhörda för vad jag som förälder tycker.
 

Jag ger inte välling

Skrivet av  Alven
Min son är nyss fyllda 8 månader och väger drygt 10kg, så jag antar att bvc intr haft något att anmärka på vad det gäller vikten. Kankse är det därför hon aldrig lagt sig i vad jag gett David att äta? Jag ser hur som helst ingen anledning att ge välling så länge jag ammar (och det tänker jag göra länge). Han äter två-tre matmål om dagen, och uppenbarligen klarar han sig bra på det.
 

Mina barn...

Skrivet av  Agneta H
...som är 8 år resp 4 år har aldrig ätit välling. Det är faktiskt en sak som varit bra med vår bvc-sköterska - hon är vällingmotståndare. Är barnet över 6 månader är välling ingen nödvändighet oavsett om man ammar eller inte. Innan 6 månader är det ersättning/välling om man inte ammar eller ammar delvis.

Min 8-åring ammade i 2 år och 4-åringen ammar fortfarande.
 

Veta vad man vill!

Skrivet av  HAnna - LEF
Hej!
Det som är skönt med att inte längre vara förstagångsmamma är att man själv provat på och kännt sig för och mer säker på vad jag själv vill, och vad som marknadskrafterna vill.
Ordet MAN gör, betyder ingenting, var sig andra eller bvc tycker det.
Jag har blivit föreslagen välling, i synnerhet med första barnet, men också genom att vara väldigt tydlig och sagt att JAG VILL helamma, JAG TYCKER att barn mår bra att ammas länge, så har jag mött respekt för det, när jag kommit dit med mina yngre barn.
Jag tycker att det varit nästan lite för lätt ibland, när man fått sitt tredje barn och kanske har ett litet problem, så nästan viftas man bort som en "erfaren trebarnsmamma".

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls, så länge man ammar fritt, och barnet är friskt så finns det inte någon anledning att tro att barnet inte skulle få i sig tillräckligt med mjölk eller att man som mamma inte producerar tillräckligt. Dessutom tycks ju allt fler ifrågasätta vällingen, även inom barnavården, och skulle du möta någon med motsatt syn - då kan man helt enkelt bara byta bvc!

Lycka till!
 

Wille dricker välling

Skrivet av  Marlene m. Wille
i pipmugg till frukost, men det gör även jag i perioder och det åt jag till frukost när jag var liten. Men det gör man ju som man vill, man kan ju lika gärna ge nånting annat.
Min bvc "tant" tycker inte att man måste ge välling, hon sa när wille var 15 månader och hon fick höra att jag fortfarande ammade och då fick han inte välling alls "att det är bara bra, förtsätt med det om du vill" Men det är ju säkert olika på olika bvc.
 

Har inte haft några sådana problem

Skrivet av  Spirella
Jag tror att det beror en del på hur man själv är. Om man känner sig någorlunda säker i föräldraskapet och inte frågar så mycket, så får man inte heller några konstiga råd!

Ibland har det hänt att någon bvc-sköterska frågat om matordning eller sömn och jag brukar säga som det är och då är min tjej en _liten_ tjej, som aldrig ökat snabbt eller mycket i vikt. Ingen bvc-sköterska har, trots det, ens andats om ersättning. De har frågat om välling, men aldrig rekommenderat det.

Jag är faktiskt i stort sett nöjd med bvc. De ger inte råd om man inte ber om det och lägger sig inte alls i när och vad man matar barnet med. Och som ThoGa säger, bvc bestämmer ju inte hur du skall göra med barnet, men de kan ju rekommendera vissa grejer.
 

Vårt BVC har inte propsat på välling

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
och inte heller gnällt över att E är ammad tills hon blev 15,5 månad trots att jag då var höggravid. De tyckte att det var bra och helt ok.

Gör som du känner för så länge barnet mår bra. Något annat ska inte heller vara bvc\'s intresse.

Kram
 

Vi har aldrig gett välling

Skrivet av  Lena
Jag ammade i 1,5 år och min son har aldrig druckit välling, det har funkat jättebra. Bvc var lite förvånade ("hur mycket välling får han?" och såg förvånade ut när jag sade "inget") men det var det enda. Det är ju bara mat, det finns inget måste. Låt du bli välling om du inte vill, min son är 3 år idag och mår jättebra :).
 

Artiklar från Familjeliv