Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det blir inte som jag tänkt mig

Skrivet av Lialia
Jag ska börja jobba igen i början på feb. Dottern kommer då vara drygt 8 månader. Tanken jag hade var att hon då skulle äta mat när jag är borta och att jag skulle kunna amma henne morgon och sedan när jag kommit hem från jobbet. Men, det går inte sådär jättebra med maten, som mest har vi kommit upp i ett mål mat. Sen har hon blivit förkyld och jag har helammat igen...Jag hade inte tänkt börja med välling eftersom jag trodde hon skulle äta så pass mycket mat så att jag resten skulle kunna amma henne. Men som det är nu måste vi nog försöka få henne att dricka välling eftersom jag kommer vara borta 8 ½ timma varje dag. (kan inte skjuta upp jobbstarten då jag ska gå utbildning)Känns botten att det inte går som jag tänkt, känns som att jag måste sluta amma för att få det här att funka :-( För om vi kan få hene att äta ett mål mat så får de andra målen bli välling. Gröt går sisådär, vad är det nu för skillnad på gröt och välling? Svamligt inlägg men det är så skönt att skriva av mig för det känns inte speciellt kul att lämna över till en förväntansfull pappa när maten inte fungerar. Och smidig övergång var ju det jag ville ha för henne.
Svar på tråden: Det blir inte som jag tänkt mig

Men lite tid har du ju kvar

Skrivet av  Hulma m Totil +
För det första tror jag inte att du måste sluta amma. Många barn kör ju både välling och amning parallellt, även om en del går över helt till vällingen.

Sedan har du ju iallafall en månad kvar, mycket kan hinna hända. Själv började jag jobba när lilleman var 10 månader, då åt han hyfsat med mat sedan någon månad, men när han var 8 månader var det avsevärt mindre.

Mitt tips är att försöka ta det lugnt, de märker lätt om man är stressad vid maten och försöker tvinga dem. Prova med olika saker, prova med välling, det kanske är lättare. En idé (när hon är frisk) är att ge vatten att dricka till maten och inte amma efteråt, så att hon förstår att det räcker med bara mat för att bli mätt. Det gör ju inget om hon inte äter så mycket, du kan ju amma efter någon timme igen om hon vill det.

En annan sak som jag är säker på hjälpte min son att förstå var att äta med andra barn. Efter en veckas semester med flera andra barn gick det som upp ett ljus, att det var mat man fick vid bordet. (Tyvärr var det väl det som gjorde att det inte alls var intressant att amma sedan, men iallafall). Så har ni möjlighet att äta med andra barn kan det vara något att prova. Till och med när de är så här små ser de ju att det är skillnad på stora och små.

Ännu en tanke: Har pappan möjlighet att komma till ditt jobb så du kan amma någon gång om dagen? Jag håller med om att 8 1/2 timme känns långt, även om jag tror de flesta barn skulle överleva det också, men 4-5 timmar är ju avsevärt mindre.
 

Hej!

Skrivet av  ThoGa
Som föregående talare säger jag samma sak...du har tid kvar..det räcker ju med att hon äter gröt o lite fruktpurré medans du är borta..även om det inte är optimalt..till en början kanske maken kan komma en gång per dag så ni får amma också..bara för att göra det smidigare..Jag ahde samma probs med Gabriel..så första månaden fick mannen komma med sonen o tutta..o de dagar det inte gck fick Gabriel sparad bröstmjölk. Vid 9 månader gick det helt plötsligt mycket bättre med maten..så då lättade det asevärt..
 

Det går lättare snabbt!

Skrivet av  trollmamma med Tor 2 år Axel 2½
Jag minns att från bara ätit lite till äta mer gick snabbt. Fördelen är om din man jobbar på maten det är som de tidigare skrivit det finns tid + att blir hon hungrig o bröstet inte finns gäller det att ta altirnativ.
Vi började med massa frukt det är nyttigt o går ofta hem, det kan vara så att början blir lite vad som går ner o senare kan man börja ändar till vad man vill att de ska äta. Det gäller att vara lite kreativ o hon är stor nog att inte svälta på dessa timmar om ni inte vill ge Välling så testa ersättning eller nått annat på flaska. Det löser sig de växer fort nu!!!
Lycka till !!
 

Tack tjejer :-)

Skrivet av  Lialia
Nu är Fanny förkyld så vi väntar tills hon blir frisk innan vi provar ordentligt med mat och välling igen. Hade inbokat en mycket välbehövlig kryssning med sambon den 16 januari som vi skippar och tar ett par timmars ensamtid med bio och restaurang tills allt löst sig med mat och amning. Så får det bli, för jag kan nog inte koppla av utan henne när jag vet att amningen betyder så mycket för henne. Jobbstarten kommer men vi hoppas att vi hunnit lösa det till det bästa. Kanske skriver jag om detta igen innan det är dags att jobba, alltid skönt att skriva av sig och få synpunkter från andra mammor :-) Sambon försöker vara förstående men begriper inte riktigt hur det är att amma och det är ju förståeligt. Stor KRAM till er och Gott Nytt År!
 

Artiklar från Familjeliv