Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hoppar över mål på natten....

Skrivet av Ina
Jag har en kille som är tre månader och som har börjat sova över ett mål på natten. Han äter kanske var tredje timme på dagen... ibland oftare. Han vaknade förut på natten vid två-halv tre och vid fem- halv sex för att äta. Nu har han som sagt börjat hoppa över ett mål(vid två). Han äter vid 21.00 ca innan han går o lägger sig och vaknar inte förrän vid fem! Min bröst håller på att sprängas!! Nu i natt kunde han säkert sovit ännu längre men jag väckte honom för att jag hade så ont i brösten! Jag är livrädd för mjölkstockning! Det tar ju nästan hela dagen innan brösten känns normala igen. Skulle ju vara jätteskönt att få sova hela den tiden då han sover men jag vaknar av att brösten spänner så och hela pyjamasen e blöt. Kommer brösten att ställa in sig på hans tider? Eller ska jag pumpa på natten? Känns ju jättedumt att väcka honom. Behöver dom inte lika mycket mjölk nu eller tar han igen det på dagen?
Svar på tråden: Hoppar över mål på natten....

Mina bröst...

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4
spände och läckte jättemycket när min son började sova hela nätter vid 2 mån. Fick gå upp och pumpa ur lite ibland. Men efter några veckor hade de ställt in sig på den nya ordningen, och sonen tog igen den förlorade nattamningen på dagen. Personligen tycker jag inte du ska väcka honom, utan följa hans behov.
 

Axel gjorde liknande !

Skrivet av  trollmamma med Tor o Axel
Han var oxå ca 2-3mån näe han somnade ca 20-21 sov till 3-4 på natten det tar lite tid för brösten att vänja sig.
det jag gjorde var att jag sov utan bh o om jag vaknade av att det spände så gick jag upp o bara masserade o tryckte ut så den värsta trycket släppte.
Att pumpa gör att inställningen tar längre tid!!
Det äter mer effektivt på dagen o troligen sover de mer djupt på natten. För mig får Axel gärna äta lite mer på dagen o sova på natten ellerhur !!!
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Ina
Och JA självklart är det skönare att han äter oftare på dagen och sover hela natten! Men ni tror alltså att brösten kommer att ställa in sig fast han äter så ofta på dagen? Jag får nog gå upp och mjölka ur så det värsta försvinner annars kan jag ju inte sova... Hoppas att de ställer in sig snabbt för jag vill verkligen inte ha mjölkstockning!
 

För mig...

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4
ställde produktionen in sig så att jag hade mycket mjölk på dagen och mindre på natten. I övergångsperioden mjölkade jag ur lite grann, inga mängder (för då ökar ju bara produktionen), men såpass att det kändes okej i brösten.
 

Artiklar från Familjeliv