Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga till alla som väntar/fått tvillingar

Skrivet av Hemlig som undrar...
Jag är 27 år, väntar mitt 3:e barn. Ska göra UL i mitten av dec så jag lär väl få svar där, men vill ändå höra mig för här :)

Jag har hört att det är ärftligt att få tvillingar, så jag undrar nu hur många av er som har det i släkten på ett eller annat vis. Eller om ni tagit någon typ av hormoner el. likn. som kan leda till tvillinggraviditet.

För hur stor är egentligen chansen att man kan få tvillingar utan att vare sig ha det i släkten eller genom "hjälp på traven" ??

Vi har INGA tvillingar i släkten, inte på någon sida så långt tillbaka vi kan kolla. Och vi har inte fått någon hormostimulans eller så... kan det ändå vara möjligt att jag väntar 2 ? Min mage är ungeäfr dubbelt så stor denna gången och jag mår fruktansvärt dåligt...

Hoppas på svar,
Kram från mig
Svar på tråden: Fråga till alla som väntar/fått tvillingar

Ren slump!

Skrivet av  Marie-72, bf 23/1
Det finns tvillingar i min släkt, men det är så avlägset att det räknas inte som ärftligt. Det är liksom kusiner till kusiner som fått tvillingar.

Vi fick veta på ul vecka 18+2 att det är tvillingar i min mage.
Anade inget innan. Jag trodde den stora magen berodde på att det är fjärde graviditeten.
Och på undersökningen på inskrivningen vecka 12-13 så motsvarade livmoderns storlek tiden.

Sen när vi fick veta att det var två i magen så tänkte jag att det nog beror på min ålder, och att jag födt 3 barn innan. Dvs att äggstockarna börjar surra lite och släppa fler ägg än dom ska\'.

Men så på ett senare ul berättar doktor W för oss att det minsann är enäggstvillingar.

Så här i gården är det ren slump. Inga hormoner eller andra yttre faktorer som har påverkat.
Ett av naturens små felsteg, men ack så vackert ett!
 

Otur... :-) eller ren tur

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Vi fick tvillingar för att jag alltid ska överdriva när jag gör saker.
Mitt motto har alltid varit att gör man något så kan man lika gärna göra det ordentligt på en gång...
;-D
Jag har tvåäggstvillingar och förmodligen så släpper jag alltid två ägg vid ägglossning. Jag har inga tvillingar i släkten.
Vi har släktforskat och senast på min sida som det fanns tvillingar var det 1920 eller nåt sånt.

Det sägs (jag vet inte om det är sant) att efter att man precis slutat med PP piller har man större chans/ökad risk (hur man nu ser på det) för tvillingar eftersom äggproduktionen inte normaliserats ordentligt.
Med åldern ökat också större sannolikheten att få två.

JAg är inte religös men mest ser jag mina två som mina synders straff.... typ alla framtida synder som jag någonsin kommer att begå, för så mycket hemskt kan jag omöjligt ha gjort för att förtjäna de två vildarna jag har fått.... Nej nu skojar jag bara.

Att ha tvillingar är fantasktiskt och underbart och aldeles, aldeles jättejobbigt.

Tala gärna om hur det gick. Om det var två på tillväxt i din mage.
 

har i släkten

Skrivet av  Kattis
jag själv föddes som tvilling, men min bror dog i två månaders ålder i plötsligt spädbarnsdöd. innan oss finns inga kända tvillingar...

detta är min första graviditet och de små beräknas till 31/3
 

Har i släkten...

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf 24/5*2
... men det hade jag ingen aning om eftersom det inte finns några levande bevis för saken, alltså är mina twins de första :)

Enäggs är ju mycket en "slump" har jag hört, och två ägg kan alla släppa vid ett tillfälle, men benägenheten ökar visst med ålder... hmm... (säger jag som är 36)
 

Slumpen för oss

Skrivet av  Jessica m pojkar-96 & flickor-01
Min mans morfar var tvilling och jag har halvkusiner som är tvillingar, men det är ju inget som påverkar.
 

Artiklar från Familjeliv