Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Usel mamma bekänner...

Skrivet av Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
Jag har inte badat tjejerna på hur länge som helst. Säkert en månad. Sen de växte ur badbaljan vet jag inte vad jag ska göra. Badkaret verkar lite halt. Kan man använda halkmatta och vilken i så fall? Ska man skaffa en större balja? Jag kommer mig inte för annat än att tvätta med tvättlappar. Hur gör ni andra?
Svar på tråden: Usel mamma bekänner...

Har alltid badat i badkaret

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf 24/5*2
Köp en stor halkmatta att ha i badkaret, så funkar det ju alldeles utmärkt!

Själv har jag inget i botten på badet, utan de badar så glatt i alla fall - sitter eller står och plaskar och leker med vattenleksaker. Hittills har ingen av dem ramlat (peppar peppar) men däremot välter de varandra med de svallvågor de skapar i vattnet... så fiska har jag allt fått göra!
 

halkmatta måste du ha

Skrivet av  stina m kasper & minna 030817
köp vilken sort som helst, men stor är bra. Barnen är ju dessutom så stora nu att det inte är nån fara (det är ju inte så att du behöver fylla badkaret ända upp ;-) Bada dem däremot inte utan halkmatta, det är riktigt halt & stor risk för att trilla & slå i nåt.

Fördelen är också att de badar tillsammans & har roligt :-)
 

men visst går det

Skrivet av  stina m kasper & minna 030817
även utan, men med tanke på att åtminstone K&M halkar omkring ändå låter _jag_ inte bli mattan.
(kom på att det lät som kritik mot eva-leys inlägg fast jag inte läst det innan jag svarade :).

skumbad är också kul :-)
 

Gillar dina skumbad?

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf 24/5*2
T&A gallskriker om det är bubblor i vattnet!

Tilde blir hispig av tvålen som man tvättar henne med... Albin däremot tvättar sig själv!
 

Badgalningarnas mamma bekänner

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Vi har ingen halkmatta... borde kanske ha det?
men nu har det gått bra i ett och ett halvt år så....
Killarna hatade att bada i badbaljan men när de kunde sitta själva fick båda börja sitta i badkaret med vatten upp till naveln eller så.
Nu älskar de att bada och badat varannan kväll, de är sådana lortgrisar. De stänker och härjar så hela badrummet är blött innan vi är klara. Tvätta håret är väl ingen höjdare med får de hålla i duschmunstycket själva efteråt brukar det gå ganska bra. Nu har vi mycket mer vatten upp, till bröstet ungf. och Niklas som aldrig gått på babysim eller så lägger sig gärna ner raklång på rygg eller mage och sprattlar med benen.
Så testa i badkaret. Ta en i taget första gången, eller sitt med i själv.
 

Här badas nästan varje kväll

Skrivet av  Nette m Alice-02+Ville&Tuva 040531
När de nu vuxit ur baljan så sitter de i badkaret på en halkmatta. Ville som inte riktigt sitter har vi ett badstöd till. Du kan ju alltid införskaffa särskillda badstolar som finns på barnaffärer. Eller varför inte önska i julklapp ?
Jag har vatten upp till midjehöjd ungefär och sitter också och "fiskar" upp den som ramlar som Eva-Ley.
Alice badar gärna med de små så det är trångt om saligheten =)!

Lycka till
 

Jag har en halkmatta

Skrivet av  Moni m Twinzz
i badkaret och pojkarna lever runt som galningar, dom älskar att bada. Har lite blötleksaker. Här badas det var 3 dag, annars ser dom ut som troll+ sådana dagar som i dag då dom har bajs till nacken när dom vaknar. ;0) Testade att sätta dom i badkaret utan halkmatta och det var lite farligt för jusses va glatt det var.
 

Samma här...

Skrivet av  Linda m Philip-01, Emma & Linn -04
... pussade lite ikväll på ena tösens fötter och - urk! De smakade fotsvett... :-) Få se nu... hm... när badade de sist...?!!? Shit, det var ett bra tag sen *skäms*.

Vi äger inget badkar och det så dåligt sprut i duschen så att fylla badbaljan orkar jag sällan (men gu\' va slö jag låter, inte meningen :-). Hur som helst, vi sätter oftast tjejerna på golvet i duschen så kan de leka med munstycket och plaska lite... Brukar funka bäst.
 

På pottan i duschen!!

Skrivet av  Ulrika m. Pontus & Fia 1/10-03 & bf 28/1
Här badas det i badkaret med halkmatta + att jag sitter med i badkaret:)dessutom har vi en sån där badstol som vi sätter en av barnen i, då ere bara en av dom som "springer runt " i badkaret. Men nu är jag i vecka 35 så det börjar bli riktigt otympligt att genomföra...
Den senaste månaden har vi faktiskt duschat barnen istället och det går lika bra! Vi sätter dom på pottan (en sån där i plast) och tvålar in ganska snabbt, dom tröttnar ju på att sitta där efter ett par minuter så det gäller att vara snabb;)
Sen får de krypa runt och plaska och leka med badleksakerna tills dom tröttnar, det funkar jättebra!!
Vi köpte förresten våran halkmatta på IKEA.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv