Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om jag ska åka till Grekland

Skrivet av ulrika
när mina twins är 1 år:
- vad ska jag tänka på att ta med mig?
- vad ska jag tänka på när jag är där?
Svar på tråden: om jag ska åka till Grekland

Hej!

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
Jag fick jättebra svar av Maria med Signe och Astrid när vi skulle till kanarieöarna. Deras barn var c:a 1 är när de reste. Nu har jag tappat bort hela deras lista på råd, men jag försöker minnas lite. (Maria skriver på listan 2 år+)
Tänk på att de är mobila som tusan, och du vill bara ha dem i poolen när *du* vill... Ett par selar?
Välling finns ingenstans, utom i sverige, så ta med det om ni är beroende av det. De blöjor som finns kanske inte passar era barns rumpor, men de vanligaste märkena brukar finnas. Typ pampers babydry till hutlösa priser... ;-) Fast det kanske är bättre i grekland...
Flyger du kanske du vill ta med två billigare sulkys istället för tvillingvagnen. Dels gör det inte lika mycket om de går sönder på planet, dels kan ni gå till affärer och restauranger med barnen.
Du kommer säkert på mycket mer!
Lycka till och ha så skönt! :-)
 

nu är det inte säkert

Skrivet av  ulrika
att vi ska åka. Jag skulle nog vilja vänta ett par år innan vi reser dit.
 

Ja i så fall

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
är de nog lite lättare att ha med. De stannar när du säger till och så... ;-)
Men planera skadar aldrig! Det kan man leva länge på!
:-)
 

mina tips

Skrivet av  stina m kasper & minna 030817
Vi var ju i italien när de var ca 10 mån & australien nyss.

Lite tips:
* Ta med "egna" sovsaker - om det nu är gosedjuret eller kudden med egen doft på (förutsatt att de sover själva) för att förenkla sömnen.
* En tvillingparaplyvagn med liggläge & sele (gärna med extra solskydd, inte bara sufletten) har varit mycket bra. Funkar för det mesta (även i trånga Sorrento) & man slipper ha bägge föräldrarna körande på vagn. Tar inte heller så stor plats i tex en taxi.
* Några burkar mat som du vet att de gillar - mest för säkerhets skull när de är ett bör de ju kunna äta det mesta som ni äter - det svåra kan vara att inte veta vad de vill ha (fast de överlever iofs det med :-)
*solskyddsfaktor & solhattar (förstås :)
*Gillar de (och ni) att bada / leka i kanten/sanden kan det vara bra med solskyddade badkläder (eller extra T-shirst i stor storlek åtminstone) för skydd mot solen.


Ställ ockås in er på att ni inte kommer att kunna ha en lugn semester som förr, utan det kommer att vara en hel del rännande (men det går utan större problem och är ändå värt det :)

Annars tycker jag inte att det är så stor skilnad jämfört med att ha med dem nånstans i Sverige.

Föresten så vet jag inte hur grekland är på barnstolsfronten. Ett tips kan vara att ta med stol på bord, eller kanske ännu hellre "boost chairs" (kudde som man spänner fast på stolen & sedan spänner barnet i, men alla barn gillar det inte. Finns som uppblåsbar. Ett plus att de tar liten plats (den upplåsbara) & de kräver inte stabila bord som stol-på-bord utan bara existerande stolar)
Ta åtminstone med en extrastol om restaurangerna har barnstolar tycker jag det är ofta (inklusive i sverige) som de bara har en stol och inte två.

Hmm ja det var väl det jag kom på i nuläget. Blöjjor tycker jag säremot alltid att man hittar - inkl. Dubai (även om de är dyra och ofta bara finns i småpack) Men finns det plats är det ju bara att ta med favvomärket.
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  ulrika
Det är ju en del att ta med och tänka på. Grekland är ju inte världens ende men ändå. Jag är lite orolig för att ta med mina små dit.
 

Vi var på kreta

Skrivet av  Amanda med Viktor-02, Oscar&Hanna-04
när Viktor var drygt ett år.
Barnstolar fanns det gott om på restauranterna. Barnmat däremot fanns det några burkar med de var döäckliga så ta med det om de inte äter "vuxenmat". Välling som sagt är också bra att ha med för det som oftast finns utomlands är sötat med socker och är väldigt sött.
Gröt finns det mängder att köpa likaså blöjor. Pampers är rätt dyra i turistområden men det finns andra billiga märken. Jag skulle absolut köpa därnere eftersom det är rätt jobbigt att släpa blöjor till två barn.

Vi var i Agadir i Marocko precis innan jul, Jag, mannen, Viktor (2,5), Oscar och Hanna (då 6 mån fast ca 4 korrigerat), samt Emil 14 år.
Det gick jättebra.

Det du skall tänka på när du är där är framförallt vattnet att bara köpa vatten på flaska. Annars så är det bara att njuta. Det kommer att gå jättebra.


kram

Amanda
 

Artiklar från Familjeliv