Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trotsålder???

Skrivet av Ulrika m. Pontus&Fia 1/10-03 + bf 28/1
Dom senaste dagarna har Pontus varit såååååååå känslig och jobbig. Han tar ALLT av sin syster, om dom får varsinn grej så ska han ha hennes oxå, hon e som tur är ganska cool (eller rädd??) så hon släpper och går därifrån oftast. Men ibland säger hon ifrån och då åker hon på en propp, han kan tjonga till henne med första bästa grej, eller putta henne eller visa tänderna..:(
Jag försöker vara snabb och sära på dom men ibland blir ju faktiskt lilla tåliga Josefine lessen och då sätter jag mej på golvet och tröstar henne......då blir Pontus helt förtvivlad!! Det är som att han måste bli mer lessen än henne !?!
Han är såå känslig om han inte får som han vill, typ stå upp i barnstolen när det e dax för mat, klättra upp i kontorsstolen och stå upp och gunga (!!!), han vill absolut inte gå in när vi varit utomhus, lägger sig raklång i hallen och störttjuter direkt...

Dom är 15 månader nu, är det här nåt som någon känner igen??
Kram
Svar på tråden: Trotsålder???

Ja

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
Här är det Maria som är den dominanta. Hon tar Sofias saker hela tiden. Hon sliter i kläder och drar undan händerna. Om Sofia protesterar så bits Maria. Maria bits också om Sofia är i vägen. Vi säger ifrån på skarpen, men vet inte om hon förstår. Det är jobbigt! Maria kan bitas när hon är exhalterad också.
Protesterar gör de båda två ibland, men det är inte värre än att vi kan lirka med dem lite.
Vi försöker lära Maria att "klappa fint". Ibland är hon riktigt duktig och gullar med sin syster.
Våra barn är ju ganska nära i ålder, så det kanske är en period just nu. *hoppas*
 

hoppas,hoppas...

Skrivet av  Ulrika m. Pontus&Fia 1/10-03 + bf 28/1
att det är en period dom ska passera!!
Idag har Pontus varit liiiiiite bättre/snällare mot sin syster och sin omgivning, men han är fortfarande envis som få, ska bara ha sin vilja igenom till varje pris!

Vi kör oxå "klappa fint" och det funkar rätt bra, men ibland kan det ju vara för sent att klappa fint..:(

Skönt i alla fall att vi är två som har problemet, jag vet inte om det är ett tvillingsyndrom eller ett "15 månaders-syndrom, men vi passar ju in på bägge!!
Kram
 

Tidigare inlägg

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
som jag har läst i ämnet har liknat våra.
Typ, ena tvillingen byter konstant två identiska saker mellan sig och den andra tvillingen.
Den ena biter den andra osv.
Jag upplever att det är svårt med konkurensen ibland. Att man inte får ha saker och mamma/pappa för sig själv. Maria verkar ha svårast med det, så det kanske är därför hon slår och biter ibland.
Hur är det med din mage då? Det är ju dags snart! :-)
 

Jotack..

Skrivet av  Ulrika m. Pontus & Fia 1/10-03 & bf 28/1
magen är stor, men inte lika stor som förra gången som tur är!
det är ganska jobbigt att vara höggravid med två vilddjur hemma men jag är samtidigt sååååå glad att dom går nu, så jag slipper bära dom en massa. Pontus väger över 14 kg, han e ingen lättviktare direkt!

Ja,jag hoppas i alla fall att Pontus blir snällare mot Josefine snart, dom har ju så himla kul ihop när dom inte bråkar!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv