Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som ammar/har ammat..

Skrivet av Erika m. Max å Tilde
..hur länge gjorde ni det? Gick det bra hela tiden?

Hur fick ni det att fungera praktiskt?

Jag ammar Max och Tilde, de är lite över tre månader, och tycker att det fungerar ganska bra. Klarar däremot inte av att dubbelamma. Vilket innebär att jag ammar ofta, vissa dagar käns det som jag inte gör annat.

Nu har jag börjat känna att de inte blir riktigt nöjd efter ammningen. De vill bara äta hela tiden. Trodde ett tag att det var ett sk tillväxt period, men nu har det på gått i tre veckor.
Ska på tremånaderskoll imorgon och får då se om de har gått upp som de ska.

Men jag vet inte om jag orkar med detta missnöje, bök och knöl vid bröstet så mycket längre till. Har dessutom en tvååring hemma som tar kraft och energi.

Skulle även vilja ha tips om rutiner och få dem att sov samtidigt på dagarna. Tilde tycker om att vara vaken lite ängre på kvällarna och sova på morgonen och Max är tvärtom. Detta innebär att på dagarna får jag inte dem att sova samtidigt.

/Erika
Svar på tråden: Ni som ammar/har ammat..

Jag ammade

Skrivet av  ulrika
tills de var 6 mån men trappade ner vid 5.5 mån och bytte ut lunchen och sen eftermiddagsmålet. Kvällsmålet har varit ersättning sen de var ca 2 mån. Nu ammar jag bara på morgonen.

Jag dubbelammade med en stooor amningskudde till hjälp. I början åt barnen varannan timme (!) vilket gjorde att jag inte orkade amma varje gång så varannat mål blev det erättning under dagen. På natten väckte vi den som sov så de åt samtidigt då. Så småningom drog vi ut på måltiderna och jag började amma varje mål.

Mina killar sover samtidigt på dagarna. Jag väcker den som sover lite längre på morgonen. Jag låter det gå max 30 min efter att den första vaknat. På så sätt är båda trötta samtidigt. På eftermiddagarna tar jag alltid en promenad och då sover de också samtidigt i vagnen.
 

Jag ammade inte så länge

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Ville&Tuva 040531
Pga att våra är intoleranta mot komjölksprotein och då vi också har en tvååring så ansåg jag att jag inte hade tid, ork och engegemang att vara mjölkfri denna gång så vi har gett dem mjölkfri bröstmjölksersättning sedan de var ett par månader.
Det underlättade på många sätt, nu kunde jag sätta dem i varsin babysitter och mata bägge samtidigt. Vi kunde också ta en varsin bebis och mata. Det gick snabbare på nätterna då bägge ville äta eftersom vi även då tog en varsin bebis. Ja, det gjorde tillvaron lite enklare helt enkelt. Men, jag hade gärna fortsatt att amma för denna gång hade jag gott om mjölk vilket jag inte hade med Alice, som för övrigt också var känslig mot komjölk i början.

Kanske kan du börja ge lite tillägg efter amningen och på så sätt "toppa" dem så att de blir riktigt mätta. Eller ge tillägg till natten, under natten mm?

Angående sovrutiner så gäller det nog mest att vara envis. Ville och Tuva hade också olika sömnmönster i början. Tuva sov gärna länge på morgonen och Ville var uppe sent på kvällen...
Vi fortsatte hela tiden med att försöka få dem att somna samtidigt och vakna samtidigt och nu har de ungefär samma mönster.
Jag väckte helt sonika den som ville sova längre på morgonen och försökte också få dem att somna in samtidigt på kvällen. Visst har det varit svårt och kämpigt men värt det i långa loppet.

På dagarna tyckte jag att det var lättast att få dem att somna in samtidigt om jag lade dem i vagnen och drog den fram och tillbaka.
Detta fungerar ännu och jag kan numera lägga dem i sängen för att sova samtidigt på dagarna, fast de sover längre om de får sova utomhus i vagnen.

Så fortsätt du bara att försöka med det du börjat, om du vill ha in dem i samma rutiner.

Kramar


 

Inte tillägg på natten!

Skrivet av  Erika
Det är på natten mjölkproduktionen ökar. Även om det är jobbigt att amma då så är det det bästa om man vill forsätta amma.
 

jag ..

Skrivet av  andromeda
gjorde som så här,(hade också en 2-åring)
ammade ett barn och gav ersättning till det andra ,sen turades jag om.Det barnet som fick flaska ha jag vid lårets utsida(kroppskontakt)jag satt i soffan med båda .När de blev lite större och rörligare vred jag "flaskbarnet "så att det låg längsmed soffan med huvudet i kontakt med låret,om jag skulle behöva rusa ifrån och fånga upp 2-åringen någonstans.:)
 

vad beträffar söm..

Skrivet av  andromeda
så sover mina fortfarande med ca 2 timmars skillnad.
pojken sommnar alltid ca 2 timmar innan sin syster och vaknar förståss tidigare med
.jag har försökt synkra dem och hållt killen uppe och tjejen har jag väckt tidigare det funkar bättre nu när de är 3,5.när de var mindre funkade det sällan för då hade jag två super tjuriga ungar som inte hade "sovit klart".
 

Hej!

Skrivet av  Majoslava
mina är 8 månader och jag ammar fortfarande.
jag tycker det låter du har det värsta bakom dig, snart kommer det att glesas ut, och från 4 månader kan du börja ge de gröt istället för att introducera ersättning.

jag tycker det är så praktiskt med amingen för att trösta och snabbt ge de ett litet mellanmål, och så mysigt nu när det ändå inte är bara amning och de är större och ser framemot det...

nå ja, vad gäller sömnen, de har olika sömnbehov förmodligen, i alla fall mina har det. dessutom tycker jag att en bebis är ingen bebis, och med en bebis kan man lättare vara med större barn (jag har också en 2åring...) men kanske de somnar lättare i vagnen, om de skall sova tillsammans.
 

Hejsan!

Skrivet av  marikaL m fem
Jag ammade delvis/till största delen tills pojkarna var 6 månader, då slutade jag tvärt.

Dubbelamning funkade bra, så gjorde vi oftast, ibland en och en. Har nåt minne av att antingen satt jag och ammade båda eller så satte jag båda i babysittrar och gav båda flaska samtidigt, så det kunde bli typ varannat mål.

Vi styrde in pojkarna på samma sovtider efter några månader (efter 3 månader kanske?) så att vi la bägge, och vaknade den ene så väcktes den andre. Det har funkat bra sen dess, de har samma sovbehov efter vad det verkar så det har aldrig varit några bekymmer (ja förutom att den ene kan bli lite småsur när han sover gott och blir uppryckt bara för att brorsan bestämt sig för att vara piggelin extra tidigt eller nåt *s*).

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv