Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

babybox, prover från BB?

Skrivet av L-M m.Oscar01+bf 27/3 m.tvillingar
Funderar lite på hur det är när man får tvillingar, får man dubbelt av sånna saker eller hur fungerar det.
Hos oss får man stå för egna blöjor på bb och e det så att man "bara" får en uppsättning av babybagen man får på bb så behöver vi ju köpa till och ta med oss det dirket. Dom proverna räcker väl inte så långt till två barn misstänker jag. Bra o va lite förberedd, då jag legat inne för sammandragningar och bara är i v 29:( Helt plötsligt känns det lite brådskande o fixa allt praktiskt då man inte vet när dom bestämmer sig för att titta ut.
Svar på tråden: babybox, prover från BB?

Vi fick

Skrivet av  marikaL m fem
2 uppsättningar babybagar fr BB.

Men tittar dina små ut före v 35 så blir det ju ändå nån stund på neo-avd, och där står sjukhuset för blöjor, så det behöver man inte bekymra sig för :)

Hursomhelst är det väl inte fel att ladda upp med ett gäng nyfödda-blöjor, de lär ju gå åt för eller senare?

Hoppas dina små stannar ett tag till i magen iaf!
Jag har fått en tös i v30 - det går bra det med (ett par månader på neo) men det var milsvid skillnad att få twinsen sen i v34 och bara behöva stanna 1½ vecka på neo.
 

tack

Skrivet av  L-M m.Oscar01+bf 27/3 m.tvillingar
för svaret.

Visst tänkte jag köpa hem blöjor o bunkra lite också tänkte mest på om man behöver dra med sig dem till sjukhuset. Jag vet inte hur det är här i Göteborg, men vad jag förstått så står dom inte för några blöjor längre? Kanske är undantag på neo?

Så det var sån skillnad på att födas i v 30 som 34? då e det bäst jag kniper ett tag till, vad jag förstått så är det en jobbig period just när dom ligger på neo så ju kortare den bli så..., Låg tvillingarna också på neo eller fick ni vara på vanliga BB?
 

På neo

Skrivet av  marikaL m fem
står dem för blöjorna, iaf här i Umeå. (vore orimligt annars, dels är ju barnen inskrivna dels är det ju så mycket svårt ändå när ett barn föds för tidigt, så att själv fixa blöjor till de små skulle vara att kräva för mycket, iaf när de är mycket för tidigt födda).

Ja det är rätt stor skillnad mellan v30 och v34. Det går en slags gräns vid v30, då klarar barnen sig som regel bra men lungorna är inte helt utvecklade så det blir c-pap och övervakning. V 32 går en annan gräns, då är lungorna också färdiga så då är risken för komplikationer ännu mindre. Ytterligare en gräns går vid v34, har man passerat den så försöker man inte fördröja förlossningen utan då får barnen födas om det har satt igång. Och då tillkommer egentligen inga direkta komplikationer, en del barn kan behöva lite extra övervakning och c-pap (min ena pojke fick c-pap nåt dygn) men annars är det ingen fara.

Mina pojkar som kom i v34+4 fick stanna 1½-2 veckor nånting på neo, men då hade den ene (Gabriel) svalt lite fostervatten el nåt, varför han fick c-pap hjälp nåt dygn men i övrigt är det mest att de kan behöva nån vecka eller så på sig för att komma igång med amningen, därefter får man åka hem (innan de kan ammas sondas de oftast).

Med sista tjejen här nu blev det bara BB, hon kom inte förrän i v41+2 :) Men då blev det ett dygns övervakning på BB istället, hon stannade för länge i magen så hon hann bajsa ner hela fostervattnet så de ville ha henne på observation ett dygn pga det. Men det var inga problem med henne tack o lov :)

Det kan hur som helst vara bra att ha ett paket blöjor fixat o klart när du börjar närma dig v34, för säkerhets skull - hoppas nu du får gå några veckor till med de små i magen och att allt går bra :)
 

Vi fick varsin Babybag på BB

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
Vi fick ju två bebbar :)

Och på Apoteket som låg på sjukhusområdet kunde man köpa Libero Prematur, vilket var bra - inte för att vi behövde ha med egna, men ändå...
 

Hej

Skrivet av  L-M m.Oscar01+bf 27/3 m.tvillingar
Jag förmodar att du fött dina tvillingar på Östra där jag kommer föda mina?
Har hört att dom dragit in de gratis blöjorna man fick tidigare och att man nu måste använda de i babybagen redan på bb, därav min undran. E ju lite svårt o veta vilken storlek o så men föds dom typ snart så lär prematurblöjorna bli bra. Hade faktiskt inte ens tänkt på att apoteket ju bara ligger tvärs över gatan, då e det ju inte hela världen om man måste springa ner o köpa.
Lycka till med din nya tvillinggraviditet, måste kännas helt fantastiskt att få gå igenom det en gång till.
 

Blöyer

Skrivet av  Else m. Leo och Felix
PÅ neo får dom blöjer, så föds dom nu så kommer du att få det. Kan inte riktigt tenka mig att du stör det med två bebisr med bais i blöyan och får att vite att du inte kan få någon blöyer på bb, men kan kolla upp det för dig om du vill.
 

Vi fick två babybagar

Skrivet av  ulrika
utan att ens fråga och blöjor stod Akis för i uppsala oavsett om man fick ett eller två barn.
 

Vi fick en....=(

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Ville&Tuva 040531
Blev lite sur när vi bara fick en babybag...
Men orkade då inte säga ngt om det.

Kram
 

Vi fick två på SÖS i sthlm

Skrivet av  C m Niklas o viktor
Mycket händer ju på två år, men vi fick två babybagar på SÖS i sthlm när mina killar föddes. Men då ingick också blöjor. Det kan ios ha hänt mycket sedan dess....
 

Vi fick också en...

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
Snyft.
 

Vi fick ingen alls...

Skrivet av  Lotta m Emil o Axel
Jag blev lovad två stycken när jag frågade men sen visade det sig att de nyss tagit slut. Så fick vi vara utan...
 

Artiklar från Familjeliv