Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet inte var jag ska trycka in mitt inlägg...

Skrivet av SAGA
...i denna FETA diskussion om fp, blir förvånad över en fråga som skrivits minst 2 ggr nedan och som svarar sig själv:
"Varför är det de föräldrar som delar på fp som säger att det ska kvoteras"...

Glasklart!
Svar på tråden: Vet inte var jag ska trycka in mitt inlägg...

Que???

Skrivet av  Åskan
Vad är din slutsats?
 

Kanske att

Skrivet av  Vickan
vi som delat faktiskt upptäckt hur bra det är. BÅDE för barnen och för föräldrarna. OCH arbetsgivarna; min arbetsgivare fick tillbaka mig tidigare, jag missade inte lika mycket, och min mans arbetsgivare fick lära sig att även män har rätt till föräldraledighet.

Jag underskattar inte min man. Har KAN faktiskt ta hand om våra barn lika bra som jag. Ammat har jag gjort när jag kommit hem.

50/50-idén bör dock även innebära en förlängning av föräldraledigheten.
 

100% fl eller??? *S*.. imt!

Skrivet av  SAGA
!
 

inlägget ovan var till Åskan *imt*

Skrivet av  SAGA
!
 

OK, jag förstod inte syftet

Skrivet av  Åskan
med inlägget bara. Om det var ett konstaterande eller en fråga eller vad?
 

Av samma anledning som

Skrivet av  knyttet
att det förmodligen var föräldrar som slog sina barn som var emot förbudet mot barnaga (när det infördes), kanske... Alla blir vi saliga på vår tro!
 

Bra sagt!!!!

Skrivet av  mummie
Dom är ju nöjda som det är,,,,så varför, varför vill dom att alla ska ha det som dom?

Tänk om vi skulle vända på det?
Mammor ska få alla dagar utom dom som pappan har för sig själv idag.
Det är så många har det,,,vi också,,och vi är mycket nöjda med det, så skulle alla få ha det.

Men nej, det är upp till var och en att bestämma hur man ska ha det, inte sant?

:):):)kram
 

Fast vi är ju inte nöjda -

Skrivet av  knyttet
inte jag i allafall - jag vill inte bli diskriminerad bara för att jag är kvinna (med barn)... Arbetsgivarna verkar ta för självklart att jag därmed kommer att vara hemma längre med mina barn och gå ner på deltid. Dessutom vill jag ha ett mer jämlikt samhälle att ge mina barn och jag tror att delad föräldraledighet är en del av det.

Det är upp till var och en att bestämma skriver du, men delad föräldraledighet skulle ju inte innebära något tvång - det är ju naturligtvis upp till var och en att bestämma om man vill ta ut den eller inte. Inför man detta långsamt har ju familjerna också tid att anpassa sig efter detta och planera sin ekonomi.
 

Nä, inte skulle det bli något tvång

Skrivet av  mummie
för er, som redan delar dagarna jämnt.
Men vi, vi som får dagarna av pappan, vi kanske kommer att känna det som ett tvång.

Att planera sin ekonomi,,,ja du, det kan diskuteras.

Knapert med stora bokstäver hade det blivit om tex min man skulle vara pappaledig,,,hur mycket vi än hade planerat.
Hmm, då skulle min man inte ha fått ta ut sin del av dagarna, om detta hade gällt idag, eftersom det inte hade gått ekonomiskt.
Hur tidigt skulle mina barn ha fått börja på dagis då,, kan du svara på det?

Att bli diskriminerad bara för att man är kvinna med barn,,,,,då får man göra något åt det, men låt inte andra få lida för det.
Det finns säkert andra sätt att lösa det problemet,,,,släng bh-n tex(hihi), nä, jag vet inte hur, men något annat alternativ måste det finnas.


:):):)kram
 

VAd menar du

Skrivet av  knyttet
"Att bli diskriminerad bara för att man är kvinna med barn,,,,,då får man göra något åt det, men låt inte andra få lida för det." Nej du vet inte hur vi skall lösa problemet - för du har kanske inte råkat ut för det... Fast du tycker det är helt o.k. att vi andra kvinnor får lida för att ni har dålig ekonomi så din man inte kan vara hemma. Vad hade hänt om du också hade tjänat så bra att du inte heller kunnat vara hemma? Hade du lämnat på dagis från dag ett då? Eller är det skillnad för att du är kvinna...
 

hur gör ni när/om mannen

Skrivet av  sara
skule bli långtidsjukskriven?

Även om ma har försäkringar så är det sällan att de utbetals med omedelbar början!

Jag tror inte att det kommer att bli något som helst problem för de föräldrar som skaffar barn efter ett ev. införande av delad fp, man vet om det innan och planerar givetvis utifrån det, det kommer antagligen ochså att generera högre kvinolöner, vilket i förlängningen innebär att kvinnors tjänar lika som männen och därmed spelar det inte ekonomiskt någon roll vem som är hemma.
 

Men tänk då ...

Skrivet av  signe
vad knapert de måste ha det där det inte spelar någon ekonomisk rol vem som tar ut föräldrardagarna.
Valfrihet finns, använd dagarna eller inte.
 

Mummie...

Skrivet av  SAGA
...jag tycker det är kul att se dina inläö här,men ibland undrar jag lite varför?

Om vi nu är ett gäng hårt kämpande tjejer av vår tid, och som älskar alla utvecklande inputs i livet som tex ett arbete, vänner, krogliv, resor ger!
Varför inte ställa dig vid sidan om oss och ta oss i handen och kämpa för att vi ska kunna få rätten till ett jämlikt liv med våra älskade män och våra underbara, suveräna goa barn!
Tänk på dina döttrar om de har en helt annan dröm än din hemmamamma dröm, vore det inte gott för självkänslan att veta att du har kämpat för en jämlik värld och kanske lyckats rasera några hinder.
 

Hej SAGA!

Skrivet av  mummie
Visst vill jag det bästa för mina barn, och visst kan jag ta er i handen och säga att jag stöder er, men.

Jag vill bara veta vad ni tänkt er,,,hur länge skulle en förälder få vara hemma med sina barn, om ni får som ni vill?

Skulle vi få dubbelt så många dagar än vad vi har nu, så att ingenting förändras, inte mer än att pappan har "säkra" dagar?

Om jag bara hade fått vara hemma i 6 mån, då hade mina barn behövt börja på dagis som små bebisar, det är inte rätt.

Er lösning på jämlikhet passar inte alla, tyvärr.

Om 20-30 år så tror jag att det mesta har ändrats sig,,då är det våra söner och döttrar som "härskar", inte gubbarna som sitter på topp idag, nä då sitter dom på hemmet och får lita på våra barn.

Vi, dom flesta är fostrade av gubbar och hemmamammor, vi, eller ni får kämpa hårdare än dom flesta,,,men våra döttrar blir nog vuxna i en mer jämlik värld, det blir en viss skillnad för dom.


:):):)kram
 

En fråga signe!

Skrivet av  mummie
Vad händer med barnet om föräldrarna inte tar ut dagarna, för att dom inte har råd?

:):):)kram
 

Sara, min man var nyligen

Skrivet av  mummie
sjukskriven i 21/2 mån, hur klarade vi det?

Jag har den turen att ha föräldrar som har det gott ställt, utan dom vet jag inte hur vi skulle ha gjort.

Men hade det handlat om att skaffa barn så hade jag aldrig kunnat be dom att ställa upp ekonomiskt, för att vi skulle kunna ha ett barn.

Hade fp varit uppdelat så som ni vill när jag började skaffa barn,,,,,,då hade jag nog inte kunnat skaffa några,,,,tunga ord.
Eller hade jag fått skaffa en karl som var färdig i karriären, eller bara hade det väldigt gott ställt, eller låta barnet börja dagis vid 6 mån.

Ska barn bli en klassfråga undrar jag nu,,,en fråga som dyker upp i tidningar då och då.


:):):)kram
 

Men du, knyttet!

Skrivet av  mummie
Vår ekonomi är ok, inget större fel på den.

Om det hade varit omvänt att jag tjänade mest,då hade det nog inte blivit några barn,än.
Då hade vi väntat på att mannen hade börjat tjäna lite mer.
Men sådant kan ta tid, så det är då alltid en risk att det inte blir några barn.

Tack o lov att det inte är så,, vi har tre underbara barn och hade inte velat vara utan dom.

:):):)kram
 

mummie...

Skrivet av  Annika60
Spädbarn bryr sig inte ett skvatt om ifall familjen bor i en rymlig villa med markkontakt eller i en trång lägenhet på sjunde våningen.
Spädbarn skiter i ifall de har på sig begagnade kläder i "fel" färg.
För spädbarn kvittar det lika om vagnen redan skjutsat tio ungar eller om det är en ny flott sak i senaste färgerna...

Eller med andra ord: "Ha råd" handlar i 99 fall av hundra om föräldrarnas val av prioriteringar. Om man använde "ha råd" i sin riktiga betydelse skulle praktiskt taget varenda förälder i Sverige ha råd att vara föräldraledig.

Prkatiskt taget alla mammor har ju råd, även de som tjänar mer än pappan.

Ekonomiargumentet är bara skitsnack.
 

Annika60!

Skrivet av  mummie
Vi bor i villa, men har en mycket billigare månadskostnad än vad vi skulle ha haft i lägenhet.
Vi gjorde ett klipp som inte många får tag i.

Bil har vi, inget vrålåk, men billig är den.

Vi lever inget lyxliv, vi är medelmåttor.

En sak vet jag, att dra in på mer än vad vi gjort, det kan vi inte.

Skulle det inte handla om en penningfråga, detta med fp?
Att skaffa barn är en väldigt viktig penningfråga idag, hur blir det då inte om man måste dela på dagarna?

Och du,,,,en bebis är inte en bebis speciellt länge,,,det vet du väl?

:):):)kram
 

Mummie...

Skrivet av  SAGA
Jag klistrade in dessa ord från ditt svar till mig:

"Vi, dom flesta är fostrade av gubbar och hemmamammor, vi, eller ni får kämpa hårdare än dom flesta,,,men våra döttrar blir nog vuxna i en mer jämlik värld, det blir en viss skillnad för dom."

Vem lämnar du över det jobbet till?
Vad gör du för att få vår värld mer jämlik?
Riktigt seriöst nu, vad tillför du dina barn, din värld, för att de ska förstå vikten av ett JÄMLIKT liv...

Jag tycker dina argument är upprepningar, och jag lovar, jag gör mitt yttersta för att försöka förstå vart du vill komma med dina tankar om ekonomi, prioriteringar osv.

Och varför Mummie, är det så otroligt viktigt för dig att få vara med dina barn 100% av tiden, så att du inte kan dela med dig denna underbara upplevelse till pappan, snälla ta bort den ekonomiska aspekten, du kan jobba på 2 jobb om du riktigt mkt vill ge honom denna tid i livet!

Snälla Mummie, ge mig en glasklar, rak förklaring, så ska jag ge dig ett rakt svar på varför jag väljer mina vägar!
:-)

 

SAGA, är du uppe så tidigt??

Skrivet av  mummie
Varför vill jag vara hemma med mina barn till 100%?

Det handlar nog om min egen barndom, ingen trevlig tid, det kan jag lova.

Jag nekar inte min man att vara hemma, inte tog jag dagarna från honom,, han gav dom till mig.

Han hade inte heller en bra barndom, han saknade både mamma och pappa.

Mamman var den han saknade mest, även jag.
Visst är pappan viktig, viktigare än vad många tror, det ska inte stickas under en stol.

MEN,,,hade jag haft bättre betalt än honom,,,då hade han varit hemma och jag jobbat, men så är inte fallet nu, det är jag som är hemma.

Mina barn vill, jag vill, min man vill, då kan det inte vara fel,,,eller?


Mina barn busar runt mig, så jag har svårt att koncentrera mig, så du får ursäkta om detta blev virrit.


:):):)kram
 

mummie

Skrivet av  signe
helt krasst: det händer säkerligen inget speciellt. Vi har ju så bra "dagis" att alla vill ha sina barn där hela dagarna oavsett de är föräldrarlediga med syskon, arbetslösa eller jobbar.
 

Nej mummie

Skrivet av  Annika60
Jag kan inte svara för hur ni har det ekonomiskt; jag har inte med det att göra.
Men i de allra flesta fall när man faktiskt fått insyn i hur de som "inte har råd" har det så blir man lite fascinerad av hur begreppet "ha råd" används.

En bekant som "inte hade haft råd" sa att "det är klart man kan bo tre stycken i en tvåa, men skulle du vilja det"?

Han prioriterade m a o rymligt boende framför tid med sina barn.
Jag berättade att vi bott tre stycken i en etta och då höll han käft...

På den gamla härliga tid när mammor "hade råd" att vara hemma boddes det lite till mans i tvåor. Och ettor också för den delen. Och inte tre pers utan fem-sju pers...
Bil?
Hade man inte självklart.
Osv.
Men det allra löjligaste är att höra folk säga att "de inte har råd" för att pappa tjänar över taket. Que?
Om man inte "har råd" att sätta av en hacka på inkomster i 30-40 000-kronosklassen och mer; då borde man gå en grundkurs i familjeekonomi...
 

Artiklar från Familjeliv