Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annika60!

Skrivet av mummie
Där håller jag med dig, att dom som tjänar dessa stora pengarna borde skämmas, dom borde ha råd.

Nu tjänar inte vi dessa stora pengarna, men vi har det bra ändån, höginkomstagarna skulle bo hos oss en månad,hahaha!!!

Och du,,vi har 165 kvadratmeter, men vi hade likaväl kunnat bo på 50 kvadrat, alla ska ändån vara i samma rum jämt.
Min man klippte tydligen inte av navelsträngen ordentligt på våra barn, dom e max en meter från mig, känns det som.

En sak som man kanske inte ska ta för givet är att, alla vill inte bo trångt eller bära begagnade kläder, det får man respektera.
Och det är inte meningen att det ska vara så heller.


:):):)kram
Svar på tråden: Annika60!

Alla gör sina prioriteringar

Skrivet av  Annika60
Men tycker man stort boende och nya kläder är viktigast vill jag inte höra nåt gnäll om att de inte har råd att vara hemma med barnen heller...
 

Ja

Skrivet av  Pallas
Och framförallt ska man inte vänta sig att staten ska finansiera spatiöst boende och nya kläder.

Jag håller med dig Annika i det mesta du skriver!

Vår familj hör tyvärr till den lilla lilla klick människor som inte _har råd_ (på riktigt) att ta ut föräldraledighet alls :( Min man jobbar i projekt (dåligt betalt trots 8 års högskolestudier och doktorstitel), och jag är sjukpensionär med SGI 0:-. Nu väntar vi vårt första barn och ingen av oss kommer att ta ut föräldrapenning. Istället får vi dela så gott det går på _föräldrajobbet_ men jag kommer givetvis att vara hemma mer. Detta är ingen idealisk situation, men ibland har man inga val och då får man göra det bästa av situationen...

Nu ska ju iofs vi flytta till USA, där min man fått en forskartjänst på minst ett år, och där är föräldrapenningen mellan 6 och 12 veckor. Sedan får man själv finansiera om man vill vara hemma. Hade vi varit kvar i Sverige hade dock ingen av oss tagit ut föräldrapenning det första året i allafall. Sedan kanske min man kunnat vara hemma med fp ett tag.

Visst finns det sådana som verkligen inte kan välja, med mindre än att de hamnar en bra bit under existensminimum, men inte är vi i majoritet som det låter i debatten! :)

Synd att vi inte fattar att vi har det bra i Sverige. Och att det inte är självklart att pappor är föräldrar ännu. Jag vet inte om delad fp är ett steg på vägen dit, men jag lutar faktiskt åt det hållet.
 

Nu måste du förklara

Skrivet av  PBSthlm
ni har dåligt med pengar men ni skulle ändå kunna vara hemma ett år utan FP. Hur går det ihop?
 

Sjukpension

Skrivet av  Pallas
Jag behåller ju min sjukpension. Den är inte stor, 5000:- ut/månad men den är större än minibeloppet för fp.

Bra ställt har vi det inte, men rika är vi :) På kärlek och uppfinningsrikedom!
 

Trodde inte att man kunde

Skrivet av  PBSthlm
uppbära det om man hade hand om barnet. Där ser man.
 

Jag trodde inte heller det

Skrivet av  Pallas
Men det var Försäkringskassan som föreslog det när jag ringde och skulle höra mig för om framtiden. Jag blev glatt överraskad. I vårt fall är det ju dessutom ett extra plus, eftersom vi ska flytta till USA minst ett år, och då får man ändå inte ta med sig fp, men pensionen gick alldeles utmärkt. Lite flyt ska man ha :)
 

FKs

Skrivet av  PBSthlm
vindlande korridorer kan man nog aldrig tränga in i. :)
 

Men herregud!

Skrivet av  Eva
Jag blir mörkrädd! "Och framförallt ska man inte vänta sig att staten ska finansiera spatiöst boende och nya kläder."
Ska svenska staten finansiera din sjukpension när du bor i USA?
Vad är detta!?
 

Så här

Skrivet av  Pallas
Som pensionerad får man bo var man vill. Det är inget som jag har bestämt. Det är många som tar med sig sina svenska pensioner och flyttar till t ex spanska solkusten.

Det jag menade var att vi har en väldigt bra föräldraförsäkring i Sverige och att jag tycker att om man resonerar som så att man inte har råd att låta mannen vara hemma några månader för att man bor stort och inte vill köpa begagnade kläder då har man gjort sitt val. Man låter stort boende och dyrare kläder gå före en lite sämre ekonomisk standard och att barnen får ta del av båda föräldrarna under förädrapenningsdagarna. Det är väl ett val? Och då menar jag att det känns lite naivt att begära att staten ska finansiera att man gjort valet att bo stort. _Ingen_ vill väl bo inklämd på liten yta i en sunkig lägenhet men inte alla kan välja.... det är så jag menar.

Vad du menar med att jag inte skulle ha rätt till min pension utomlands förstår jag inte riktigt. Det är ju inget _jag_ valt. Det är Försäkringskassans regler, och det var deras förslag. Om de varit annorlunda och jag inte skulle fått behålla pensionen, så hade ju inte jag försökt kräva att få den. Jag är bara glad att reglerna är till min fördel (för en gångs skull), för jag har inget val... Min föräldrapenning är lägsta nivå, och det är tveksamt om jag någonsin kommer att kunna arbeta igen. Jag kommer alltså resten av mitt liv få leva på den pension jag lyckats jobba mig till. Som du såg är den inte stor, tror du att det är kul att vara vallös?

Jag blir lite ledsen av ditt inlägg. Det är hårt att behöva försvara sig hela tiden för att jag inte är arbetsför. Det är inget jag valt. Att skaffa fler barn är ett val jag gjort, och jag tar konsekvenserna av det. Förstår du bättre nu?
 

En kompletternade fråga

Skrivet av  Pallas
Jag känner att jag måste fråga, för jag tror att jag kanske missförstår dig:

Om jag hade bott kvar i Sverige, hade du då också reagerat på om jag hade haft sjukpension istället för fp?
 

Självklart inte...

Skrivet av  Eva
Självklart hade jag inte reagerat på samma sätt om du bott kvar i Sverige. Jag kanske inte förstår vad en sjukpensionär är men i min värld så är man ganska frisk om man kan flytta utomlands dessutom till ett land där bidragen är minimala. Det är sällan familjer som bor i stora hus lever på staten. Vill nog påstå att dom istället bidrar till staten med all Robin Hood skatt och höga fastighetsskatter.
 

Det är inte sällan

Skrivet av  PBSthlm
man träffar familjer där pappan inte kan vara hemma där barnet har nyaste PoP-overallen och familjen kör runt i ny bil.
Under den begränsade tid som FL är så borde man väl i ärlighetens namn kunna planera sin ekonomi så att båda föräldrarna kan ta sina dagar.
 

Nej, Eva

Skrivet av  Pallas
Du har nog inte förstått vad en sjukpensionär är...

Jag får gå på stan. Visa mig ute på samhället, ha djur, hobbys, köra bil, gå ut och festa, ja kort och gott ha ett så bra liv det bara går trots min sjukdom. Vissa dagar tar jag mig inte ur sängen, andra är bra ur fysiologisk synpunkt. Men jag har svårt att arbeta på grund av min sjukdom. Det är väldigt olika hur människor är sjuka och hur det yttrar sig.

Jag förstår att det kan sticka i ögonen på andra som jobbar att jag får behålal pensionen trots utlandsflytt. (Vad USA:s bidragsnivåer hade med saken att göra öht förstod jag inte?) Jag får ofta försvara mig just för att jag KAN gå på stan titt som tätt (till skillnad från att vara ett säng-/rullstolsbundet kolli). Folk tror att lag lever livets glada dagar och har myglat/sjåpat/ljugit mig till min sjukskrivning för att jag är lat och arbetsskygg... Det gör ont i hjärtat :( Det är definitivt inget lyxliv att vara sjuk!

Jag vill avsluta med ett citat som jag stötte på härförleden och tyckte var bra: "Avundas inte någon deras synliga lycka, ty du känner inte deras dolda sorg".

Peace.
 

En fråga till Eva bara.

Skrivet av  Kajsa
Men är det inte självklart att man som sjukpensionär ska kunna bo vart som helst?

Jag vet ett flertal människor som har ständig värk...men när de befinner sig på varmare breddgrader är värken nästan noll. Kan inte de människorna då ha rätt att BO där när det är där de inte har ont?
Bara undrar hur Eva tänkte?
 

Jo, men...

Skrivet av  Eva
...till en viss gräns tycker jag. Det här är egentligen familjeeknomi och inte jämlikt hemma snack men eftersom jag började och några har frågat vidare så svarar jag. Självklart ska alla människor med värk i kropp och själ få behandling, MEN det finns tyvärr alltför många som glatt ytnyttjar det svenska betalsystemet. Jag har en väninna med ledgångsreumatism och hon arbetar och står i så gått det går men tänk att resa till varmare breddgrader får hon inte betalt trots att det verkligen skulle göra henne gott. Tänk hur många i Sverige som är sjukskrivna men jobbar svart!
Det är nog mer så jag tänker...många vill bara mjölka staten på pengar och få bidrag medan andra betalar skatt, på skatt, på skatt. Nu vill jag verkligen att detta inlägg INTE ska rikta sig till Pallas.
 

Eva!

Skrivet av  B
Nu är jag inte så insatt i det här men Pallas är ju inte sjukskriven. Jag tror inte att man blir sjukpensionär hur lätt som helst och dessutom så är det nog ingen dans på rosor att vara det.
Om det istället hade gällt ålderspension, hade du varit av samma åsikt då?
 

Artiklar från Familjeliv