Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Veckans Belinda, bra som alltid

Skrivet av PBSthlm
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,431541,00.html
Svar på tråden: Veckans Belinda, bra som alltid

Klippte ut den!

Skrivet av  Tigre
Tycker den var superb och beskriver så himla mycket av mina egna känslor och tankar.
 

Lysande IMT

Skrivet av  Annika60
-
 

har faktiskt blivit lite skrämd...

Skrivet av  SAGA
...till tystnad för första gången i mitt liv just här på fN, för ibland känns det som detta är präktighetens högborg, men fN-giftet har ju bitit ett djupt tag i mig, så jag har valt att tona ned eller ibland inte gå in i en diskussion där arga-varga-mammor vrålar sina övertydliga svar över mig.

Å andra sidan, så har jag också reagerat STARKT på hårda föräldrar, när jag får intrycket av att de är en sorts hemmets tyranner, med absolut all empatisk förmåga lååångt undanstoppad.
Men det var väl inte dit Belinda heller ville komma, tror jag?!
Utan helt enkelt uttrycka sin längtan efter att bara få va mamma - på _sitt_ eget valda opräktiga sätt!
Den satt som en smäck!
 

Ja, jag har också satt i halsen ett par ggr

Skrivet av  Pallas
Hehe, präktighetens högborg, så kan jag också känna det ibland. :) Tur jag har fler input-fora.

Jag är en sån där mamma som gör allt i fel ordning, är för osträng med läxor, mat och sovtider, dessutom är jag skitslarvig hemma och har det ofta stökigt. Vi äter ofta snabbmat och jag har till och med varit rökare :-o

Jag var bara 17 år när jag fick barn och det var ju fel. Nu är jag 30 och gravid igen och då är det också fel, för jag har ju inte känt mannen tillräckligt länge... Folka har åsikter om allt, det går aldrig att vara andra till lags. Speciellt inte om man avviker det minsta från normen. Ta bara amning som ett exempel. om man inte ammar så känner man sig påhoppad, och om man låntidsammar så känner man sig påhoppad. det är nog bara de där som ammar stipulerade 6 månader som slipper detta...

Jaha, vad vill jag säga med allt detta flum då? Mja. kanske att jag trivs med den jag är och jag mår så ohyggligt bra i själen nuförtiden. Det är något jag önskar alla. Börja med att skita i folk som inte tillför er något!

:D
 

Mycket bra! IMT

Skrivet av  Heléna med två små söner
.
 

skitdålig

Skrivet av  cecilia
Jag blir bara irriterad. Gör hon inget annat än att leta efter folk som tittar snett på henne!??? En gång har jag fått en "sned" blick av en mamma då jag tog tag i min dotter som inte ville som jag. Men i ärlighetens namn bryr jag mig inte om vad andra tycker och tänker, jag vet var jag har mig själv och är trygg med det. Det kommer alltid finnas folk som tittar snett på en. Och personligen känner jag ingen som använder tygblöjor, gör storkok, och som aldrig glömmer AD-dropparna. Jag tycker Belinda sätter sig på höga hästar genom att dissa, det som jag ser som "vanliga" mammor runt om i landet. blää
 

Intressant!

Skrivet av  Tigre
Där ser man hur olika man upplever saker. :)

Själv behöver jag höra att det finns fler föräldrar (framförallt mammor) som faktiskt delar de känslor som jag hade i början av mitt föräldraskap. Nu känner jag mig mycket starkare och bryr mig inte lika mycket om hur andra gör. Men oj så ensam jag kände mig i början av mitt föräldraskap, alla verkade så lugna och moderliga och ingen var sugen på att gå ut och festa och hänga på klubbar. Jag vågade knappt ysta en knyst om hur jobbigt och malplacerad jag kände mig i mitt föräldraskap (och det hade inget med att jag inte älskade mitt barn för det gjorde jag totalt från första stund) men jag kände mig annorlunda och förstod inte riktigt vad det var som kändes konstigt.

 

Cecilia är det inte precis...

Skrivet av  SAGA
...det hon säger!
Kopierar från ditt inlägg:
"Och personligen känner jag ingen som använder tygblöjor, gör storkok, och som aldrig glömmer AD-dropparna"
Hon kände ju inte heller igen sig i bla det, hon skrev om de människor som gärna lägger sin "präktighetsstämpel" på andra!
Och inte letade hon väl efter folk som tittade snett heller, utan hade precis som du mött en sne blick, när du gjorde ngt som ngn annan ogillade...

Och du, jag tror inte hon bryr sig så mycket heller...
Så säger ni inte lite samma sak???
 

Belinda bryr sig så mycket att hon skriver en

Skrivet av  cecilia
krönika om det i alla fall. MNej jag tycker inte vi säger samma sak, jag känner ingen som lägger sin "präktighetsstämpel" på mig. Jag känner överhuvudtaget inte igen mig i det hon skriver. För mig är det som om hon antingen letar med ljus och lykta efter något att få reagera på, eller så har något av detta hänt henne en gång, och så drar hon allt och alla över en kant.
 

Du kanske

Skrivet av  Pallas
inte avviker från normen så mycket att människor reagerar och känner sig manade att kommentera? Jag säger inte att det är så, det kan ju lika gärna vara så att du helt enkelt klarar av att bortse från andras inverkan. Grattis i såfall :)

Själv skrattade jag gott år hennes krönika och kände igen mig på många sätt, om än inte i alla situationer. En krönika blir ju lite platt och tråkig om man inte driver lite till sin spets. Ett långt draget resonemang är intressantare och väcker mer reaktioner och det är ju det som är meningen!
 

Pallas

Skrivet av  cecilia
Tack för grattiset :), jo jag klarar faktiskt av att bortse från vad andra tycker och tänker om mig. Och tro mig, jag smälter sällan in!

Jag är själv i branschen och vet mycket väl att i krönikor drivs allt till sin spets, precis som du säger, tråkigt att läsa annars, men jag tycker att alla hennes krönikor kör på samma tema- och är rätt så- hmm, anklagande och gnälliga liksom. Jag gillar helt enkelt inte hennes attityd.

Men bara det är ju en vinst, hon har ju, precis som du säger, väckt en reaktion hos mig.

 

:)

Skrivet av  Pallas
Gud så skönt att kunna skaka av sig omvärlden! Håller du kurser? Jag fick ju barn jättetidigt, och det kanske är de negativa reaktioner jag fick från omgivningen då som spökar för mig nu. Det är ju inte helt omöjligt...

Jag läser inte kvällsblaskorna, så jag har inte läst så mycket av just Belinda så där kan jag inte yttra mig. Dock har jag råkat ut för mycket av det hon nämner i sin krönika. Och då rör det sig inte om människor som glor lite, utan folk som kommer fram och verkligen sågar mig och mitt föräldraskap (och jag är aldrig våldsam eller kränkande mot mitt barn, så det är liksom inte det sånt reagerar på utan helt vanliga saker som klädval, mattider osv).

det är helt klart mitt mål att kunna gör som du. Gå min egen väg och kunna tro på den i alla lägen oavsett vad andra säger. jag har inte så himla långt kvar, men än är jag inte där. Heder åt dig, fast samtidigt får vi ju tänka på att många är fast i dåligt-samvete-fällan och verkligen känner sig utpekade och uttittade. Det är ju realitet för dem och kanske en sån här krönika kan öppna lite ögon för fenomenet? Det är iaf min förhoppning!
 

Man ser det man vill se

Skrivet av  Elin
Det är min kommentar till krönikan. Känner inte igen mig alls, tycker inte folk tittar snett eller kommenterar.

Det är möjligt att de TÄNKER allt det som Belinda skrev, men vad stör det mig?! Att folk har åsikter om andra är väl vanligt förekommande i alla lägen så varför haka upp sig? Instämmer med cecilia, det känns mer som hon dissar allt för dissandets skull..
 

Bravo cecilia!

Skrivet av  Vera
Jag håller verkligen med dig. Är själv otroligt trött på Belinda Olssons gnälliga, sura krönikor där hon hela tiden klagar på "alla andra".

Hon tjatar jämt om att mammor tvingas till det ena eller det andra, tvingas amma, tvingas vara präktiga, tvingas vara duktiga. Men jag tycker som du - ingen kan tvinga mig till något jag inte vill! Om JAG är nöjd med mitt föräldraskap så struntar väl jag i hur länge andra mammor ammar eller om andra mammor lagar barnmaten själv eller vad det nu kan vara.

Belinda Olsson verkar själv vara en väldigt osäker mamma och det är ju himla synd, men hon kan ju faktiskt inte utgå ifrån att alla andra är lika osäkra och lättpåverkade som hon själv.

Jag skiter blankt i om andra använder tygblöjor, själv kör vi med Libero och tycker det funkar fint.

Jag skiter blankt i om andra ammar i flera år, själv slutade jag efter två månader för sen funkade det inte längre, ocn jag är helnöjd med att ge ersättning.

Jag har inget alls emot om andra ammar länge eller kör med tygblöjor, trivs de med det så är det ju jättebra, det stör inte mig alls!

Nej, Belinda Olsson borde sluta klaga på allt och alla för det blir så otroligt tröttsamt i längden...
 

Inte behöver

Skrivet av  Mustardseed
man vara en väldigt osäker mamma för att påverkas av omgivningen. Det är väl strålande att du kan skaka av dig omgivningens reaktioner och synpunkter, men alla är ju inte så starka och oberoende. I synnerhet som förstagångsmamma är det ju otroligt lätt att bli påverkad av alla "goda råd" man får från släkt och bekanta.

Precis som du tycker att Belinda Olsson inte kan utgå från att "alla andra är lika osäkra och lättpåverkade som hon själv" (gör hon verkligen det förresten, hon framför väl helt enkelt SIN syn?) så kan ju inte du utgå från att alla andra är lika självsäkra och opåverkade som du tycks vara.
 

Många

Skrivet av  PBSthlm
bokstavliga människor härinne. :)
 

Det är svårt

Skrivet av  OE
med ironi ibland... ;o)
 

Skulle vilja påstå

Skrivet av  OE
det motsatta: I Sverige är även den sämsta mamma en bra mamma - för att hon är just _mamma_. Det finns mycket goda marginaler (som ibland t.o.m. medger misshandel av barnet) innan kritik sker eller ett ingripande sätts i verket. Pappor har istället ögonen på sig att vara superpräktiga om de ska duga, och får också mycket kritik för minsta småsak och ibland för ingenting (att de är just pappor). Mammor är alltid bästa föräldern i familjepolitiken, vårdnadsfrågor osv. Number one.

Sedan kan man ju undra om hon hyllar det dåliga föräldraskapet? Varför i så fall?
 

Jag skulle tro att

Skrivet av  PBSthlm
hon hyllar det vanliga föräldraskapet där man inte alltid är konsekvent utan ibland kan tillåta sig att vara en "dålig" förälder.
 

Artiklar från Familjeliv