Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Söner och döttrar

Skrivet av Milla
Jag tror verkligen på det här att söner gör som sina pappor och döttrar som sina mammor.
Så även om man TYCKER att båda borde tex. laga maten, men det är ändå mest mamman som gör det då kommer sonen inte att ta efter det.
Så man bör nog tänka på vad man faktist GÖR och inte bara vad man tycker...


Svar på tråden: Söner och döttrar

Håller med...

Skrivet av  Heléna m. två söner, -02 & -03
och hoppas och tror att våra söner kommer att bli jämlika för jag och min man lever väldigt jämlikt. Det kommer sig naturligt att vi delar på allt och turas om. Många gånger gör vi saker tillsammans som tex storstädning, middagslagning till helgen, fixar i trädgården, turas om att springa till tvättstugan under tvättiden. Det blir mycket roligare då, eller mindre tråkigt :o)
 

Håller med!

Skrivet av  Jessica
Föräldrar är den största förebilden för barnen.
 

det stämmer inte för mej i alla fall

Skrivet av  gravid v34
Jag (tjej) var alltid mer intresserad av vad pappa gjorde. Och min bror har blivit mer efter mamma. Jag tror att barn tänker själva och inte påverkas så enormt av sinna föräldrar.

Min man och jag delar på allt det jobbiga hemma. Men vi gör inte lika mycket av allt. Jag fördedrar att damsuga framför att diska och min man tycker tvärt om så det händer bara någon enstaka gång att jag skulle diska, medans jag damsuger nästan varje vecka. Jag lagar också lite mer mat än min man, men det är bara för att jag tycker det är kul.

Det blir visserligen intressant och se hur vårat barn blir när den blir stor, men jag tror inte det kommer beror så mycket på oss utan mer på vad för typ av personlighet h*n själv har.

 

till viss del

Skrivet av  höstmamman
men som vuxen bildar man sin egen uppfattning om hur man vill ha det. Jag lever i ett ganska jämlikt förhållande, och mitt föräldrahem framstår snarare som ett skräckexempel för mig, inte förebild. Där fick jag och min syster klara av frukosten själva från 10-års ålder, min bror fick den serverad fortfarande när han var 26. Jag och min syster fick städa hela huset varje lördag, brorsan meckade med sin bil, jag och min syster turades om att diska, karlarna i huset gjorde inte sånt. Jag kunde stryka brorsans skjortor mot betalning. Ja, riktigt, extremt gammelmodigt, det var på landsbygden. Men jag och min man försöker vara förebilder för våra barn.
 

Det behöver inte alls vara så...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...mina bröder är HELT annorlunda när de gäller hushållsarbete och annat än min far (som är lantbrukare och iofs knappt har tid till hemmet). De har sett hur min mamma slitit och hört hennes klagan och förstår att sådant inte funkar i längden (fast nu funkar det för mina föräldrar eftersom båda jobbar på gården och hon får minska utetiden med den tiden hon jobbar inne)

Min mans far gör sällan hushållsarbete. Min man gör ungefär hälften av hushållsarbetet här, just nu mycket mer eftersom jag är sjukskriven,
 

Säkert en del sanning i det

Skrivet av  Johanna
Min dotter tror exempelvis att det bara är pappa som kan tvätta eftersom jag så sällan gör det ;-
 

Kan bara hålla med...

Skrivet av  Totte
jag (man) har barnen varannan vecka och är tekniker (datorer, elektronik) upp över båda öron, detta hänger ihop med min autistiska sida.

Min pojke (6 år) har samma störning och är extremt intresserat av sladder, datorer osv.

Av just den anledning kämper jag hårt med att lära rita så det liknar motivet bara en aning iaf, jag fixar maten för jag tycker att det är OK och min tjej tycker att det är tråkigt osv.

Jag är noga med att hålla på med såna sysslor de veckor jag har barnen just för att vara exemplets makt och även för att jag faktisk gärna vill lära teckna t.ex.

En skollärare sa en gång till oss i klassen: "Gör inte som jag gör, gör som jag säger att ni ska göra!", jag antar att hon var väl medveten om att det var ett förlorat försök att få oss till att göra på rätta sättet.
 

Artiklar från Familjeliv