Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min lilla 2-åring

Skrivet av Tjoddalisa
är mycket uppmärksam redan på vem som gör vad hemma. Häromdagen hade hennes byxor blivit smusiga på dagis varpå dottern utbrister "Pappa får tvätta dem". Jag reagerade efter en stund och frågade henne sedan:
Vem tvättar hemma? ~ Pappa
Vem lagar mat? ~ Mamma
Vem stryker? ~ Mamma
Vem tvättar bilen ~ Pappa och jag
Vem åker och handlar ~ Mamma, pappa och jag
Vem dammsuger? ~ Pappa

Hon har stenkoll på vem som har huvudansvar för respektive syssla och vad vi gör tillsammans. Fick mig en tankeställare. Vi delar arbetet hemma men har fått våra "favoritsysslor" och det har hon uppenbarligen snappat upp. Undrar just hur detta kommer att påverka hennes uppfattning?
Svar på tråden: Min lilla 2-åring

Jag tror....

Skrivet av  Totte
att hon även kommer att märka huruvida ni gör dessa sysslor med avsky eller \'glädje\', hon kommer tids nog att lära att även mamma kan tvätta bilen osv.

Era inställning till att utföra sysslorna kommer inom kort att påverka henne mer och jag tycker inte att den fördelning du beskriver är så könsrollig att det är ett problem.

Och som 2-årig kan barnen tro att en sanning är hela sanningen, det lär sig snart att för att en sak lösas på ett sätt behöver det inte att vara enda sättet.

Men du har ett uppmärksamt barn, hon kommer att lära mycket skulle jag tro.
 

om jag skulle fråga mina småttingar

Skrivet av  5-barns mamma
....skulle svaren bli ungefär så här:

Vem tvättar hemma~ mamma (varför vet jag inte?)
Vem lagar mat~ mamma o pappa
Vem stryker~mamma ibland, pappa skjortor för mamma är så slarvig
Vem tömmer diskmaskinen~mamma o pappa
Vem tvättar bilen~ mamma o pappa
Vem åker och handlar~mamma o pappa
Vem dammsuger~mamma o pappa
Vem kapar ved~mamma o pappa
Vem fixar avlopp~mamma o pappa
Vem målar om huset~mamma o pappa
Vem lägger ny stengång~mamma o pappa

Ingen har något huvudansvar, utan var och en gör det man "känner behov" av. Tycker pappa att; nä nu dansar dammråttorna lite väl tätt inpå, tar han en sväng med dammsugaren. Tycker mamma att bilen har sett sina bästa dagar, gör hon en "makeover" och se !så glänser lacken igen.

Fast det finns saker inte pappa gör, skurar toaletten....av någon anledning?

Sen gör ju även de stora sönerna mycket av ovan nämnda sysslor, och lite till. Specifika mans- eller kvinnogöra finns inte.
Fast ibland kan jag säga: "Nähe det där får du göra...det är mansgöra"

Men det är mest på skämt eftersom jag varit ensamstående i många herrans år med de tre äldsta och fick vara " både mamma o pappa". Tycker att jag gott kan få vara lite "kvinnligt bekväm" och slippa rota i avloppen eller laga cyklar. Har man fått vara "ställföreträdande pappa" och kapat hockeyklubbor, åkt och fiskat eller gått på fotbollsmatcher, så tar jag mig den friheten att "inte kunna" ibland. :-)Likaväl som mannen, ibland slipper undan tvättstugan, för "han vet inte vems kläder som är vems".

Man måste ju inte, vara "expert" på alla områden, utan man gör det man är bra på, och det som behöver göras, oavsett om det är "kvinnogöra eller mansgöra".

Tror nog att våra fem grabbar får/har en ganska sund inställning, eftersom de ser att vi vuxna gör det mesta tillsammans, utan att använda oss av könsroller.

Däremot känner jag mig ibland ensam, när det kommer till diskussioner. Sex mer eller mindre män, mot mig ensam kvinna! :-( Då får man ta fram sin "kvinnliga list" för att nå sina mål ;-)
 

Själv visste jag inte om jag skulle skratta eller

Skrivet av  MsK
gråta igår.
Sambon kom som vanligt hem sent från jobbet och han klagade över att han var hungrig. Lilla Bus som blir 3 denna månad, rusade till mig: "Mamma, pappa är hungrig! Du måste ge honom mat!"

Han jobbar mer än heltid, jag är sjukskriven och gör ALLT hemma just nu. Men på helgerna har jag ledigt, då sköter han ungar, matlagning, tidiga mornar osv.. Ändå tar den lilla för givet att jag ska laga mat åt honom. Suck, vilken sned bild hon får!!
 

frågade min tioåring....

Skrivet av  jämställda mamman
...vem som skulle vara hemma med babyn om vi fick barn nu och hon svarade utan att blinka:
PAPPA
Gissa om jag blev förvånad!
Visserligen har vi alltid delat på "huvudansvaret" för allt som rör barnen (utom klädinköp-lägga bort för små kläder o.s.v. som vilat på mig) men det är jag som tagit ut nästan all föräldraledighet på båda barnen....
Så jag frågade lite neutralt:
-Varför då?
-För du behövs ju på ditt jobb, eller hur?

Visst har man kommit rätt långt i jämställdheten då även om jag jobbar i ett "lågstatusyrke" vad gäller
arbetsmarknaden, men dottern tycker visst det är lika viktigt och att pappa duger lika bra hemma!

Tänk om vi vuxna kunde vara lika självklara vad gäller mäns rätt till föräldraledighet. Tänk om jag som kvinna skulle gå till jobbet efter tio mammadagar-vad skulle då inte vår generation säga-fast den kommande tycker det är helt okej...
 

Härligt!

Skrivet av  Jenny RE
Grattis till klok dotter!
 

Tack!

Skrivet av  Jämställda mamman
Jo hon är klok...men börjar nu komma in i förpubertet och blir då ovanligt bångstyrigt "barnslig" i sina
tyckanden ibland, så det kändes skönt med ditt
grattis!
 

Hört från min 4-åring

Skrivet av  Vickan
som ville ha dockan (deras bebis enligt honom)som lillasyster lekte med: "Först är bebisen i mammas mage. Sen kommer den ut och då är det faktiskt pappan som ska ta hand om den! Fast mamman får ha bebisen litegrann så den får tutte..."
 

·asg

Skrivet av  Solen
jättehärligt!
 

*haha* Frågar du min

Skrivet av  Maja
2-åring säger han; "pappa trött, pappa sova" *s* (efter jobbet då)
(mamma är ALDRIG trött, eller?) ;0)
 

Igår...

Skrivet av  Jenny RE
... kom min dotter (2 1/2) hem efter en helg hos mormor. Hennes pappa har jobbat hela helgen, så jag har passat på att röja i vårt kaos hemma. Det var riktigt, riktigt stökigt!
Var otroligt nöjd med mig själv och när dottern kom hem tvärstannade hon i hallen och bara stirrade. Sen tittade hon på mig med ett stort leende och utbrast: "Du STÄDAT här!"
När pappa kom hem flög hon på honom och ropade "Pappa, mamma har STÄDAT!"
Kul att man kan överraska ibland :-D
 

Artiklar från Familjeliv