Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

PtL

Skrivet av ryfjf
Hej!
Jag vill bara påpeka att Es har lyckats läsa mellan raderna och tolka mig rätt:

”Tja... för att ryftjf anser att det inte borde finnas män som behöver daltas med bara för att ta en normalt vuxet ansvar? Är det så himla gräslig åsikt..? Och h*n verkar ju faktiskt inte generalisera om alla män, utan bara de som skyller på kvinnan för att de inte "kan" ta ansvar...”

Den här grova generaliseringen, såg ut som den gjorde...:
”Jo, det som skulle hända om vi gjorde som vi anser män gör, det är att en tredje, oskyldig person skulle bli lidande. Om barnet har ett behov som behöver fyllas kan inte jag strunta i det av principsak för att "det inte är min tur".”

...för att den var svar på detta:
”Kvinnor är uppfostrade att spela martyrer i hemmet. Märks inte minst här på Jämlikt hemma-snacket. För vad skulle hända om ni inte gick upp, om ni gjorde som ni anser män gör... Men hellre gömma sig bakom martyrskap än att ta diskussion.” (PtL)

Jag använde mig bara av samma ordvändningar som du gjort och gav ett svar i samma anda, men det är nog bättre att använda sina egna ord.
Svar på tråden: PtL

Skrivet av  Pappa till Linnéa
Jag tyckte bara du hårddrog lite väl mycket. Kanske jag med. Det kan nog förekomma alla sorter både män som svinar och kvinnor som vill se sig själva som de perfekta mammorna.

Jag jämförde med amningsdiskussionen nedan, som du såg. Själv tycker jag den diskussionen är enorm. De fördelar som bröstamning kan ge till ett barn jämfört med ersättning (som sätts in på en stor procent ganska tidigt) är inte fråga om liv och död, men sätter enorm press på mammor att de på något sätt skadar sina barn om de inte följer normen.
 

Artiklar från Familjeliv