Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Också sen in i debatten!

Skrivet av Tigre
Jag anser att kan man amma så är det väl hur bra som helst, det är det som är mest naturligt, det som våra bröst är till för. MEN kan man inte amma så är det inget konstigt med det.

Jag är glad att jag stod ut de första jobbiga ammningsveckorna, för mig och mitt barn har det varit det bästa. Men jag skuldbelägger ingen som inte klarar att amma av diverse orsaker.
Svar på tråden: Också sen in i debatten!

Kan eller vill?

Skrivet av  Eva E
Jag tror alla är överens med dig om att om man inte KAN amma så är det självklart OK. Men jag och några andra tycker att det även är OK som mamma att välja bort amning, trots att man fysiskt och/eller psykiskt klarar av att amma. Andra tycker att det är egoistiskt och fel av en mamma att göra ett aktivt val att flaskmata.

Men det finns ju i så fall en uppsjö olika val som är lika ”klandervärda”:

* De familjer som väljer att bo kvar i innerstan trots att de har råd med villa – gör de det optimala bostadsvalet ur barnens synvinkel? Är det inte egoistiskt mot barnen att neka dem gräs utanför dörren?

* De par som väljer att bara skaffa ett enda barn trots att de har förmågan att få fler – gör de det optimala valet ur barnets synvinkel när de väljer bort syskon till barnet?

* De föräldrar som väljer att jobba trots att de skulle ha råd att ha den ena hemma på heltid om de sänkte sin levnadsstandard rejält – är de egoister? (Här har ju den som vill chansen att få peka finger åt typ 75% av alla familjer!!)

Eller??

 

Hakar på!

Skrivet av  AnnaX
*Föräldrar som köper chips eller godis till barnen, fast morötter alltid är nyttigare?
*Föräldrar som låter barn dricka läsk, när vatten alltid är nyttigare?
*Föräldrar som låter barnen se på tv på helgmornar för att få lite lugn och ro, i stället för att själva hoppa ur sängen med tuppen?
Är dom också omdömeslösa egoister som inte tänker på sina barns bästa? Gäller väl dom flesta föräldrar i det här landet i så fall...
Av någon anledning tycker många att det är ok att moralisera kring just amning. I själva verket gör vi ju alla som föräldrar massor med val hela tiden, och den som säger att den alltid och endast har barnens bästa och inget annat framför ögonen, och att andra faktorer aldrig spelar in, den tror jag i alla fall inte jag på...
 

Löjliga jämförelser tycker jag..

Skrivet av  J med N & M
man kan inte bara äta sånt som är nyttigt o leva ett tråkigt liv.. men det kan vara smart att ge barnen en bra start..
 

fast vad har du

Skrivet av  Sussi
för belägg för att det är bättre att ammas än något annat? Varför anser du att flaskmatning ger en sämre start?
 

Du har förstått min poäng! :-) *imt*

Skrivet av  Eva E
 

Eva E...

Skrivet av  SAGA
...jag är helt med på att ditt inlägg var som en neutral motvikt i debatten, men eftersom jag prickar alla punkter så vet i f*n hur jag ska tolka det?
Har faktiskt aldrig hört dessa argument tidigare i diskussionen - dåliga föräldrar, eller jo, husdelen har det tjötats lite om...
Menar du att det finns de som tycker man är en sämre förälder för att man "vägrar" sina barn ett syskon, eller inte går ned i arbetstid fast man kan?
 

Förtydligar

Skrivet av  Eva E
När jag någon gång har "tjuvläst" på "Ettbarnsföräldrar" så har jag faktiskt sett lika tillfälliga gäster som jag som tycker att det är fel mot barnet att mamman och pappan väljer att enbart skaffa ett barn. Samma argument där - "Om man inte KAN få barn då är det väl OK, men om man väljer bort syskon till barnet så är det egoistiskt och fel". Världen är tydligen full av folk som vill sätta sig till doms över andras val!

Men mitt inlägg var mest retoriskt - det finns ju hur många medvetna val som helst som man gör, som andra kan angripa utifrån att "det är inte optimalt för barnet!!".

Att föräldrar röker (även om det sker utomhus) eller dricker sprit (även om det bara handlar om ett glas vin till lördagsmiddagen) - är det optimalt för barnen? Vore inte det optimala för våra barn att vi alla vore helnyktra renlevnadsmänniskor - tänk vilka förebilder vi skulle vara!! Är det inte höjden av egoism från oss föräldrar att vi dricker vin?

Man kan ta 100 liknande exempel om man vill moralisera över andra föräldrar. När det gäller amning så är det fritt fram att moralisera över de mammor som väljer bort det. Min fråga är om det är lika fritt fram att moralisera över föräldrar som dricker vin/röker/köper chips till barnen/cyklar utan cykelhjälm/bor i lägenhet/väljer bort fler barn etc etc?
 

Ok!

Skrivet av  SAGA
Du ramlade över ett gäng argument som jag själv aldrig drabbats av... men jag är helt med på din linje och min övertygelse är att moralister med en inte alltför god självkänsla, skriker högst på de områden de behärskar till fullo, men tystnar eller pekar på något/någon annan om de mot förmodan ;-) har några brister!
 

Jag håller helt med dig om detta EvaE...

Skrivet av  Kattis
...jag tycker absolut att det är helt OK att välja bort amning för att man inte vill.

En del mammor vill inte amma för att de har traumatiska erfarenheter av amning med tidigare barn.

En del mammor vill inte amma för att de känner på sig att de kommer att tycka det är väldigt obehagligt.

En del mammor vill inte amma för att de vill gå tillbaka till jobbet tidigt.

Och en del mammor vill inte amma av andra skäl - vilka skälen än är så är det deras ensak.

Vi kvinnor har ensamma rätten till våra kroppar och vi bestämmer själva hur vi vill använda dem.

Jag skulle gärna önska att alla kvinnor ville amma, eftersom det är det optimala både ur hälso- och miljösynpunkt för både mor och barn - men det är en ren utopi. Alla vill inte amma, och alla kommer aldrig att vilja amma. De som inte vill amma förtjänar att bemötas med respekt, liksom de som inte vill ha barn , eller de som vill ha "bara" ett barn, eller de som vill ha åtta barn, eller de som vill amma i flera år...

Det som däremot gör mig ledsen och arg, det är när jag möter kvinnor som VILL amma, men som har fått sin amning saboterad av usel hjälp från vårdpersonal och bristande stöd från familj och vänner. Tyvärr händer det alldeles för ofta...
 

Oj, jag kanske har missuppfattat

Skrivet av  Tigre
denna debatt.

Jag tycker inte det är okej att välja bort ammningen av egoistiska skäl och om man nu gör det, så anser jag inte att man har rätt att bli upprörd över att ammningen framställs som det bästa alternativet. Jag har ingen anledning att tycka att "välja" bort ammning är ett bra beslut och tycker inte att man kan jämföra på det vis som gjorts här nedan.
 

Och med egoistiska

Skrivet av  Tigre
skäl menar jag inte psykiska eller fysiska problem, utan bara för att man inte känner för det på grund av att man vill ägna sig åt något annat än att ge sitt barn mat genom brösten. Men dessa bör väl ändå vara få? Har faktiskt aldrig hört talas om att någon medvetet valt bort ammningen, men jag kanske lever i en konstig värld?
 

*räcker upp handen*

Skrivet av  Annjo
för jag valde bort amningen av egoistiska skäl. Så nu vet du en.
 

Artiklar från Familjeliv