Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående Lata tjejens inlägg liiite längre ned...

Skrivet av SAGA
...först trodde några det var en man som skrev ur kvinnligt perspektiv, sedan trodde några att det var en kvinna som ville väcka oss alla lite... när så var fallet så var det ingen som reagerade på kontrollbehovet, men när det blev glasklart att det var en man, då blev det helt plötsligt en kris situation -är ni med på hur jag tänker? ;-)
Svar på tråden: Angående Lata tjejens inlägg liiite längre ned...

Det

Skrivet av  Kaosmamman
är mannen det är "fel" på i alla fall? Är det så du menar, så tänkte jag åtminstone. Är han lat och gör noll knop hemma så är det fel, gör han allt så är det fel. En kvinna med samma kontrollbehov som han, är hon lika tokig??
 

Galet kontrollbehov

Skrivet av  G
Oavsett kön får man inte ha ett sånt kontrollbehov - det mår ingen bra av. Med vilken rätt kan man tala om "hur" saker ska göras till någon annan?
 

Får och får

Skrivet av  Kaosmamman
Har man ett kontrollbehov så har man. Nä jag menar inte att det är bra, oavsett vem som har det. Tror inte heller att någon mår bra av det. Men det är ganska vanligt att kvinnor talar om för män hur saker och ting ska göras. Hur många nyblivna mammor talar inte om för pappan hur han ska ta hand om bebin? Många gör ju hellre jobbet själv, när det gäller både barn och hem, så blir det ordentligt gjort. Min mamma är likadan, hon berättar fortfarande för mig hur man skär tomater. Ja hon lider också av sitt kontrollbehov men vad ska jag göra åt det? Jag kan inte ändra på henne, jag kan inte ens rekommendera henne att söka hjälp för hon förstår inte. Jag behöver ju inte leva med henne längre tack och lov.

Jag upplevde det som att många reagerade starkt eftersom det handlar om en man som har detta kontrollbehov. Jag tror inte att alla reagerar lika starkt om en kvinna beter sig exakt likadant. Jag har en kompis, man, som är lite lik lata tjejens sambo och de flesta tycker att han är gullig som ordnar och tar hand om så.

Man kan ju vända på det, han (lata tjejens sambo) visar sin sambo hur han vill ha det så att de kan hjälpas åt med alla sysslor. Istället för att han gör allt så att det blir som han vill ha det. Många gör mycket som man inte har rätt att göra så det där resonemanget köper jag inte.
 

Makt

Skrivet av  G
Jag vet att det finns många som säger åt sina partners hur de ska göra saker och ting - men egentligen har de inte den rätten - det är det jag vill få fram. Det finns inga lagar att luta sig mot, bara att tvinga till sig kontrollen genom att bli sur eller klaga på partnern om arbetet inte sköts på ett visst sätt.

Här tror jag det är dags att se upp så inte förhållandet bygger på surhet eller rädsla istället för tillit och generositet. Sålänge inte någon far illa genom ren oaktsamhet så mår man rätt bra av att kunna delegera.

...men det är inte för inte som det finns mängder av chefskurser i ämnet - kontrollbehovet är svårt att tygla...
 

Nej

Skrivet av  Kaosmamman
Absolut finns det många som håller på så, det håller jag helt med om och någon rätt att göra så har de ju inte. Håller med dig, men det hjälper ju inte att veta att det är så. Tyvärr så är det ju inte bara så att man kan tala om det för alla och sen är det ur världen, det var så jag kände det. Lagar eller ej, alltför många misshandlas trots att det är förbjudet. Det är ju som det är på något vis, men för varje människa som kommer till den slutsatsen att det är fel att misshandla eller att tala om för andra hur man ska göra så är vi väl ett steg närmare:) Många människor vet tex att man kan vara relativt jämställd som par tills man får barn, sen flippar det. Och det verkar inte hjälpa så mycket det heller, att veta om menar jag. Men givetvis hoppas man att det är bättre än att inte veta. Ja, nu kom jag väl ifrån ämnet, svammel svammel!

Hoppas du förstår hur jag menar. God kväll!
 

Men...

Skrivet av  Vilse
..ibland lär man väl få tala om hur saker ska göras, eller? Första gången jag bytte hjul på bilen t ex stod min sambo bredvid och förklarade hur jag skulle bära mig åt. Eftersom han hade gjort det två gånger/år ganska länge och jag var helt rudis på bilar så kunde jag ju knappast bli arg.

 

Men Vilse...

Skrivet av  SAGA
...jag tycker det är en oerhört stor skillnad på att visa hur man ska göra, jämfört med så här ska det göras!
 

Kaosmamman...

Skrivet av  SAGA
Det var lite så jag menade, med vad jag kanske främst menade var att det är mer accepterat att kvinnor på något vis får härja fritt och bestämma hur saker ska göras, men om mannen tar den positionen så har han ett sjukt kontrollbehov, vilket jag personligen å andra sidan tycker att det är oavsett om man är kvinna eller man :-)
 

Instämmer helt

Skrivet av  Kaosmamman
Att det är mer accepterat när kvinnor uppvisar ett sådant beteende. Håller med dig om att det är problematiskt oavsett vem som har det. Men ingen reagerar nämnvärt om jag säger vad min mamma håller på med.
 

Håller med!

Skrivet av  Moi
Jag reagerar också när jag läser alla svar! Jag är inte säker på att om det varit en kvinna som skrivit att hon städar och städar och hennes man bara ligger kvar i sängen hade det varit "som vanligt" härinne. Men det är en MAN som städar, då blir det sjukligt...
 

Bra i så fall!

Skrivet av  Helena
Att det inlägget kan sätta sökarljuset på det sjuka mönstret - även när det uppträder i mer traditionell tappning!
 

Artiklar från Familjeliv