Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"PLOCK"

Skrivet av Mia
Kan vi hjälpas åt att definera detta?
Det eviga plockandet som mest kvinnor gör.
Vad är det?
Börjar kanske med när man kommer hem och in i hallen...
Fortsätt
Svar på tråden: "PLOCK"

detta tycker jag är plock

Skrivet av  marina med 2 busungar
skor som står över hela hallen,
jackor som ligger på golvet,
leksaker överallt,
ev glas som står kvar på köksbordet,
Sortera kläder som ligger i skötbordet osv osv
 

Tjoddalisa plockar...

Skrivet av  Tjoddalisa
undan skorna i hallen, hänger in kläderna i hallgarderoben, plockar undan morgontidningen från köksbordet, ställer in tallrikar i diskmaskinen, plockar undan posten från bardisken till brevkorgen, ställer undan leksakerna i ett hörn, plockar undan tekoppen från soffbordet och in i köket, rätter till kuddarna i soffan, lägger undan snuttefilten, tar med mig sakerna som ligger i trappan som ska upp på ovanvåningen och lägger dessa där de ska vara. Puh!

Våning två: går in i badrummet, städar undan allting som ligger på handfatet, dvs tandkräm, tandborstar, hårgele, ansiktskrämer, hänger handdukarna rätt på krokarna, plockar bort smutstvätten från golvet och lägger i tvättkorgen, går in sovrummet, bäddar ev sängen, plockar undan böcker, vattenglas och tidningar från nattygsborden, går in i dotterns rum, bäddar sängen, plockar ev ihop saker, ställer in böcker i bokhyllan, struntar i kontoret och gästrummet, det tar jag bara en gång i veckan (det är framsteg ;-) Ja, sen är jag nog färdig! Jag har plockmani!!! Försöker jobba bort en del av det för både min och familjens skull ;-)
 

plockeliplock

Skrivet av  5-barns mamma
eller små brödkanter....
tomma snusdosor
enstaka strumpor tappade på väg till tvättkorgen
legobitar i micron
toarullar i ugnen
playmobilgubbar i blomkrukorna
tomma schampoflaskor i duschen
tallrikar efter kvällsmackan
ja listan kan göras lång, blir trött bara jag tänker på det :-)


 

när jag kommer in genom dörren

Skrivet av  .:caya:.
kliver jag över morgontidningen, petar in några skor under skostället, plockar upp de kläder som elvira rivit ner från soffan på väg ut, tar med mig tidningen o lägger den i vardagsrummet, sätter på en kopp kaffe, plockar i diskmaskinen, tar fram en kopp, sätter mig i soffan o njuter av en ensam kopp kaffe, en oläst morgontidning och fullständig tystnad

jag tittar ut över ett rum fullständigt belamrat med prylar, utspridda av en tvåårig tornado, lutar mig tillbaka o vilar en stund

för jag Måste inte ta plocket. om en stund ska jag till jobbet, hon kommer hem om några timmar o kommer snart efter sin hemkomst leka tornado med alla sakerna igen

ikväll när hon somnat kommer jag stoppa in sakerna i hennes lektält igen, det fungerar nästan som en gigantisk matta att sopa in allt under
då är diskmaskinen klar, det som diskats är torrt o det är bara att plocka in i skåpen

visst, man kanske skulle ordna till soffkuddarna, rätta till duken o ordna gardinen en smula, kasta schampoflaskan o den mängd petflaskor som härbergerar i garderoben
men vad gör det? de stör inte mig o det stör inte min familj. det känns nästan som ogjort arbete eftersom det kommer se precis likadant ut så snart hon är lös i lägenheten igen

tänker jag "som en man"??
 

Åh vad skönt!

Skrivet av  Tjoddalisa
Jag önskar att jag också kunde göra så, men jag måste i alla fall fixa till bottenplan innan jag sätter mig ;-) Till skillnad från min sambo har jag dock högre tröskel när det gäller övrig städning men då kommer han med dammsugaren som ett jehu. Man kan säga att vi kompletterar varandra ganska väl. Men du tänker i alla fall som min man när det gäller plock.
 

tänk om jag kunde

Skrivet av  jenina
få vara sån, det finns inget som stressar upp mig mer än prylar överallt jag blir tokig och gråtfärdig , nära sykbryt på alla prylar , .Det konstiga är att jag är slarvig med allt annat i städ och ordningsväg , det gör mig inget att det är skitigt på golvet eller om t-shirten är fläckig eller ut och in , bara det är undanplockat så är allt bra lite märkligt
 

Här plockas inte ett dugg (imt)

Skrivet av  Protan
--
 

Det plock jag ägnar mig åt är

Skrivet av  Frigg
att, när jag kommer in i hallen, sortera skor och jackor - och lägga dessa i de sängar som ägaren till skor och jackor tänker sova i till natten.
Övrig plockning gör jag lika med, om jag inte ropar på vem som nu spridit ut halva sitt rum i hallen/badrummet/what ever så att vederbörande själv får städa i ordning.

När jag sedan gör middag får de som dukat undan efter sin frukost nytt porslin medan de som har frukostdisken kvar vid köksbordet får hålla till godo med den. Det underlättar att vi alltid sitter på samma platser... =)

När jag blir riktigt förbannad på allt som dragits fram överallt tar jag fram en sopsäck och lägger ner allt som inte är på "sin plats" i säcken. Den får sedan stå i några dagar i hallen och sedan tar jag med den ut till soprummet - om det finns nått kvar i den alltså.

Eller... Jag _skulle_ göra så om jag vore en plockmänniska. Men nu är jag inte det och istället ropar jag ibland - i förtvivlan - om hjälp att hålla vårt hem från utömning. =)
 

helt suveränt

Skrivet av  höstmamman
låter din plan. Undrar om jag skulle kunna köra den här hemma!
 

Själv plockar jag...

Skrivet av  Mrs Jane Doe
... endast ögonbrynen... ;o)
 

*s* IMT

Skrivet av  SAGA
 

HATAR

Skrivet av  Pallas
jag hatar, hatar, hatar att småplocka! Därför gör jag det aldrig. Istället utrotningsstädar vi nån gång i månaden (maken är inte heller nån plockare).

När det väl städas går jag först runt med en soppåse och lägger i allt skräp, går och pantar alla flaskor, bär tillbaks alla saker där de normalt borde bo (typ tvätt i tvättkorgen). Sen får maken sköta själva städandet för jag hatar hatar ljudet av dammsugaren också. Och damma hatar jag dessutom. Tvätta går an men inte är det kul. Hatar förresten att diska också. Och att stryka. Och bädda.

Vid närmare eftertanke hatar jag hushållsarbete helt enkelt... Jag gillar däremot att tvätta bilen och laga och serva den, laga och bygga saker, handla mat, genomföra större projekt som tapetsering och målning, kakla och renovera i största allmänhet och sånt. Allra lyckligast är jag när jag får slå ned stängselstolp med spett och slägga i hällande regn precis innan hästarnas betessläpp... Kräver stängslingen dessutom bruk av en motorsåg är livet fulländat.

Vet inte om jag är nån riktig kvinna.
 

utrotningsstäda, YES:-)

Skrivet av  Ellinora71
vad bra, det är ju precis det vi ägnar oss åt nån gång i månaden! Vilket underbart ord, det ska jag genast inför i mitt ordförråd!

Här hatas det också att städas, men jag kan inte påstå att jag är road av att tvätta bilen heller...
 

OJ!

Skrivet av  _Me_
Vad jag känner igen mig i det du skriver!
Tyvärr är detta en ständig källa till bråk hemma hos mig. Eftersom jag inte heller är någon "riktig kvinna" utan hellre gör "manliga" saker blir ju hushållssysslorna ständigt eftersatta, och så är bråket igång.
 

allt som man tänker

Skrivet av  Hella
"äsch, det där tar jag sen" om blir plock sen.

T.ex alla grusiga leriga regnkläder och stövlar (mina egna också) som man slängt av sig på altanen för att slippa få in gruset i hallen (eftersom det är minst lika tråkigt att dammsuga som att plocka in kläderna från altanen på kvällen eller nästa dag.
När det kommer omkring är det faktiskt ganska praktiskt att ha kläderna och stövlarna liggande där ute, för det kanske blir regn imorgon igen...
Dem plockar jag in när det blir fint väder ;-)

I hallen är det meningslöst att plocka. Lillebror älskar skor, och det enklaste är om alla skor redan ligger i en hög nedanför skohyllan. Då slipper han riva ner dom igen.
Jackor och kläder hänger faktiskt var och en upp efter sig själv, utom lillebror förståss som bara är drygt ett år, så den som klär av honom får hans jacka på sitt ansvar :-)

Leksaker som ligger överallt sparkas intill väggen så ingen ska riskera att göra sig illa genom att trampa på en grävskopa eller leksaksgaffel som ligger mitt där man ska gå.
När leksakslådorna nästan är tomma tar någon ett varv och fyller upp dom igen med allt som ligger intill väggarna.
Tidningar och post samlas i en prydlig hög i köket, tills sambon tröttnar på att se det och lägger in det i ett skåp någonstans. Sen får jag fråga honom vart alla mina räkningar tagit vägen, och han har koll på det! *imponerad och tacksam*

Det enda jag är allergisk mot att se är skitig disk, så det är jag snabb att slänga in i diskmaskinen efter middagen. Annars plockas det inte så ofta hemma hos oss. Vi tar en runda på kvällen och röjer undan det värsta så man slipper se slagfältet det första man gör när man vaknar, men aldrig att jag skulle orka gå och plocka lite här och lite där hela tiden.
 

Artiklar från Familjeliv