Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Parbesiktning?

Skrivet av Bea Bom
Hejhej... Jag skulle vilja veta vad ni tycker om följande idé...

Varje år måste man ju besiktiga bilen. Besiktningen följer ett och samma mönster oavsett av vem/var bilen besiktigas. Bilägaren vet också vilka punkter som tas upp i bes.

Skulle man inte kunna köra samma variant i en relation??? Dvs man kommer överens om att "utvärdera"/"besiktiga" relationens jämställdhet varje år. Då kan man ju såklart inte (som vid bilbes.) ha ett standardformulär, utan får först komma överens om hur man VILL att ens eget jämställdhetskontrakt ska se ut. Vid "besiktningen" kollar man så huruvida man fortfarande strävar åt samma håll...

Fattar ni hur jag menar? Skulle det kunna vara en metod för att hålla "rätt kurs" i en relation (istf att halka in i rollmönster ingen gillar)???
Svar på tråden: Parbesiktning?

jättebra idé

Skrivet av  J
ska ta upp det med älsklingen
 

Asabra

Skrivet av  G
Har fnulat lite på att som affärsidé ha en "utredningsmodell" för både företag och hem om hur maktstrukturerna ser ut.

Det stöp vid första SWAT:en - ingen vill pixa pengar för att få obehagliga svar om sig själva.

Man jag spånar gärna tillsammans med dig på en gratisvariant att releasa för hemmabruk - jag älskar formulär... Hur man nu kommer i kontakt utan att få en binge knäppisar på sig - (jag har blivit kallad manshatare här tex så jag vill inte lämna ut nån mailadress).
 

Bra!

Skrivet av  Bea Bom
Men du... folk vill kanske inte betala pengar för att få reda på obehagligheter om sig själv, men erkänn att de e en supidupi bröllopspresent. Och folk gifter sig ju rätt ofta så en å annan kund skulle man kanske kunna få?
 

Jodå

Skrivet av  G
några kunder kan man skrapa ihop, bröllopspar är en variant men också de där har endera part hävdar att jämställdhet råder och den andra parten definitivt inte gör det. :-)
 

Skaffa en

Skrivet av  Mustardseed
anonym mailadress bara för det här syftet så kanske det ordnar sig? Typ yahoo eller så. Det känns väl hyfsat säkert?

Jag vill ju testa det där formuläret sen ju!! :-))
 

Annars...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... kan jag förmedla, jag har ju bådas adresser. *s*
 

Både Bea Boms och G\'s

Skrivet av  Mustardseed
menar du? Då får du vara förmedlare!! :-) Och sen mailar du checklistan till mig också!

 

Tyvärr bara G\'s...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... men jag förmedlar din adress till henne!
 

*S* ES

Skrivet av  Mustardseed
det är inte JAG som kan göra ett sånt där formulär, det var ju BeaBom och G som behövde paras ihop ju!
 

Hmm...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... får skylla på att även hjärnan har semester!
Uppfattade det som att du var intresserad av Gs formulär... *s*
 

Jooo det har

Skrivet av  Mustardseed
du rätt i iofs! Men Bea Bom och G diskuterade ju att utveckla formuläret och behövde isf komma i kontakt. Snabbt svar här förresten, ligger du och scannar av om du fått svar? *S*
 

Alltid på hugget!

Skrivet av  ES - bf 31/8
Nja, kanske inte - men har en surfingstund så här på morgonen... *s*
 

Bra idé!

Skrivet av  ES - bf 31/8
Och kolla in boken "Ordination Vardagsfeminism" - där finns bl a en bra checklist. *s*
 

tack för tipset *IMT*

Skrivet av  J
*IMT*
 

Så har vi gjort i alla år...

Skrivet av  Frigg
Kanske inte utifrån jämlikhetsperspektivet - åtminstone inte renodlat - men ändå.
Vi gör en utvärdering av vår relation med jämna mellanrum, det brukar vara med ungefär 4 och 8 månaders mellanrum.

Vi sätter oss helt enkelt och kollar av vad vi tycker är bra, vad som blivit knas och om det är något vi skulle vilja ändra på.

Funkar jättebra för oss! =)
 

Här e min adress

Skrivet av  [email protected]
Kul att ni nappa på idén! Om nån är intresserad av att spåna på en sån idé i nån form så maila mig;
[email protected].
Vi hörs!
 

Artiklar från Familjeliv