Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är så trött

Skrivet av Less
Detta inlägg blir inte helt olikt så många inlägg som skrivits här förut.
Vår familj: Heltidsarbetande man, deltidsarbetande gravid fru med foglossning, 1 barn under 2år. Flera hårande husdjur. Stor lägenhet.

Jag tar ganska mycket av markservicen när jag går hemma, lagar mat, plockar, tar diskmaskinen.
Detta mot att han ska diska kastruller, dammsuga, torka golv - alltså sånt som jag får mer ont i höfterna av. Sen nattar han barn, så jag kan få egen tid en stund.
Men de senaste månaderna har jag sett att det blir mindre och mindre städning, nu tar han i stort sett bara nattningen. Dammråttorna hopar sig, och jag mår inte bra av att jag inte kan städa. Försöker sopa undan de värsta. Hyr in förstående kompisar som kan dammsuga åt mig, känns helt patetiskt med tanke på att det är hans bord som jag sopar undan...

Nu lyser solen och jag skulle vilja städa ordentligt men jag vet precis vad som kommer hända när han kommer hem: han kommer äta lite, natta henne och sen kommer det inte hända nått mer. Imorgon kommer dammråttorna regera :(

Jag vill inte tjata på honom - han är ju vuxen för 17!! Ibland försöker jag pika honom att "snart får jag väl hyra in..." och han skäms en smula över att situationen är som den är, men ändå kan han inte dammsuga utan det går ett par dar, jag tröttnar och ber min kompis.

Snart är jag höggravid, ska jag anställa min kompis då? Om 3-4 månader är jag mammaledig tvåbarnsmor... Ska jag ta hela markservicen då eftersom jag "ändå är hemma"?
Bajs, egentligen skulle jag skicka det här till honom men det känns bara som jag gnatar och tjatar

Tack för att du läste såhär långt.
Svar på tråden: Jag är så trött

Två förslag

Skrivet av  Eva E
Näsbrännan: Hyr in din kompis på riktigt som alltså mot betalning dammsuger lägenheten åt dig. Hon kan väl ta 200 för att dammsuga er lägenhet 1 gång/vecka? Sen låter du mannen betala. När han har fått punga ut med 800 på en månad så kanske han väljer att lyfta på sin egen rumpa istället? Funkar såklart bäst om ni har separata ekonomier…

Det sansade Snacket: säg till mannen att hans ickestädning ej funkar för dig. Han håller inte sin del av er överenskommelse. Fråga – givetvis utan att tjata eller gnata - vad han tycker att ni ska göra åt saken. Lyssna på hans förslag. Kom med egna. Arbetsschema med bestämda intervall när det ska dammsugas (t ex varje lördag) och så en avbockning när det är gjort? Betala för städhjälp utifrån (inte kompisen förståss)? Annat förslag? Nöj dig inte med ett vagt löfte om bot och bättring utan kräv att ni kommer överens om ett konkret förslag av något slag. Lycka till!!
 

KÄnns igen!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
Jag är heltidssjukskriven pga foglossning och yrsel och vi har en dotter på 1,5 år. Nästa knodd kommer i slutet på september. Jag har inte kunnat dammsuga sedan januari... Fram till början på sommaren så jobbade min man 4 dagar vecka och lite på helgerna, för det var så vi hade gjort upp om. (dvs vi jobbade båda 4 dgar/vecka för att Rebecka ínte skulle behöva dagis mer än 3 dagar/vecka). Men nu jobbar han alla vardagar, många kvällar och ibland även helgerna... SUCK! Rebecka stormtrivs på dagis (må-tis, tors-fre) men det känns FEL att jag ska behöva hitta någon som vill komma hem till oss (eller ta emot oss hemma) på onsdagarna eftersom jag inte fixar att själv ta hand om mitt barn en hel dag...

Nog gnällt om mina problem! :) Ingen av oss gillar att städa, så vi har faktiskt länge letat städhjälp till hemmet. Nu har vi hittat en tjej (min mans kompis sambo) som gillar att städa och som gärna får en slant extra i månaden. För 600 kr/mån städar hon 2 timmar/vecka. Hon hinner dammsuga hela huset och våttorka alla golv och har även tid över att göra lite småsaker som jag t.ex. skrivit upp på en lapp om ingen är hemma när hon kommer. För oss är detta himmelriket! Jag slipper gå och se eländet och känna att OM jag nu ska göra något i hemmet, så måste det vara städning. Nu kan jag alltså när jag har en gnutta ork över göra något annat är grovstäd. Jag tycker alltså inte att det skulle vara fel om ni "anställer" er kompis till att hjälpa till med städnignen åtminstone fram tills barnet är fött och du mår bättre i fogarna.

Men du (precis som jag) måste nog även ta tag i saken och inte låta det bara rinna iväg. Bara för att hans del övertagits av en städhjälp, så innebär det ju inte att han inte behöver göra något alls längre. Jag brukar göra så att om han inte gör sin del, så gör jag inte min. Om han inte diskar och plockar rent på diskbänken, så kan han glömma rena kalsonger! :)
 

Har haft det så....

Skrivet av  bella
hade tur då... hade en .....arbetslös kompis som städade en gång i veckan för 500 kronor, jag passade hennes son under tiden och vi babblade...min sambo betalade, då kändes det bättre!
 

Artiklar från Familjeliv