Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alla bör kräva jämlikhet...eller?

Skrivet av En som tröttnat på jämställdhet.....
Har nu suttit en stund och läst endel inlägg där många beskriver hur lite mannen "hjälper" till hemma och endel som vill beskriva hur duktig dennes man är som gör så.
Jag blir både förvånad och lite irriterad, inte över inläggen, utan över hur samhället ser ut.
Även när man disskuterar jämställdhet bland kompisar eller på arbetet så verkar det som en förvånansvärt stor andel kvinnor anser att mannen bör "hjälpa" till hemma men vet inte hur dom ska få bukt med problemet.
Jag skulle kunna, och säkert fler med mig, skriva om detta ämne i timmar.
Jag har levt med min man i tio år nu och vi har aldrig behövt disskutera jämställhets frågan för att det är så självklart som det borde vara för alla.
Vill därmed inte påstå att vi lever i ett perfekt förhållande där båda gör exakt lika men vi vet var vi står och vad som behöver göras och även mellan oss uppstår tjafs titt som tätt.
Jag anser att "hjälpa" till är ett konstigt ord som används om hushållsarbetet eftersom han hjälper ju inte mig genom att dammsuga eller diska utan han ska ju göra det för sin egen trivsel.
Ibland känns det som vi inte kommit ett steg längre i utvecklingen än 50-talet då samhället inte var lika jämställt som nu.
På skoj brukar min man säga "det är farsans generation som förstört kvinnorna" (OBS! på skoj) han menar på att då klev mannen upp till dukat bord, gick till jobbet med färdilagad matlåda som frun ställt fram, gick till jobbet och kom hem till dukat bord.
Fruns jobb var ju ofta att vara hemma med barnen och ta hand om hushållsarbetet medan mannen var ute och försörjde familjen.
Vad är då skillnaden med då och nu? Jo, kvinnan arbetar också för att försörja familjen så då är vi ju genast lika, kvinna och man inför uppgifterna som ett hem medför.
Även om det blir endel tjat från min sida att mannen måste göra endel saker under dagen, eftermiddagen eller kvällen så är det ju inte så att jag frågar honom om han kan hjälpa mig att städa badrummet tex utan mer konstaterar att idag måste det göras, ska du eller jag.
Likväl som han kan säga ska du eller jag klippa gräset idag?
Vad är manliga och kvinnliga sysslor?
Hm...orkar inte skriva mer men det jag menar är att rollerna kring man och kvinna är så djupt rotat inom oss att det är svårt att lära om.
Det jag vill säga är att sluta att be männen om "hjälp" försök att lägga fram önskemålen på ett sätt som gör att även han känner nödvändigheten i att sysslan utförs, för vem vill leva i en röra och kaos?
Svar på tråden: Alla bör kräva jämlikhet...eller?

Att "hjälpa till"...

Skrivet av  listo
Jag håller helt med dig i det du skriver om att "hjälpa till" i hushållet... det är ju faktiskt en väldigt vanlig syn i samhället, att kvinnan gör hushållsarbetet och det är bra, men när mannen "hjälper till", så är han duktig.

Underligt... men vi är så otroligt påverkade av normer och gamla värderingar, så det tar såklart länge att få till en komplett förändring.
 

För mig...

Skrivet av  ES - bf om 3 dagar...
... har jämställdhet och "hjälpa till" inget med varandra att göra.
Med jämställdhet menas att båda tar lika ansvar för det som behöver göras (betyder INTE att man gör exakt samma saker...).
"Hjälpa till" betyder bara att det fortfarande finns en som har allt ansvar.
 

För vår del

Skrivet av  mamma till 3
hjälps vi åt. Min sambo gör det mesta som jag gör hemma + en del till. Jag klipper inte gräset, sotar ur pannan eller skottar snö t.ex. Inte heller gör jag mycket med bilen utom tankar. Han t.o.m. jobbar gratis i mitt företag. Jag har nog å andra sidan huvudansvaret i familjen. Han betalar inga räkningar, det gör jag, köper presenter och fixar och så.
 

Rätt och fel

Skrivet av  mamma till tre
Jag tycker inte heller att man kan säga att han ska hjälpa till, för det är ju inte hennes jobb i grunden.

Men problemet är ju att man ofta inte är eniga om hur mycket som behöver göras. Vad är välstädat och vad är kaos? Det är ju inte bara hennes åsikt som ska styra.
 

Eller hans... (imt)

Skrivet av  
saölkfjlk
 

Exakt!!!

Skrivet av  SAGA
Eller den som används mindre & mindre, som tur är: "pappan är barnvakt" eller den man kan höra på krogen "& här sitter ni tjejer ensamma" *asg*!!! näääää det är mycket som är lite skevt & galet ännu, men om alla vi kvinnor & män jobbar vidare åt rätt håll, så står vi snart bredvid varandra!!!
 

Jag brukar be min man om hjälp

Skrivet av  fp
men det är när jag håller på med någonting, exempelvis städar. Men däremot om jag tycker att han måste göra någonting ber jag inte honom hjälpa mig med det (förutom om det handlar om min bil) utan då frågar jag om han skulle kunna göra det. Likaväl som han ställer samma fråga till mig.

Jag tror att när man talar om att be gubbarna att "hjälpa till" är när det är på våra premisser.(talar om mig själv). Jag och maken har helt olika uppfattning om hur det ska se ut i hemmet och när jag blir riktigt less och förbannad brukar jag häva ur mig att han aldig hjälper till här hemma.
 

och pappor är ju...

Skrivet av  blue
...barnvakt till sina egna barn ibland också. sorgligt men sant.
 

Artiklar från Familjeliv