Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jämlikt eller?

Skrivet av Maggan
Jag är sambo. Vi har gemensamma barn. Barnen går på dagis. Jag har tagit studielån för studier, därmed blir jag befriad från att betala dagisavgiften. Sambon jobbar och måste betala dagisavgift. Han betalar av ett studielån, som han tagit innan vi träffats. Sambon tycker att jag också ska betala hälften av dagisavgiften. Bortsett från dagis delar vi på allt.
Svar på tråden: Jämlikt eller?

Självklart

Skrivet av  Mrs Jane Doe
ska ni dela!

Om ni delar på allt annat - varför inte dela på dagisavgiften också?

Dagisavgiften räknas väl på hushållets (dvs din och din sambos) gemensama bruttoinkomst och huruvida din del av hushållets inkomster inte behöver räknas in tycker jag är oväsentligt - hade du tänkt likadant om det varit din sambo som studerat och du som jobbat?
 

Någon bruttoinkomst

Skrivet av  Maggan
har jag inte, för jag jobbar inte. Studielån är skattebefriat. Det ska betalas tillbaka med ränta. Vi har ingen gemensam inkomst, utan han har sin inkomst och jag har mitt studielån. Jag använder inte hans pengar till något och han använder inte mitt studielån. Ett studielån är inte mycket pengar, så om jag hade jobbat, så hade jag betalt hela dagisavgiften.
 

Men alltså

Skrivet av  Mrs Jane Doe
Du skrev i ditt första inlägg att ni delar på allt - hur kan det då komma sig att du skulle betalt _hela_ dagisavgiften om du hade jobbat?

Jag vidhåller ändå att ni bör dela, men det är min personliga åsikt (själv skulle jag inte kunna leva i ett förhållande där man tänkte i termer som "mina" och "dina" pengar - hos oss är det vi och "våra" pengar som gäller).
 

Öhhh...

Skrivet av  Omnia
Jag studerar, min man jobbar alltså får vi betala avgift på dagis. Just nu delar vi på den summan då den inte är så stor men vi har funderingar på att om han får ett större lönelyft med högre avgift som följd kanske vi får ta det efter vad var och en har råd med.

Att inte vara med och betala för den omsorg jag utnyttjar tycker jag känns fel. Hela lägenheten står på mig då det är ett studentboende, ändå betalar han hälften då även han bor här...
 

självklart

Skrivet av  sara
dela på det, barnen är väl dina ochså! Ni får väl göra en %uell fördelning utifrån hur mycket ni har i inkomst så att vara och en betalar efter förmåga, att dela 50/50 är ju inte rättvist men då menar jag att ni borde ta _alla_ utgifter och %procentullt fördela hur mycket var och en ska betala.
 

Rättvist är

Skrivet av  Maggan
det inte. Sambon får ju efter skatt, ut dubbelt så mycket som jag. Att fördela ALLA utgifter procentuellt är en bra idé. Tack Sara! Ska se om jag klarar av den matematiska uträkningen. Jag får sitta med miniräknaren ett bra tag.
 

så gör vi

Skrivet av  sara
fast vi båda jobbar eftersom vi tjänar olika mycket.

Vi har lagt ihop inkomsterna och därefter %uellt räknat ut hur stor del av den totala inkomsten som var och en står för (vi har ca 60/40). Sen räknade vi ut hur mycket räkningar vi har på ett år, eftersom vissa ska betalas kvartalsvis, och sen slog vi ut det på 12 och så delade vi enligt den %uella beräkningne ut hur mycket vi ska betala, så vi betalar samma summa varje månad.

Hoppas det löser sig för er.
 

Om han har ut dubbelt så mycket som du

Skrivet av  Anna
ska du betala 1/3 av allt och han 2/3 så det blir inte så krångligt med miniräknaren. Dela allt på tre, sen betalar du EN och han TVÅ gånger den summan.
/

:)
 

En annan variant

Skrivet av  Omnia
som jag vet folk använder är att slå ihop bådas inkomster betala alla gemensamma räkningar och sen dela resterande summan på två.

Blir inte så mycket räknande då...
 

jag håller med dig

Skrivet av  isa-li
är dagisavgiften befriad för studerande tycker jag inte att du ska med och dela, du lånar ju faktiskt pengarna du \'tjänar\'
 

men är man inte en familj?

Skrivet av  sara
för mig känns det jättekonstigt att man inte delar på familjens sammanlagda utgifter.
 

Då borde man väl dela på ...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...familjens sammanlagda inkomster också?
 

det ber ju på

Skrivet av  sara
betalar man efter % så blir det i stort detsamma, men visst, självklart så ska familjens inkomster täcka hela familjens gemensamma utgifter.
 

Absolut

Skrivet av  listo
Enligt min erfarenhet så funkar det bäst att dela på allt, både inkomster och utgifter.
Man LEVER ju för sjutton ihop, och kan man dela på allt annat så borde väl inte pengar vara ett sådant problem... men det är ju jag det...
 

Man delar

Skrivet av  mia
väl på allt, spelar ingen roll från vems konto.
Sedan så är det väl det som blir över man delar på?
 

Öh

Skrivet av  Helena
Dagisavgiften räknas väl ut på familjens sammanlagda inkomst om jag inte minns fel?
 

Jag tycker att ni borde...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...dela på allt, dvs både inkomster och utgifter. Jag menar ni har ju ändå barn tillsammans och bor ihop. Är det då inte enklast att alla pengar går till en pott som det betalas räkningar ur, och sen får ni dela upp det som blir över?
Vi har gemensamt konto så vi behöver aldrig bry oss om sådant, all lön in på samma konto, alla räkningar dras därifrån. Jag är den som har huvudansvar och koll på vår ekonomi så maken brukar höra med mig innan han gör ngt dyrare inköp.
 

Jag skulle aldrig kunna

Skrivet av  Ulrikah
leva så att allt skall splittas helt lika. Vi är en familj och hjälps åt både ekonomist och med allt annat. Tar hans pengar slut eller vise versa så "tar" man pengar av den endre. Vi planerar att leva resten av livet tillsammans så vi får bådra dras med varandras studielån.

Så har vi haft sedan vi flyttade ihop förresten att vi haft gemensam ekonomi.

Att ni nu väljer att göra på detta sätt är givetvis helt upp till er. Men nog skall du då i så fall dela även på dagisavgiften eftersom den grundar sig på Familjens inkomst? Varför inte?

Skulle jag leva ett liv med att splitta på räkningar skulle jag föredra att man gör det efter inkomst. Den som tjänar mindre betalar även mindre och tvärtom.



 

herregud

Skrivet av  Felix mamma
klart ni ska dela, det är väl dina barn också !
 

Artiklar från Familjeliv