Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jämlikt?

Skrivet av Elin
Min sambo anser att han och jag gör lika mycket hushållssysslor hemma - vilket stämmer till viss del enligt mig. Jag tycker fortfarande att jag gör mer eftersom han utgår från hushållssysslor som damma, dammsuga, torka golven, tvätta, matinhandling och lagning samt plocka i och ur diskmaskin.

Jag anser att vi fortfarande har ojämn fördelning eftersom;

Jag även torkar spisen, rengör ugnen, torkar ur skåp och lådor, städar badrummet, ordnar i lådor/skåp vid behov, rensar och städar ur kylen vid behov, gör rent spisfläktsfiltret, rensar upp bland ytterkläder och sorterar efter årstid, plockar upp efter dottern samt efter oss båda, samt försöker ta initiativ till att större projekt ska bli gjorda (ex. sortering av saker som ska ner i källaren, ommöblering osv)etc.

Visst har det hänt att han gjort något av detta - efter tjat från mig. Men jag anser inte att vi har det jämt fördelat just därför att han endast utgår från det mest elementära (de först nämnda sysslorna).

Jag anser inte att alla sysslor behöver vara 50/50 utan att man gör det som passar bäst, det är bara det att på sistonde så diskuterar vi detta ofta eftersom jag blir så irriterad över att han inte tar initiativ till att exempelvis rensa kylen från gamla produker och liknande situationer - ja så är diskussionen igång... Han tycker t o m att han gör mer hushållsarbete än mig vilket kanske han gör om man utgår ifrån dammsugning.

Jag anser egentligen att det inte är jämlikt förräns man får en jämn fördelning på ALLT vad ett hushåll innefattar och inte bara utifrån de mest elementära - städning, tvätt och mat. Sen behöver som skrivet inte varje syssla delas 50/50 jämt.

Resonerar jag fel? Är jag orättvis mot min sambo (som han tycker)? Håller mina argument?
Svar på tråden: Jämlikt?

Irritation

Skrivet av  Omnia
Så läge en i förhållandet är irriterad över att den måste hålla reda på vissa saker helt själv är väl inte arbetsfördelningen optimal.

Fast tänk på att ibland kan man bli irriterad för att det är en själv som gör samma sak varje gång. Är det så att han dammsuger och diskar markant mer kanske han tycker det är din uppgift att göra finliret. Då får du förklara hur du känner och erjuda dig göra mer på "hans" område och då får han anstränga sig mer på "ditt".

Tänk dessutom på om han kanske har några områden där han har mer koll och tar initiativet, inom vad och hur ofta är det? Kanske kan ni införa vissa områden efter vad ni faktiskt har koll på idag.

Annars kan du ju ta till klassikern gör inget och vänta och se om han upptäcker att något behöver göras. Kan ta lång tid i detta fallet, men om han inser varför man måste torka ur och rensa kanske han gör det oftare i framtiden.
 

Har ett liknande problem...

Skrivet av  Emma
och jag har helt enkelt föreslagit att vi gör en "att göra"-lista där vi bockar av det vi gjort och fördelar jobben. Maken blev jätteirriterad och tycker inte att man ska behöva "mäta" sånt. Men det har visat sig att vi gått med små missuppfattningar och missförstånd som irriterat bara därför att vi aldrig exakt pratat igenom vem som egentligen alltid skurar av fläktkåpan/rensar avlopp. (Och ja, vi är traditionella där) Jag tror att det hjälper eftersom han, precis som jag faktiskt gjort en massa som jag inte blivit sett. Det är roligare när det känns som vi hjälps åt med ansvar än när bägge är irriterade över att alltid få göra vissa saker.
Väntemetoden funkar inte på min man.
 

kan nog vara så

Skrivet av  Omnia
Tror det är rätt vanligt att man inte riktigt ser vad den andre gör.

Bra att det fungerade med en lista för er. Många tycker ju att det är att gå till överdrift.

 

Annorlunda svar.

Skrivet av  Lakritstrollet
Jag funderar över om han kanske tycker tex att städa badrum i skåp och lådor är onödigt och inte behöver göras.

När du har tagit iniativet till ett större projekt deltar han i det då och sortera och dyl då. Han kanse inte "ser" det du gör. Eller inte tycker det är nödvändigt.

Har ni hus, bil eller något annat han gör och inte du?

 

Det går trögt!

Skrivet av  Elin
Nej det finns inget annat jobb som hus, bil eller så som han ägnar sig mer åt, isådannafall skulle givetvis jag inräknat dessa göromål.

I övrigt så tycker han ju om att det är städat i badrum, ordning i skåp etc. Han "skäller" ju inte på mig för att jag fixar det övriga direkt.

Och visst har du helt rätt i att han inte ser saker och ting på samma sätt. Tidigare (då han levde själv)så städade han inte alls faktiskt mer än att dammsuga nångång i halvåret. Och då ansåg han ju att det inte var nödvändigt, fast jag anser inte att bara för att han ev. skulle tycka att det var onödigt att städa badrum, torka ur skåp etc. så betyder inte det automatiskt att han inte behöver göra det! (Eller är det fel av mig?)

På samma sätt som jag anser att om jag inte tålde minsta lilla dammkorn (dvs var extremt pedantisk)så skulle jag isådannafall inte kräva av honom att hålla helt dammfritt eller att rostfritt alltid skulle skina.

Nä summasumarum så handlar detta om göromål som kontinuerligt måste skötas (olika ofta givetvis) för att ett hem inte ska bli ohygieniskt och ofräscht.

Beträffande om han deltar i de större projekten så gör han det efter att jag satt borren i hand på honom, ställt en låda framför honom eller så. Med andra ord så har han lång startsträcka, fast han deltar!
 

Man svarar

Skrivet av  Johe
Småsaker som jag gör hemma men aldrig/sällan min fru, som ligger i samma kategorier som de du nämner ovan:

* Tvättar bilen
* Byter olja osv i bilarna. Kräver åtminstone tillsyn 1 g/vecka.
* Servar gräsklipparen/ser till att det finns benisn/samt klipper gräset.
* Proppar - ser till att det finns hemma samt byter dem vid behov.
* Lampor - ser till att det finns hemma samt byter vid behov.
* Frostar av frysen
* Kollar krypgrunden och vinden efter ev skador. (Verkar löjligt att nämna men det är både jobbigt och väldigt otrevligt att göra.)
* Rensar avloppen.
* Rensar alla de där filtrena som finns i vitvarorna (tvätt, disk och torktumlare)
* Åker iväg med sopsorteringssäckarna.
* Ser till att video, DVD, stereo, TV, parabol och dator med tillbehör och annan elektronisk utrustning fungerar.
* Ser till att sand/issalt finns hemma.
* ser till att verktyg/redskap finns hemma och att de är i skick.
* Sitter med i vägförening och fastighetsägarföreningen.
* Håller pejl på vatten/elförbrukning.

Saker som min fru gör, men som jag sällan/aldrig gör.:

* Syr
* Byter gardiner.

Jag kommer faktiskt inte på något mer som bara hon gör.

Innan nån skriver ngt så har jag utelämnat basala saker som tvätt, disk, matlagning, dammsugning, barnpassning osv för det gör naturligtvis båda, även om det sker i olika omfattning.

Som ni ser så kom jag på fler saker som bara jag gör och som hon inte gör.

Kan det vara så hos er också? Att ni inte ser och/eller värderar det partnern gör? För visst är det så att jag har missat en hel del av det hon gör där hemma.
 

Tyvärr

Skrivet av  Elin
Så är förhåller det sig inte på det sättet. Visst jag kan erkänna att han mixtrar med elektronikgrejjer mer än mig, MEN han håller inte ordning på det. Sladdar, CD-skivor och andra tillbehör får jag plocka i hela lägenheten! Gällande lampbyten, vitvaror etc. så är det jag som fixar eller ber honom göra det typ 10ggr innan det blir gjort.
Vårt problem är nog snarare att han inte ser eller värderar de "måsten" som finns och bör fördelas jämt mellan två vuxna i ett samboförhållande. Det är inte av elakhet eller med någon föreställning om att det är mitt jobb, jag vet att han hade en sån där super-mamma som gjorde allt långt upp i åldern, vilket medfört att han inte tänker på det som "måste" göras.
Vi har kommit en bit på vägen men som jag skrev tidigare så har det stannat opp och ersatts av en massa konflikter, där han tycker att det är jämt fördelat (utifrån de basuppgifter som tvätt, mat, städning) vilket det till viss del är. FAST det är ju som sagt mycket annat som tillkommer.... Jag blir gråtfärdig då han hävdar att han minsan dammsugit två gånger irad och jag inte gjort det alls. Det andra som jag istället gjort räknas inte riktigt i hans föreställningsvärld OCH DET ÄR DÄR JAG UNDRAR HUR JAG SKA FÅ HONOM ATT SE!?

Jag kan se framför mig att om vi hade hus och bil så skulle de båda förfalla om inte jag skötte om det som då var tvunget att skötas.

Jag bara undrar hur jag får honom att förstå att ett hem måste skötas kontinuerligt och det innefattar mer än bassysslorna. Det är ju vårt hem och vår miljö det handlar om. Han undrar hur 17 man ska hinna med allt det jag tycker ska skötas, vilket jag inte har några problem med medans han inte ens kan hålla en dammsugning i veckan. Jag menar om det handlar om TID så tar vissa saker inte så lång tid - men de är förbenat tråkigt så det är därför han inte gör det. Jag gör dessa saker för att jag måste, för jag vill slippa mögel, bananflugor, stinkande sophinkar, overksam spisfläkt osv. OCH inte för att jag tycker det är KUL. Att få sätta mig ner och ha tid att sy nya gardiner skulle för mig dock vara KUL och inget jag skulle kräva att han gjorde.
 

En intressant lista

Skrivet av  trazzel
Jag tycker man kan värdera hushållssysslor på två sätt. Dels efter hur mycket tid de tar och dels efter vilket ansvar/tankeverksamhet de kräver.

Som exempel: Det är inte särskilt jobbigt att ta barnet till BVC för vaccination, men det kan vara desto jobbigare att vara den som förväntas komma ihåg tiden. Samma sak med alla andra komihåg. Läxor, gympakläder, tandläkartider, födelsedagar, föräldramöten, klädesinköp, räkningar... Och detta gäller givetvis även bilskötsel, trädgård, verktyg, hushållsmaskiner osv.

Även om man inte utför varje syssla ensam, tar det på krafterna att ständigt ha dem i huvudet och sköta tidsplanering och organisering. Att ha det yttersta ansvaret för att de utförs, helt enkelt.

Min personliga erfarenhet är dock att sysslor som rör barnen och hushållet kräver betydligt mer än bilarna, datorer, hus och trädgård mm.

Vi försöker dela hyfsat jämnt på uppgifterna och vi anser båda att det är mycket jobbigare att försöka hålla ordning på allting som rör ungarna, matplaneringen och denna eviga städning *suck* än att ansvara för diverse prylar. De står liksom bara där och det gör ingenting om man glömmer att byta oljan på tisdagskvällen - man kan göra det på onsdagen istället. Rensa avloppet kan man också göra när det passar men glömmer man BVC-tiden känns det genast kymigare. Räkningar måste betalas ett visst datum och har vi inte planerat maten ordentligt, blir hela tillvaron ohållbar med griniga ungar och desperata vuxna.

För oss alltså. Det varierar väl rätt ordentligt beroende på hur många barn man har, vilka prylar man äger, om man har hus osv. Men i den här familjen är det ingen som vill ha ensamt huvudansvar för barn och hushåll i utbyte mot hus/trädgård/maskiner, eftersom det förstnämnda tar mycket mer energi i anspråk.

När jag kollar igenom din lista ser jag också att vi faktiskt lyckas dela ganska rättvist även på dessa sysslor. Det som vi inte delar på av dina exempel är avloppen samt reparationer av maskiner och bilar - det fixar maken. Jag tar däremot hand om sopsortering och vatten/elförbrukning. Övriga uppgifter varierar från gång till gång.
 

Min lista var egentligen ...

Skrivet av  Johe
... bara ett exempel för att belysa att man kanske inte riktigt har satt sig in i vad den andre verkligen gör utan att man bara konstaterar att man gör mer själv. Det var därför jag hade en lista där jag försökte räkna upp de saker hemmavid som enbart min fru gör. Och där kom jag bara fram till två saker.

SKULLE hon göra samma lista skulle förmodligen hennes lista över saker som enbart hon gör/jag sällan gör bli betydligt längre, medans den lista som innehåller de saker som är unikt mina göromål skulle vara betydligt kortare.

Sedan har vi naturligtvis en radda med saker som båda gör, saker som båda gör fast den ena av oss betydligt oftare.
 

OK

Skrivet av  trazzel
Det handlade alltså egentligen om hur mycket (lite!) av partnerns insatser man uppmärksammar?

Inte mindre intressant för det!

Ja, kanske klagar många utan att veta vad den andre uträttar. Det är ju ett viktigt skäl till att försöka turas om att göra alla möjliga sysslor.

Om den ena alltid ansvarar för vissa uppgifter, är ju risken stor att den andre till sist tror att de utför sig själva på något mystiskt sätt. Att man inte reflekterar över att tvätten faktiskt blir ren eller att det av någon anledning alltid finns bensin i bilen.

Har man däremot inte fast uppdelat vem som gör vad, får man ju en helt annan överblick över vad som måste göras och hur omfattande ansvar det handlar om.
 

Eller så ...

Skrivet av  Johe
... lånbyter man göromål ett tag. Då kanske man upptäcker vad man missar och vad den andre egentligen gör. Kanske uptäcker man att man inte har det så dåligt trots allt.

Ett annat sätt att mäta kan ju vara att kolla hur mycket fritid man har. Har den ena tid för hobbies 4 timmar per dag och den andra ingen tid alls över kanske man bör fundera igenom saker och ting.
 

Trazzel!

Skrivet av  Elin
Det du skrev; "Även om man inte utför varje syssla ensam, tar det på krafterna att ständigt ha dem i huvudet och sköta tidsplanering och organisering. Att ha det yttersta ansvaret för att de utförs, helt enkelt" - Är verkligen huvudet på spiken. Egentligen så är det inte hela världen för mig att jag pysslar eller plockar en aning mer. Det jobbiga är just att jag måste hålla företaget "familjen AB" i ständig rotation. Att han inte kliver in mer och tar på sig ett ansvar utan att jag behöver berätta för honom gång på gång vad som bör tänkas på.

tack för kloka ord från dig och från Johe också!
 

Elin

Skrivet av  trazzel
Idag var det lustigt nog en debattartikel i DN som nämnde just detta med att ha ett huvudansvar för vissa sysslor. Lite av en bekräftelse på det jag skrev igår.

Citat:
"Vad gäller skillnaden mellan kvinnor och män finns ytterligare en viktig faktor. Kvinnor rapporterar att de trots heltidsarbete oftare har huvudansvaret för sådana dagliga sysslor som rör barnen och hushållet (städa, tvätta, diska, handla, laga mat) medan män har huvudansvaret för sådana sysslor som lättare kan planeras tidsmässigt, såsom reparation av bil och bostad samt att sköta familjens ekonomi. Med huvudansvar menas den som planerar och ser till att saker och ting blir gjorda även om han eller hon inte alltid själv behöver utföra själva arbetet."

Hela artikeln finns på
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=322353&previousRenderType=2

Som sagt, i vår familj tycker vi båda att de traditionellt kvinnliga uppgifterna är betydligt mer krävande, även om man formellt avsätter lika många timmar som den som fixar huset och bilen.

Jag får intrycket att artikelförfattarna håller med oss!
 

Artiklar från Familjeliv