Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kvinnor förlorar mest på att få barn

Skrivet av G
står det i dagens Metro (Stockholm).
Intet nytt under solen alltså - men siffrorna var intressanta.

De har räknat på "typfamiljen":
Pappa privatanställd, mamma kommunalanställd. Två barn. Hon hemma 11 månader per barn, han 1 per barn. Hon hemma något oftare som VAB. Hon går ned till 75% arbetstid.

Hon förlorar 304 000 i inkomst, han 10000.
Tillkomme pension: Hon förlorar 355 600 kronor, han 10900.

De skriver också att en del av skillnaderna beror på yrke, befattning och ålder, men när yttre faktorer är borträknade har kvinnan ändå bara 92% av mannens lön.

Jag blir så beklämd.
Svar på tråden: Kvinnor förlorar mest på att få barn

Inte förvånande

Skrivet av  elsia
Det verkar dessutom att kvinnor vill ha det så här. Varför skulle de annars fortsätta tröska i samma hjulspår? Vi kvinnor måste börja kräva mer av både männen men också av oss själva. Vi måste jobba mer, vara mindre tid föräldralediga och ta mindre ansvar för hem och barn. Själv skulle jag bli vansinnig om någon sae till mig at du kommer att förlora din lotterivinst på drygt 300 000 kronor. men när det gäller kvinnor så slarvar de frivilligt bort så mycket pengar.
 

Ja herre gud

Skrivet av  anonym mamma som snodde hela f-ledigheten
så dumma vi är. Det är väl tur att du finns som talar om det för oss för vi är ju så dumma att vi inte ens förstår vårt eget bästa. Eller är det er andra vi förstör för nu igen...?
 

Begriper du verkligen inte?

Skrivet av  elsia
Förstår du inte vad konsekvenserna blir av ett ojämlikt samhälle? Du kanske är nöjd med att tjäna flera tusen mindre än din man men det är inte jag. jag vill mitt barns bästa och det är att ha en mamma och pappa som är lika närvarande i barnets liv. Om min man lämnar mig eller jag honom klarar jag mig själv.
MEN det viktigaste av allt: Genom at leva ett jämlikt liv banar jag väg för min dotter. Hon ska inte behöva få ett sämre liv än sin bror bara för att hon är kvinna.
Vad är det i detta du inte förstår???
 

Jag

Skrivet av  anonym mamma som snodde hela f-ledigheten
struntar fullkomligt i vem av oss som tjänar mest eller minst. Vi är en familj och alla bidrar med det den kan. Om min man tjänade så pass mycket att det räckte med en inkomst skulle jag vara själaglad för då slapp jag jobba alls. Jag tycker inte det är så pass jättekul eller givande att jag inte skulle kunna vara utan det.
Att vara närvarande i någons liv har för mig inte så mycket med pengar att göra. Min man jobbar mer än jag men är lika närvarande i våra barns liv. Han tjänar ungefär lika taskigt som jag.
Jag och min man lämnar inte varandra. Skulle vara om nån dog då, men det tänker jag inte hänga upp hela livet på.
Jag tycker jag och min man har ett jämlikt liv, vi gör lika mycket hemma, jobbar lika mycket och tjänar lika taskigt båda två.
Oj då, nu förstod jag inte igen va...
 

"Jag och min man lämnar inte varandra"

Skrivet av  Fru Marmelad
Sitter ni i isolerade och inlåsta eller? ;-)
 

Jepp!

Skrivet av  anonym mamma som snodde hela f-ledigheten
Låter inte det bra, så säg?
 

klart hon inte begriper!

Skrivet av  Älskar fred
Hon tror ju att en förälder som jobbar kan vara lika närvarande som en som är hemma. Kul tjej!
 

Till anonym....

Skrivet av  Sunflower & Sons (02 & 03)
Vissa av oss har förmågan att se lite utanför vår egen lilla familj ibland och ser helheten, att vi är många människor som bygger ett samhälle. Otroligt att man kan vara så trångsynt 2004. Jag undrar vad du säger om din dotter (om du har en) en dag kommer hem knäckt över att hon missat en möjlighet i livet bara för att hon är kvinna.
 

grälsjuk!? ;-)

Skrivet av  Älskar fred
Du verkar vat´ra på krixstigen....
 

Artiklar från Familjeliv