Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mer om jämligt

Skrivet av Majsan
Johe skrev en intressant lista nedan. Så här ser det ut hemma hos oss.

* Tvättar bilen - båda
* Byter olja osv i bilarna. Kräver åtminstone tillsyn 1 g/vecka. - min man lämnar på verkstad
* Servar gräsklipparen/ser till att det finns benisn/samt klipper gräset.- jag
* Proppar - ser till att det finns hemma samt byter dem vid behov.- jag
* Lampor - ser till att det finns hemma samt byter vid behov.- jag
* Frostar av frysen -jag
* Kollar krypgrunden och vinden efter ev skador. (Verkar löjligt att nämna men det är både jobbigt och väldigt otrevligt att göra.)- görs inte alls
* Rensar avloppen.- jag
* Rensar alla de där filtrena som finns i vitvarorna (tvätt, disk och torktumlare)- jag
* Åker iväg med sopsorteringssäckarna.-jag
* Ser till att video, DVD, stereo, TV, parabol och dator med tillbehör och annan elektronisk utrustning fungerar.- mest min man men även jag ibland
* Ser till att sand/issalt finns hemma.- görs inte
* ser till att verktyg/redskap finns hemma och att de är i skick.- jag
* Sitter med i vägförening och fastighetsägarföreningen. - görs inte
* Håller pejl på vatten/elförbrukning.- min man

* Syr -jag
* Byter gardiner.-jag

Sedan kommer allt vanligt hushållsarbete där jag gör nästan allt. Blev faktiskt förvånad denna morgon då jag insåg hur mycket jag gör varje kväll. I går kväll gick jag nämligen och lade mig tidigt och struntade i alla göromål. Nu på morgonen gjorde jag bla detta:
*plockade undan disk efter makens kvällsmacka + kvällsfikan med grannarna
*fyllde på vatten till hunden
*lade på locket till sandlådan och plockade undan leksakerna i trädgården
*startade diskmaskinen som var full
*diskade ur tvättmaskinens doseringsfack och startade en maskin tvätt
*tog fram nytt bröd ur frysen
*plockade upp tvätten från golvet och la i tvättkorgen

Nu har jag ändå bara skrivit upp det som jag brukar göra på kvällen.

Finns det någon som har tips på hur jag skall få min man att göra saker utan tjat. När jag påpekar för honom att han tillbringat kvällen framför tv så säger han att han har ju jobbat hela dagen. Jag är föräldraledig, innebär det att jag SKA göra ALLT? Kan tillägga att vi bygger till vårt hus och att han lägger ganska mycket tid där på helgerna dock ej på vardagskvällarna. Jag gör också saker på tillbyggnaden tex målar, spikar lister, spacklar, slipar. MEn jag kan acceptera att han lägger mer tid där och jag mer tid på barnen och hemmet då. men vardagskvällarna tycker jag att han också kan göra hemsysslor.
Svar på tråden: Mer om jämligt

ursäkta min dåliga stavning

Skrivet av  Majsan
m
 

Och jag fortsätter tjata om..

Skrivet av  trazzel
...vinsten med att försöka variera sysslorna, så att inte alltid HAN gör vissa bestämda grejer och HON helt andra.

Förutom att man stärker självförtroendet genom att behärska många olika saker, ökar även förståelsen för hur mycket tid det tar att sköta hushållet, barnen, tvätten, bilarna, ombyggnader, trädgården...

Vad gäller ditt problem, tycker jag att du ska upplysa maken om att du också har jobbat hela dagen. Fast hemma, vilket är minst lika krävande som ett lönearbete. Har han ändå ingen lust att göra någon nytta på vardagskvällarna, ska givetvis inte du göra det heller.

Föräldraledighet brukar vara effektivt i sammanhanget. Jag gissar att han inte varit hemma med barnet själv? Tar han ut sina dagar, lär han raskt inse ett och annat om hemarbetets omfattning.
 

Ditt jobb är just nu...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... att vara föräldraledig och se till att ert barn/era barn får en bra och stimulerande uppväxt. Det kan många gånger vara jättejobbigt och krävande, eftersom man själv inte direkt har några raster eller ens kan få äta lunch ifred.

Kanske du skulle tala om för honom att det du hinner med av hushållssysslor under dagen är en BONUS för att ni BÅDA ska få lite mer tid tillsammans? För GIVETVIS ska ni dela på vardagssysslorna även i veckorna! Han kan ju inte kräva att du ska ha längre arbetstid än han, eller hur? Och som Trazzel skriver, den bästa medicinen är nog att han är hemma med barnen i några månader och får känna på hur det är att inte ha en enda rast på dagen och sedan förväntas fortsätta på det sättet på kvällen...

Sätt er ned tillsammans och gå igenom vad ni tycker ska göras och bestäm lite om nivå och frekvens på städning. Gör sedan inte mer än hälften av det!
Jag brukar göra så att jag tar på mig rollen som arbetsledare och säger typ: "Om jag tar hand om disken, så kan väl du dammsuga". Om han sedan inte dammsuger, ja då diskar inte jag.

Hur man väljer att dela upp arbetet hemma tycker jag inte spelar så stor roll, men givetvis ska man ha ungefär lika mycket ledigt!
 

Artiklar från Familjeliv