Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trött och sur...

Skrivet av Bea Bom - är sur!
är jag nu efter ännu en jobbig morgon. Min man är en hyfsat jämställd prick som tar mycket ansvar hemma. Men ibland verkar det som att hans identitet som "jämställd" gör det omöjligt för honom att se vissa saker.

Varje morgon är det samma skit: jag vaknar en halvtimme innan alla andra, tar den halvtimmen åt att läsa tidningen, dricka the och vakna. Han vaknar samtidigt som barnen och behöver -liksom jag - en halvtimme för att vakna. Så resultatet bir att han vaknar (dricker kaffe + han läser tidningen) medans jag fixar barnens frukost + påklädning + tandborstning ÄVEN om det är hans tur att lämna på dagis och jag egentligen ska gå hemifrån nån halvtimme innan de går till dagis.

Nån som känner igen sig??
Svar på tråden: Trött och sur...

Gå direkt när du väckt honom

Skrivet av  Ullen61
Jag känner inte igen mig, eftersom min man jobbar 7-16 och därför går hemifrån innan barnen ska väckas (jag har alltid tagit morgnarna själv). I gengäld har han alltid hämtat på dagis. Min tanke är bara att du skulle göra som min man, d.v.s. åka till jobbet direkt när du väckt mannen och låtit honom själv handskas med stressen. Kanske han därefter lär sig att gå upp i tid (jag har alltid gått upp en halvtimme innnan jag väcker barnen för att, som du, hinna äta frukost och vakna till).
 

Min sambo är en riktig trötter

Skrivet av  K
på morgonen, är jag hemma blir det jag som får ta hand om frukost, barn o s v. Men eftersom jag börjar mitt jobb tidigare än honom ringer jag bara och väcker man och barn. Sedan får han ta frukost, påklädning o s v själv. Det fungerar jättebra och jag slipper känna att jag "måste" göra allt för att de ska hinna.
På helgerna är det faktiskt likadant. Om jag vill sova lite längre så måste jag demostrativt ligga kvar i sängen och vägra gå upp, för annars vaknar han inte.
 

Nej, så var det inte för oss!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
Jag vill också få vakna i fred, men de dagar jag lämnade på dagis så hade min man redan åkt innan jag vaknade. Jag brukade smyga upp och äta frukost, sedan hämta lillan, låta henne ligga på en dagsäng nere och dricka lite välling och morna sig medan jag gjorde i ordning det sista.

Samma sak när min man lämnade, dvs oftast hade jag redan åkt hemmifrån när det var dags att gå upp för honom. Jag skulle INTE stanna hemma längre för att "hjälpa" honom på morgonen, för det skulle ju innebära att jag måste jobba senare på eftermiddagen och därmed hämta senare på dagis.

Nu är jag sjukskriven, så det är min man som lämnar varje dag. Oftast får Rebecka ligga hos mig och vkana till lite... För att känna mig lite mer delaktig brukar jag hålla lite koll på dagisväskan och att det finns rena kläder, så jag får väl passa mig så att jag inte fastnar i det när vi jobbar båda två igen. *skratt*

Kanske du skulle strunta i att serva mannen som du gjort hittills? När barnen går på dagis gör det ju inte alls något om de kommer lite sent (bara de inte missar frukosten). Det är ju värre om de kommer för sent till skolan pga att pappa inte orkat masa sig ur sängen i tid! Prata om det!
 

Japp

Skrivet av  Pappa Po
När min partner var föräldraledig var det jag som gick upp med vårt barn. Väckte sen min partner så att hon kom upp i tid till jobbet. Nu när jag är föräldraledig går jag fortfarande upp med vårt barn. Försöker få sova på lördag eller söndagmorgon. Men jag får ta det. Min partner har alltid haft svårt att gå upp på morgonen. Men om jag kände det jobbigt så skulle jag se till att komma överrens om att dela på uppgifterna. Tex den som lämnar på dagis gör frukost, klär på och borstar tänderna. Om han sen kommer försent så är det ju hans problem.
 

Tvärtom!!

Skrivet av  Åsa
Jag går upp först ungefär en gån om året.sambon och sonen går upp 0630 och jag ett par timmar senare.Din karl hade jag slängt ut.
Har självsanerat mig...är så jävla elak på mornarna att ingen vill ha mig med.
Är nöjd med detta.
 

Vad är det som hindrar...

Skrivet av  Eva E
...att du verkligen går som du har tänkt från början - en halvtimme innan barnen går till dagis? Varför ska du komma en halvtimme senare än du har tänkt till ditt jobb, låt din man komma försent till sitt jobb istället. Fattar inte varför du ställer upp på detta.
 

Tack för svar!

Skrivet av  Bea Bom
Ni har rätt - jag ska sluta va snäll och bara gå hemifrån tidigare helt enkelt. Fattar inte heller varför jag snärjt in mig i detta snällhetsservande på morgonen. Skäms på mig!
 

Artiklar från Familjeliv