Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En ganska typisk artikel i DN om föräldrafsg

Skrivet av PBSthlm
Som vanligt har de hittat en "fin" familj.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=324251&maNo=1

Framförallt gillar jag citatet
"- Om taket var högre och det skulle innebära att vår ekonomi inte skulle ansträngas av att jag tog ut fler dagar, så skulle jag nog ta en större del av kakan, säger Nicklas."

Gud förbjude att ekonomin skulle ansträngas....
Svar på tråden: En ganska typisk artikel i DN om föräldrafsg

Jag igen :-)

Skrivet av  nilam
Då måste jag tillhöra en "fin" familj... :-/

Jag tjänar 35.000 i månaden och när jag blir föräldrarledig minskas min inkomst med 10.000 / mån (beräknat på full föräldrarförsäkring och efter skatt) och då har jag inte räknat med att min förmånsbil försvinner (ännu en stor kostnad som skall täckas då vi pga dåliga kommunikationer har svårt att vara utan).

Vi har valt att inte flytta till hus och vi började spara för länge sedan för att kunna leva så normalt som vanligt under föräldrarledigheten. Men det är inte alla som kan det pga dålig ekonomi (ej = dålig inkomst i alla lägen).

Jag har haft många argument med min syster som hävade att hennes man inte kunde vara hemma 1 månad pga pengar. Det handlar om planering hävdar jag starkt - men det är inte lätt att ändra beteende och vanor, framförallt inte om man redan har hus och måste använda bilen pga dåliga kommunikationer.

Det är min mening i alla fall.
 

Då har ju ni

Skrivet av  PBSthlm
accepterat att ekonomin påverkas av att man är föräldraledig, vilket är mer än många verkar vilja acceptera.

Det är helt oacceptabelt för många att täcka upp inkomsttapp på 100000 kr för att vara FL samtidigt som samma personer inte blinkar när de lånar 200000 till en ny bil.
 

haha

Skrivet av  G
den var bra och den är så korrekt!

Det är ju knappast nån över-natten-händelse att få barn, man hinner åtminstone planera i åtta månader...
 

Hur menar du med fin

Skrivet av  Åsa
familj??
Är det inte naturligt att man planerar så man får mest pengar,har inte du räkningar?
Själv driver jag en hästgård utan vinst så det är en förutsättning att jag kan ta undan ca 12000 i månaden till den,då vet jag inte riktigt hur det skulle gå ihop sig med föräldraförsäkringen.Jag är helt enkelt beroende av att få minst 25000 efter skatt.
Och nej, jag kan inte spara,har försökt flera gånger...men efter ca 35000 står där en ny liten unghäst och glor *S*
Min man ska helt enkelt vara hemma när vi får barn, han har en trist lön...
Hade jag haft lägst lön hade jag varit hemma...för oss har det inget med kön att göra.
 

Då är ju frågan om

Skrivet av  PBSthlm
föräldraförsäkringen är till för att man skall finansiera sin hobby.
 

Kanske inte....

Skrivet av  Åsa
men jag betalar så mycket skatt så det ska bli kul att få tillbaka lite!Och jag har ju dessutom betalat inte ganska många hundratusen i moms på min rena hobby,och gör det så gärna!
 

Fin familj i den bemärkelsen

Skrivet av  PBSthlm
att mannen inte är hemma för att det "anstränger ekonomin".
 

Men vad är fint

Skrivet av  Åsa
med att inte mannen är hemma för att det anstränger ekonomin?
Varifrån får du ordet fint???
 

Njää

Skrivet av  Mustardseed
när det gäller barnen så är det väl inte naturligt att planera så det blir mest pengar? Då skulle man väl inte ens skaffa barn om målet var att få mest pengar...

Föräldraledighet handlar väl om mycket mer än att bara minimera inkomstbortfallet.
 

yees!!

Skrivet av  Åsa
Så menade jag,inte att tjäna utan att förhindra i möjligaste mån att stå där utan mat och hö....och AD droppar,men de är kanske gratis nuförtiden också....
 

Men alltså

Skrivet av  Pallas
Du kan väl inte på allvar mena att vi ska vilja att staten ska finansiera ett system som cementerar könsroller för att du ska ha råd med hästar?

Jag har häst, ingen hästgård, men väl en liten pålle. Som jag gnetat och slitit för att ha råd med denna häst. Bott i sunkig lägenhet, i sunkigt område, haft billig bil, ätit billig mat osv. Hästgård eller villa finns bara i mina drömmar, jag kommer aldrig någonsin ha råd att äga något sådant. Men inte är jag bitter för det, munnen får helt enkelt anpassas efter matsäcken och det gäller också när man får barn.

Många är gångerna då jag tvingats flytta till billigare boende och lägga av med hobbys för att ekonomin inte tillåter min standard. Varför skulle det vara annorlunda för att det rör sig om FP?

 

Tvärtom!!

Skrivet av  Åsa
Det cementerar väl inga könsroller att höja taket?
Då skulle ju fler ha råd att den som tjänar mest får vara hemma.Jag har läst att oftast tjänar mannen mest.
Vår familj cementerar inga könsroller kan jag lova,vi är så tvärtom på de flesta punkter att folk tycker vi är konstiga.
 

Nja.. jo...

Skrivet av  Pallas
Fattade inte att det var takhöjningen du var ute efter.

Och sen menade jag inte just din familj (jag lever också i en jämställd familj där vi gör det mesta "tvärtom") utan alla de tusentusen som säger att de inte har råd att dela fast de inte ens räknat på det.
 

Ja, jag vet

Skrivet av  Helena
Gäsp tänkte jag med - en sån familj till. Men man får komma ihåg att inte heller journalister är mer än mänschor, med en bekantskapskrets som ofta är rätt begränsad. För inte lägger man nån större möda på att hitta intressanta och tänkvärda exempel...
 

så många som möjligt ska väl känna igen sig

Skrivet av  mamsa
Det borde vara så de väljer exempel. Så då är det väl så det är för de flesta familjer? Eller vad tror ni?
 

Jag tror att många känner igen sig

Skrivet av  PBSthlm
framförallt eftersom en artikel på samma sida handlade om att många inte räknar på vad det kostar att pappan är hemma utan snabbt utgår från att det är så.
Sedan lever ju journalisten i sin egen värld när hon skriver att de flesta höginkomsttagare! får ut pengar upp till 80% eller 90% av sin lön.
 

Ja, det där reagerade jag också på

Skrivet av  Helena
Tror inte alls det är så vanligt som det lät i artikeln att arbetsgivaren toppar upp till 80-90. Och inte hela tiden.
 

Hihi

Skrivet av  Protan
ja det är ju viktigare med villa på 180 kvadrat, två bilar och tjusig inredning, det begriper väl vem som helst.................
 

Jag blir så trött

Skrivet av  G
Den vardagliga prioriteringen verkar ibland vara:

1) Pengar
2) Boende
3) Bil
4) Semestrar
5) Fritid
6) Barnen
7) Husdjuren (förutom de som sätter hästarna före barnen)
8) Kvinnans rätt till egen tid

Känns det inte lite snett? Kanske dags att få folk att inse att föräldraledigheten är en förmån och inte en belastning. Och att barnen hellre lägger pussel med föräldrarna än får sin miljö nedskitad av den fetaste och onödigaste bilen?
 

Artiklar från Familjeliv