Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja, ja, ja...

Skrivet av Antifeminist
Ni kan gnata och tjata om jämlikheter bäst ni vill men ni lär inte komma någon vart om ni inte börjar hemma.

Ni feminister verkar vara så himla många.
Om ni hade löst detta med föräldrarledighet och övriga frågor i ert eget förhållande så hade ni inte behövt argumentera. För om det funkar så finns det ju inget att diskutera, eller?

Kanske är det så att ni som hela tiden babblar på om jämställdhet har det helt skevt hemma och vill ha in lagar för att uppnå ett jämlikt förhållande. Det kallar jag en svaghet och att som dom säger "kasta sten när man sitter i glashus"!

Skaffa er egna jämställda liv innan ni börjar kräva hur andra ska leva!!!

Svar på tråden: Ja, ja, ja...

Säkerligen är det så

Skrivet av  Fru Marmelad
Iaf om man tycker det är jämställt att maken åker på en endagstripp med ungen och går på simskola. *suck*
 

Lilla, lilla du...

Skrivet av  Antifeminist
Innan du kastar ur dig en massa...

När min man var på sin endagarstripp med ungen, som du så fint utrycker dig, så var jag och killkompisens fru på krogen och hade minst lika kul. Tyvärr tror jag dock att min man hade det roligare dagen efter då jag sov till 12:00 och mådde skit (bakfull som det kallas).

Att just min man gick på babysim beror på olika saker.
1. Jag är själv simskolärare och gammal tävlingssimmerska och väldigt van vid vatten så jag skulle gjort det först.
Min man lärde sig inte simma förren han var 12 år och har alltid haft vattenskräck.
2. Min man ville inte då han var rädd att överföra sin rädsla på vår son.
3. Jag hade mens första gången och allt gick jättebra med min man och vår son. Jag, liksom min man såg detta som ett gyllene tillfälle att få min man att övervinna sin rädsla. Vilket han idag har gjort. Och som han säger själv så beror det enbart på det tillfälle han fick med babysimmet.

Det finns bakgrunder på alla berättelser. Var inte så hetsig...
 

Jaha?

Skrivet av  Fru Marmelad
Jag är både stor och ohetsig men jag tycker ändå att det är bedrövligt illa av en far att inte ta hälften av sitt ansvar. Oavsett bakgrund.

Min man och jag har inga gemensamma barn, men när/om vi får det kommer vi SJÄLVKLART dela.
 

Man kan ta hälften ändå...

Skrivet av  Antifeminist
Bara för att man kanske vill lösa det, pga olika anledningar, som så att mamman eller pappan är hemma första året betyder det ju inte att "loppet är kört".
Ett barn lever (förhoppningsvis) längre än ett år så det finns flera, flera år att "jämna ut oddsen på".

Varför hänga upp sig på just föräldrarledigheten?
Det är en så liten del av ett barns liv.

Visst vill man absolut inte vara hemma så länge så ska man ju inte det. Men den diskutionen får man ju ta med sin partner, inte med resten av alla småbarnsföräldrar i Sverige. Vissa vill vara hemma länge, andra måste pga olika anledningar.

Alla borde ha rättigheten att få bestämma sånt själva!

Dessutom tror jag inte det handlar om att pappor inte vill vara hemma. Det är elakt att enbart utgå från det. Det finns så många olika anledningar.

Som ex: När vår son var sex månader fram till nu när han är ett år jobbade min man helgskift. Vilket betyder att han jobbade helger och var ledig alla vardagar. Från och med nu arbetar han som vanligt förutom var fjärde helg, vilket då gör att han är ledig var fjärde vecka.
Så min man är ledig väldigt mycket ändå även om han inte tar ur några föräldrardagar.
Det halvåret han jobbade helg arbetade jag på vardagarna.
Detta har medfört att vi har förlängt föräldrarledigheten med sex månader.
Vi vill inte lämna vår son på dagis än, inte innan han är två år. Så detta är hur vi har löst det.

Vad har egentligen du med det att göra?
Vad har du för rätt att se ner på det?
Vad ger dig rätten att tvinga oss att göra annurlunda?

Är inte det viktigaste att man hittar en lösning som passar alla i ens familj?

Men visst, jag förstår dem som är så maktlösa i sina förhållanden att de måste ha någon som gör deras val.

Som sagt innan: Fixa era egna liv först innan ni ger er på andras!!!
 

Jag har ett ansvar...

Skrivet av  Fru Marmelad
...och det är att mina barn ska kunna leva i ett bättre samhälle. Min dotter ska slippa ses som en barnafödande och hemmastannande belastning.

Och JA, första året är jätteviktigt och jag tycker inte att det är att ta sitt ansvar om man struntar i att ta vara på den tiden. Tyvärr. Du får gärna tycka annorlunda men jag tycker som jag tycker.
 

Fru Marmelad/backfire!

Skrivet av  lisa+loke+freja
Akta dig så att din dotter inte revolterar mot all jämlikhetspropaganda i sin barndom och helt fräckt går och blir hemmafru ;).
För mycket och för lite skämmer allt som det så fint heter.
Självklart ska tjejer få lära sig att de är lika mycket värda, i min värld är det en sån självklarhet att jag inte behöver propagera och stå i för att "lära ut" det till mina barn - de lär sig genom vad de ser och de ser en familj där kvinnor och män är individer - oavsett om de har tuttar eller snopp.
 

men...

Skrivet av  lisa+loke+freja
...jag som då är arbetslös och inte kan bidra ekonomiskt till vår familj på samma sätt som min man som har en anställning...är det också bedrövligt illa?...för vi delar ju inte lika på vad vi drar in till familjen rent ekonomiskt, och om det är fel med att inte dela lika på ett sätt så borde det ju vara det på alla sätt...eller?
Således blir alla familjer bedrövligt illa om de inte har exakt samma inkomst att bidra med.
Jag tycker att en familj består av en massa olika delar, dels ekonomi, dels vård av barn, dels stimulans av barn, dels att skratta med sina barn (och partner!), dels att sköta ett hem och dels att se till att man själv och de andra i familjen mår bra.
I vår familj har vi alla olika delar av detta. Och med alla menar jag ALLA, inklusive barnen och hundarna. Alla bidrar med sin lilla del för att vi ska kunna bli en bra och lycklig familj.

Det viktigaste är ändå lyckan och glädjen i livet, oavsett hur man löser föräldraledigheten....
 

Fru Marmelad...

Skrivet av  Antifeminist
Vet du vad jag tycker är mest patetiskt med denna diskution?

Det är att ni feminister ser er själva som en belastning.
Vad är det som är fel med att föda barn och kunna ge sitt barn en lugn och trygg start i livet?
Jag är j-gt stolt över att vara kvinna och kunna bära och föda barn.
För mig är det ett previlegium - ingen belastning!!!



 

Nu tror jag inte du fattat nåt...

Skrivet av  Fru Marmelad
...faktiskt lisa *S*. Min dotter får GÄRNA bli hemmafru. Poängen är att om hon varit en son istället skulle jag sagt precis samma sak. Det ska inte vara könet som avgör.

F.ö. skulle jag gärna själv vara hemmaFÖRÄLDER några år, precis som min man gärna skulle vilja vara detsamma. Det handlar inte om att INGEN ska få vara hemmaförälder utan att ALLA oavsett kön ska kunna vara det!
 

lisaloke

Skrivet av  Helena
Det var då tusan vad somliga har svårt att fatta ett resonemang som utgår från STRUKTUR och inte från INDIVID! Den dag flickor, pojkar, kvinnor och män, mammor och pappor har likadana förutsättningar från början, så kommer jag inte att höja på ögonbrynen det allra minsta om min dotter blir hemmafru! Det handlar om att VÄLJA utifrån likställda utgångspunkter, inte halka in i något för att det är det allra enklaste som vår skeva inställning till moder- och faderskap ser ut idag.
 

Helena

Skrivet av  lisa+loke+freja
"Den dag flickor, pojkar, kvinnor och män, mammor och pappor har likadana förutsättningar från början,"


Hemafroditer då alltså? Inget kön eller bägge kön? Hur vill du ha det?

Kan vi inte hellre acceptera att det finns skillnader mellan män och kvinnor? Självklart ska man ha lika lön för lika arbete...men det ser jag som så självklart att vi inte behöver diskutera...har dessutom aldrig träffat någon som fått mindre betalt än en man med samma jobb...hmmm...

"Det handlar om att VÄLJA utifrån likställda utgångspunkter, inte halka in i något för att det är det allra enklaste som vår skeva inställning till moder- och faderskap ser ut idag."

Det är ju din syn på saken, att kvinnor halkar in på nånting pga inställningen till moderskapet. Isåfall är det DIN inställning till moderskap.
Jag har aldrig sett på det på det sättet...För mig är moderskap och faderskap något man har tillsammans och därför borde folk i allmänhet tänka efter mer än en gång vem de skaffar barn med.
Vad du ser som moderskap verkar vara en börda och något som man tvingas till, jag hänger inte med riktigt där.........Jag har valt att vara hemma dels för att jag älskar mina barn, dels för att jag inte gillar formen "anställd", dels för att jag inte vet vad jag vill bli när jag blir stor (trots att jag är över 30 :D)....och framförallt för att jag VILL!!!!
Tror nog att kvinnor idag har mer skinn på näsan än så, de som är hemma med sina barn är det för att de vill inte för att de måste...vi lever ju i ett fritt samhälle och det är ingen som tvingar dig till sånt.
 

I tur och ordning, lisa

Skrivet av  Helena
"Hemafroditer då alltså? Inget kön eller bägge kön? Hur vill du ha det?"

Nej, jag talar inte om biologiskt könsliga förutsättningar utan om förväntningar som KÖNSROLLEN ställer på pojkar och flickor, kvinnor och män (vilket du nog begrep).

"Kan vi inte hellre acceptera att det finns skillnader mellan män och kvinnor?"

Jag menar att det inte finns så stora biologiska skillnader att det motiverar den skilda syn vi idag har på vad som är "rätt" beteende för pojkar och flickor, kvinnor och män.

"Det är ju din syn på saken, att kvinnor halkar in på nånting pga inställningen till moderskapet. Isåfall är det DIN inställning till moderskap."

Jag har ett vidare perspektiv än så, lisa. Jag tänker på att det i dagsläget börjar med de signaler vi skickar ut under pojkars och flickors uppväxt, hur vi gör våra val - varför är det t.ex. så många tjejer och så få killar på gymnasieutbildningar inom vård och omsorg? Vad får ett sådant val (eller "val") för konsekvenser när man arbetar inom ett lågavlönat och kanske tungt yrke, på dagis eller hemtjänst, och så småningom ska bilda familj?

"Vad du ser som moderskap verkar vara en börda och något som man tvingas till, jag hänger inte med riktigt där........"

Jag fattar inte hur du kommer fram till det, jag gillar mina ungar och moderskapet är omvärvt med massor av personlig bekräftelse! Men det betyder inte att jag anser att staten ska finansiera något som i förlängningen innebär att kvinnor blir andra klassens arbetskraft och drar det kortaste strået vid anställning, befordran, löneförhöjning, fortbildning...

Ditt/ert val är ert - och det vore mig fjärran att säga att just NI gjort FEL, för det har ni ju inte, inte för er enskilda situation. Men det måste gå att diskutera det här på ett annat plan än det personliga - om det går att använda styrmedel för att få bukt med orättvisor och skevhet både i lönestatistik, yrkes- och utbildningsval (vilket i högsta grad är relevant för individens frihet!) så väl som på sikt attityder och normer kring sk manligt/kvinnligt, så tycker jag att staten har en skyldighet att använda pengarna på ett sätt som främjar jämlikhet.
 

helena :)

Skrivet av  lisa+loke+freja
hej igen!

Jag håller inte med dig vad det gäller manligt och kvinnligt, jag tror att det finns skillnader och att det faktiskt kan vara förödande att påstå motsatsen, jag tror att vi är stöpta i olika formar (muff och snopp ;)) av mer än en anledning.
Men det är en annan fråga och den behöver vi inte dryfta nu :D.

Ang föräldraförsäkringen: Så håller jag med, att staten inte ska understödja ett system som ger en skev fördelning. MEN jag tycker inte att staten gör det heller, det är vi invånare i staten som gör det...och om majoriteten tycker på ett sätt så borde det ju i sann demokratisk anda att vara "rätt"...iaf för tillfället.
Jag säger inte att det system vi har idag är det ultimata, jag hade gärna sett en del ändrigar MEN tvång är aldrig rätt väg att gå - vad blir nästa steg - en pistol mot tinningen om du inte tar ut din pappaledighet ? Eller kanske fängelse som det är för vapenvägran?
 

För mig...

Skrivet av  Helena
... är en individuell föräldraförsäkring av den omfattning som brukar diskuteras ett MYCKET generöst erbjudande. Jag förstår inte hur du resonerar i ditt raljerande om pistolhot och annat. Allt som inte faller just dig på läppen, är det TVÅNG det? I så fall måste det finnas en hel del lagar, regler och förordningar som inkräktar på din personliga frihet och får dig att se rött...
 

helena!

Skrivet av  lisa+loke+freja
Japp, många lagar och regler gör mig arg!
Jag skulle nog kalla mig för anarkist ;).
 

Intressant

Skrivet av  Helena
Hur ser du då på de förmåner vi har via skattsedeln? Skulle du föredra ett samhälle där var och en själv stod för fiolerna, utan ett solidariskt bärande av bördan? Skulle inte det vara mycket jobbigt för er, nu när du inte har något arbete, och i ärlighetens namn inte heller verkar så intresserad av att skaffa något (fast där har jag kanske fel). Det finns ju samhällen lite varstans där lagen inte står särskilt högt i kurs och där man får klara sig bäst man kan, om man kan. Bra för dem som har det förspänt, mindre kul för övriga. Tror jag. Vad tror du?
 

Helt otroligt!! lisa+loke+freja

Skrivet av  Dyker in i tråden
att du kan få meningen
"Den dag flickor, pojkar, kvinnor och män, mammor och pappor har likadana förutsättningar från början," -

till att nån skulle vilja ha hemafroditer.

Kan du inte förstå att jämlikhet handlar om att BEMÖTAS lika, oavsett kön, inte att vi är exakt lika. Och det där med lika/olika. Som nån så otroligt klokt skrev här på sidan (tror det var ES eller Fru Marmelad)

"vi är inte olika som kön. Individer är olika, men inte gruppen kvinnor visavi gruppen män"

Tänk längre än din näsa räcker och fundera över den meningen ett tag.

 

helena

Skrivet av  lisa+loke+freja*ledsen*
För det första;
Jag börjar bli ordentligt trött på att hela tiden försvara mitt val!!!!!!!!
Du gör mig både ledsen och förbannad med ditt uttalande om att jag inte vill skaffa mig ett jobb.
Jag är en av de där personerna som du skrivit om tidigare som varit långtidsarbetslös...jag var på god väg att bränna ut mig men av rädsla för att belasta systemet och samhället så sökte jag faktiskt aldrig hjälp...
Däremot såg jag min chans att göra något bra i mitt liv - att bli mamma!!
Där hade jag en chans att visa att jag faktiskt dög någonting till och att jag kunde vara en tillgång och inte bara en belastning.
Men, då träffar man på typer som du och andra härinne som säger att eftersom jag valt att vara hemma större delen av föräldraledigheten så sabbar jag för framtida tjejer.
Ja, hur jag än vänder mig så har jag röven bak och det verkar faktiskt som om jag är en belastning för samhället hur jag än gör.

Ang lagar; alla lagar är inte dåliga men många har kommit till av rika för rika - och nu är jag inte rik (sorry...nu ser jag ju det ur personligt perspektiv igen...)så därför tycker jag inte att de är riktigt bra...de gör mig arg många gånger.

Eftersom jag blir mer ledsen än upplyst av den här diskussionen så slutar jag den här.
 

lisa

Skrivet av  Helena
Så här skrev du i ett av dina första inlägg:

(jag är som sagt var inte sugen på att ta anställning just nu...ska först utbilda mig vidare...dessutom finns det tyvärr inga jobb att söka för mig för tillfället heller...IT-branschen).

Det var det jag kom ihåg när jag skrev som jag gjorde (men jag lade till en brasklapp inom parentes). Jag kan inte utgå ifrån något annat än du själv skriver men OK. Du vill ha ett jobb, men inte det du hade och inte nu. Fine?

Att säga att DU sabbar för alla tjejer är väl att gå lite väl långt. Men med det resonemang du för så kommer allt att bli vid det gamla. Jag tycker inte heller att alla regler och system är optimala som de är och föräldrapenningen är EN sak som jag vill förändra, helt enkelt för att attityder och faktiskt uttag av den påverkar nästan alla människor vid något tillfälle i livet.

I en debatt på nätet och i ett forum som dessutom heter Jämlikhet, får du räkna med att dina åsiker ifrågasätts och att du kläms på motiveringar till det du säger, särskilt om det inte är så väl underbyggt. Blir du ledsen av det så är det tråkigt, men knappast någon annans ansvar.
 

Ehh...

Skrivet av  ES
... som jag skrev nedan så har nog redan de flesta feminister ett jämlikt förhållande... Så det är _inte_ för att de inte klarar av att "se om sitt eget hus" som de vill se en individuell FP.
Men om du vill tro att det beror på att man är karriärshungrig men oförmögen så kan du iofs få tro det. Men det är inte det minsta sant för det.
Och det är onekligen roande som argument mot feminister i vilket fall...*s*
 

Ok, ES...

Skrivet av  Antifeminist
...kanske du har rätt.
Men varför då tjafsa om det?
Om ni har det så bra i era förhållanden med jämställdheten, varför tjafsa?

Kul, att jag roar dig, men jag tror inte jag roar dig hälften så mycket som du roar mig!

Ops, kanske vi ska roa varandra jämställt. Ska vi lagstifta om hur mycket man får roa varandra? Hahaha....
 

Du är då för lustig...

Skrivet av  ES
... ha ha ha...

Kanske så att man bryr sig längre än den egna armen räcker? Att man bryr sig om att kvinnor i genomsnitt tjänar 85% av vad männen tjänar. Att man bryr sig om att pappor generellt anses som andra klassens föräldrar. Att man bryr sig om att olika individer bemöts och behandlas olika enbart beroende på deras kön.
Att man bryr sig om att samhället i Sverige inte är jämlikt även om den egna familjen är det.

Men det är klart - det kanske är passé att göra annat än tänka på att sköta sig själv och skita i andra...
 

ES...

Skrivet av  Antifeminist
1: Nämn ett arbete där kvinnan tjänar 85% av mannens lön.
2: Att vissa ser pappor som andra klassens föräldrar tror jag endast är påhitt. I en normal relation där man diskuterat hur man vill ha det när barnen kommer behöver aldrig någon förälder känna sig mindre värd.
3: Att behandlas olika pga kön är ofrånkomligt eftersom vi är olika. Sen att man inte ska ses ner på för att man har ett visst kön är klart, men olika kommer vi alltid att bemötas.
4: Om alla la ner tid på sina egna familjer och valde partner efter sina värderingar om jämställdhet så skulle det inte behövas lagar att reglera det. En person kan ju inte utnyttjar sin postion om den inte tillåts till det.

Det är bra att man bryr sig om sina medmänniskor och inte bara alltid ser om sitt eget hus, men det går för långt när det ska sättas upp laga för ditt ich datt. Det blir ju dem som har löst sin situation som drabbas.
 

Jo...

Skrivet av  ES
>>>1: Nämn ett arbete där kvinnan tjänar 85% av mannens lön.

Du vet lika väl som jag att det inte är _ett_ yrke. Det är den samlade bilden. Och med tanke på att kvinnor i större utsträckning än män högskoleutbildar sig borde det kanske vara tvärtom..?

>>>2: Att vissa ser pappor som andra klassens föräldrar tror jag endast är påhitt. I en normal relation där man diskuterat hur man vill ha det när barnen kommer behöver aldrig någon förälder känna sig mindre värd.

Påhitt?
Varför finns det då så många föreningar med pappor som inte fått vårdnaden om sina barn? Varför finns det pappor som vittnar om den ena kommentaren dummare än den andra när de har hand om sina barn..? Etc...

>>>3: Att behandlas olika pga kön är ofrånkomligt eftersom vi är olika. Sen att man inte ska ses ner på för att man har ett visst kön är klart, men olika kommer vi alltid att bemötas.

Vi ÄR olika? Konstaterat faktum? Jasså... Nej - vi ÄR inte olika som kön. Individer ÄR olika, men inte gruppen kvinnor visavi gruppen män. Och samma beteende förtjänar _aldrig_ att bemötas olika bara för att man har olika kön.

>>>4: Om alla la ner tid på sina egna familjer och valde partner efter sina värderingar om jämställdhet så skulle det inte behövas lagar att reglera det. En person kan ju inte utnyttjar sin postion om den inte tillåts till det.

Ja, och om alla kunde välja hur de bemöts på arbetsmarknaden, på BVC, i familjerätten etc etc - då skulle inte lagar och förordningar behövas.
ATt ordna den egna familjen är lättare. Och som sagt, de femeinister jag känner lever jämlikt.
 

Hej ES (OT från diskussionen)

Skrivet av  Elin
Ville bara säga att du satte ord på mina åsikter så bra fast utan att komplicera till det!
Citerar de rader jag fastnade för;" Individer ÄR olika, men inte gruppen kvinnor visavi gruppen män. Och samma beteende förtjänar _aldrig_ att bemötas olika bara för att man har olika kön."

Det är ju precis det där som i mångt och mycke är problemet, en viss egenskap förväntas av en man/kvinna och alltför många förfäras eller reagerar negativt om det blir omvänt!

Jag ska lägga de raderna på minnet :o).

(Alltså detta inlägg var inte en del i debatten!)
 

Tack Elin!

Skrivet av  ES
Kul att min formulering passade dig!
 

TACK Fru Marmelan o ES för era kloka inlägg!

Skrivet av  Sunflower & Sons (02 & 03)
Ni uttrycker det jag tänker så väldigt väl! Keep it up!
 

Ätit taggtråd till frukost?

Skrivet av  G
Jag kan inte förstå - vad är det som är så otroligt provocerande med att vilja ha lika villkor för alla oavsett kön?

Lika lön för lika arbete, lika respekt för kunskap oavsett kön och kunskapskategori, lika rätt till sina barn...?

Och vad gäller de personer som inte lever i ett jämlikt förhållande - vad är det för fel på svaghet? Det om något är en uppmaning för de starka att dämpa sig lite om vi vill fortsätta tillhöra ett humant samhälle.

För det vill jag. Som lever i ett hyggligt jämlikt förhållande. Som inte är kallblodig karriärist för att jag inte stannar hemma hela den gemensamma föräldratiden. Som gärna ser att mina barn ska bli fria att bli vad de vill utan att ha en tvångströja i form av roll på sig. Eller inte få bli den de är på grund av andras trångsynthet. Som inte är ful och hårig.

Min fråga är snarare - vad är DU rädd för?
 

Vilken miss du gör, AF...

Skrivet av  Helena
Det handlar nämligen inte endast om MIG och MITT, det här, utan om vilket slags samhälle vi önskar våra döttrar och söner. Lyft blicken.
 

Jo, lilla vän...

Skrivet av  Antifeminist
...det är just vad det gör. Mitt liv, min familj, mina rättigheter och mina val. Vad har du eller någon annan för rätt att lägga i hur jag vill leva och hur vi delar på vår föräldrarledighet.
Ge fan i att globalisera denna diskution och lägg den på marknivå istället. Inrikta er på individerna, för det är vi som ska leva efter lagarna!

Dessutom finns det inte ett enda argument som håller för att inför låsta dagar i föräldrarförsäkringen.
Idag har du redan lika många dagar var. Visst är det mest mannen som skriver över sina dagar till kvinnan men det är inget som hindrar att man gör tvärtom.
Att sen ni inte kan lösa det själva ska ju inte resten av Sverige drabbas för. Hur ni ordnar ert liv med föräldrardagar är ert val. Liksom hur jag gör är mitt.

Sluta med dessa omogna komentarer om att kvinnor och män ska vara lika. Vi är olika. Se på hela världens djur så ska du se att inget djur lever som ni feminister eftersträvar.
Och nej, det är långt ifrån hanarna som styr utan snarare tvärtom. Ta spindlarna tex, när honan blivit befruktad äter hon upp hanen. Är det så ni vill ha det?

Ingen lag i världen kan ändra våra attityder till vare sig arbete eller familjeliv. Om inte papporna tar ut sina dagar idag vad får dig att tro att de skulle göra det sen. Ok, hotas de med fängelse kanske, men är det så ni vill ha det. De pappor som inte tar ut en dag är få och det är inte mitt problem att den kvinnan inte kan ordna det för sig innan katastrofen är ett faktum. Välj rätt man att skaffa barn med eller håll käft.

 

Oink oink

Skrivet av  Fru Marmelad
Känner mig rätt lik en gris idag ;-)
 

Men...

Skrivet av  ES
... ingestans finns det förslag om tvång.
FP är ett erbjudande och kommer att förbli ett erbjudande. Fördela ni era hemmadagar precis som ni vill i fortsättningen - det är ingen som tvingar till något annat. ERbjudanden har den fördelen att man även kan tacka nej till dem...

Och kvinnor och mäns olikheter/likheter. Så himla konstigt att alla kvinnor och alla män inte är lika i alla kulturer och genom alla tider. De borde de ju vara om det var medfött som du tror...
Omogna kommentarer... Hålla käft... *s* För att det inte stämmer med dina åsikter då..?
Du - läs snackreglerna en gång. Du är ju kvinna och borde ju ha en väl utvecklad språklig förståelse... *s*
 

ES...

Skrivet av  Antifeminist
"... ingestans finns det förslag om tvång."

Visst tusan blir det tvång när man delar upp föräldrardagarna. Låt föräldrarna välja själva hur de vill göra. Lägg dig inte ej något som du inte har med att göra. Sköt ditt eget liv och dela dina dagar som passar dig bäst och din familj. Men snälla, skit i oss andra!!!
 

Jamen...

Skrivet av  ES
... du får göra precis som du vill! Ingen tvingar dig att ta ut några dagar. Det är ett _erbjudande_. Erbjudande. Inte tvång.
Vill du göra något annat är det fritt fram, men räkna med att finansiera det själv. För statens uppgift är ju att föra samhället framåt, inte bakåt... *s*

Och jag rekommenderar fortfarande att du läser snackreglerna. Du trampar rätt friskt över gränserna för vad de tillåter...
 

Hur tror du samhället

Skrivet av  Elin
och välfärdsmodellen utvecklades under 1900-talet då? Jag menar om du inte tror att beslut, regleringar och lagar kan förändra samhällsbilden?

Givetvis kommer det från början ifrån värderingar som genomsyrar samhället i och med individer. Men för att göra det till en princip så behövs ju regleringar och lagar.

Lagen om föräldraförsäkring, arbetsrättslagstiftning ja de flesta lagar har förändrat attityder historiskt sett i många fall. Sen är det klart att det på micronivå inte faller alla parter i smaken.
 

Vilken aggression

Skrivet av  Helena
Du får ta och hyfsa sin ton innan du har i en debatt att göra.
 

Pingviner?

Skrivet av  Helena
Där är det hanen som ruvar äggen mellan fötterna och står ute i isvindarna HELA tiden medan honan sticker iväg och hämtar mat. När hon kommer tillbaka är det dags att byta:-)

Det är märkligt hur ofta jämförelser med djurvärlden (som för övrigt BARA tas upp av dem som vill konservera tingens ordning) utmynnar i att djurvärlden faktiskt ser ut som i ett idealhushåll på femtiotalet. Helt oseriöst, så skippa de sk argumenten. Och sluta svära.
 

Och glöm...

Skrivet av  ES
... inte makakerna (en halvapa) där det är pappan och syskonen som helt tar hand om ungarna. Ungen levereras bara till mamman då hon ska amma.
*s*

Och sedan har vi ju alla fågelarter där föräldrarna solidariskt delar ruvning och matning av ungar...
 

Artiklar från Familjeliv