Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga till Antifeminist...

Skrivet av Sunflower & Sons (02 & 03)
Vad betyder feminist för dig? Eftersom du kallar dig Antifeminist så blir jag nyfiken. Feminism för mig innebär att alla bör behandlas lika oavsett kön och att kvinnor och män skall har samma möjligheter och vara jämlika ekonomiskt, socialt och politiskt. Att nån kan vara emot detta är för mig obegripligt. Därför undrar jag.
Svar på tråden: En fråga till Antifeminist...

?

Skrivet av  k
Hur kan du tycka att det är obegripligt,det är ju bara att läsa kvällstidningarna eller diskussionerna här inne för att förstå varför.
De saker du räknar upp där har inte feminismen ensamrätt på,det är grundläggande demokratiska rättigheter.
 

men feminism är en specifik

Skrivet av  Elin
"gren" med utgångspunkt utifrån kvinnors perspektiv. På samma sätt som det finns andra inriktningar/organisationer som ser till och arbetar för just en viss grupp av människor i samhället.

Givetvis har ingen grupp ensamrätt på demokratiska eller andra rättigheter!

Kanske därför kan man undra varför nån kallar sig antifeminist och vad den menar med det (det är ju inget tvång att vara feminist). Speciellt utifrån de diskussioner som varit och inne på ett jämlik-forum!
 

Du säger

Skrivet av  k
det själv, feminismen är en "utgångspunkt utifrån kvinnors perspektiv".Och Sunflower frågade hur någon kan vara emot feminismen som kämpar för att alla ska behandlas lika oavsett kön?Då förmodar jag att feminismen förespråkar att alla ska behandlas enligt kvinnors sätt att tycka och tänka.

Nu är jag iof ingen antifeminist och har inget emot de som väljer den ideologin men feminismen handlar om kvinnor och att saker och ting ska ske på deras vilkor.
Är det så svårt att förstå varför man inte ställer in sig i ledet.Visst så länge det rör er så är det ok men jag tänker inte anpassa mitt liv efter någon annans vilkor,vilket jag tror att många feminister motsätter sig.


 

Kanske tydligare?

Skrivet av  Elin

När det handlar om att anpassa sig efter andras villkor så är det så som samhällsstrukturen ser ut till viss del. Kompromisser intressegrupper/maktparter emellan som leder till politiska beslut innebär att samtliga får anpassa sig till det som kompromissats fram .I bland händer att vissa grupper har lite större makt och påtryckning vilket innebär att dessa gruppers intressen blir mest uppfyllda. Tror du exempelvis att företagare och arbetsgivare från början (1900-tal)tyckte det var självklart med betald semester för sina anställda? Eller att betala sjuklön? Men de blev tvugna att anpassa sig då fackföreningsrörelsen hade ett så stort inflytande. Feministiska intressegrupper, vad jag förstår (någon som är bättre får annars gärna förklara och rätta mig) strävar efter att få fram lösningar på de orättvisor som uppstått som en följd av att män haft särställning historiskt och byggt upp samhället från sitt perspektiv.

Är själv ingen utpräglad feminist men för att svara på det du skrev "Då förmodar jag att feminismen förespråkar att alla ska behandlas enligt kvinnors sätt att tycka och tänka." - Nej så tror jag inte riktigt det är utan snarare att de vill se till att kvinnors rätigheter inte kommer i skymundan.

Ett förslag ä att gå in och fråga inne på feminism.
 

Där tycker jag du har fel...

Skrivet av  Sunflower & Sons (02 & 03)
när du skriver "feminismen handlar om kvinnor och att saker och ting ska ske på deras vilkor". Vem har någonsin sagt att det skall ske på kvinnors villkor? Det skall ske på ALLAS lika villkor, vare sig du är man eller kvinna.
 

Ursäkta mig k...

Skrivet av  Sunflower & Sons (02 & 03)
men har jag sagt att feminismen har ensamrätt på de sakerna? Hur kan du läsa in det? Det stämmer som du skriver att det är grundläggande demokratiska rättigheter. Tyvärr ser inte verkligheten ut så - än. Feminister, och andra grupper och individer, strävar efter att dessa rättigheter skall efterföljas. Min fråga var till Antifeminist vad det är hon/han är "Anti". Dock verkar argumenten tryta för henne/honom eftersom jag inte får något svar.
 

Men

Skrivet av  k
iom att allas lika värde är en demokratisk rättighet och feminismen inte har ensamrätt på den och feminismen dessutom är en ideologi bland många andra som har ett sätt at se på hur samhället ska fungera.Så kan man liksom om man inte gillar moderater eller sossar säga sig vara emot just den idelogin för att man inte tror på den.Vilket inte betyder att man inte tror på allas lika värde.Men när feminister går i taket för att man inte bekänner sig till den renrasiga läran så påstår dom ju att feminismen har ensamrätt och är den enda rätta.Totalitärt.
 

Skillnaden...

Skrivet av  ES
.. är att anti-feminister inte tycker något själva förutom att feminister har fel. De kommer aldrig med något eget, eller exempel på hur sker skulle kunna lösas alternativt.
Det enda de ägnar sig åt är att misskreditera och ofta sprida grundlösa fördomar om feminism.

Däremot finns det en massa människor som inte är feminister som har idéer om jämlikhet och jämställdhet.

Stor skillnad alltså mellan att inte vara feminist och att vara anti-feminist. *s*
 

Artiklar från Familjeliv