Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Leder ojämlik lön

Skrivet av lisa
till ett ojämlikt förhållande? Tycker de förhållanden jag har haft där mannen ifråga har tjänat mycket mer än mig varit mer ojämlika än mitt nuvarande förhållande där vi tjänar lika. Oavsett om mannen ifråga kallat sig feminist eller inte. En slump eller påverkar lönen relationen?

Vad tror ni?

Svar på tråden: Leder ojämlik lön

Jag tror

Skrivet av  Mustardseed
i alla fall att det är lätt hänt att det blir så att lönen påverkar jämställdheten, och att det är lätt att man faller in i andra könsrollsmönster som hänger ihop med att mannen tjänar mest.

Att mannen tjänar mest gör att det blir mer sannolikt att kvinnan tar ut större delen av föräldraledigheten tex (medans kvinnor som tjänar mest fortfarande tar ut föräldraledighet), att kvinnan vabar mer, tar mer av marktjänsten, betalar mer av mat och förbrukningsvaror (medan mannen med sin högre lön köper kapitalvaror, ofta såna som hänger ihop med HANS intressen) osv osv.

Naturligtvis tror jag inte att det alltid blir så om mannen tjänar mer, men jag tror det finns risk för det.
 

Beroende

Skrivet av  G
Jag tror att det handlar om mängden beroende. Pengar är makt, även i ett förhållande.

Har man olika lön men lever så att ingen är beroende av den andra så kan nog det vara lättare än om den ene uppenbart är beroende.

Att behöva fråga om att få pengar i vardagen är förnedrande och inte en bra förutsättning till att båda kan kosta på sig själva lika mycket. Se frågan nedan från "lite kluven" - den tycker jag är ett ganska sorgligt exempel där den enes uppoffring (och därigenom uppkommet beroende) inte värderas lika högt som den som satsat på arbetet.

50-tals modellen med hemmafrun är ett annat exempel på att skapa ett beroende och därigenom få makt. Det är väl därför jag tjatar ner mina väninnor som "väljer" att vara hemma "för familjens skull" att för fanken tillse att den som jobbar betalar in pension till den hemmavarande.

Och det är också därför jag vill ha delad föräldraförsäkring - ingen ska behöva bli fattig på grund av en separation eller stanna i ett uselt förhållande på grund av ekonomiskt beroende.
 

Om inte annat

Skrivet av  B
så tror jag att det är lättare att vara mer jämlik när man tjänar lika. Kanske inte så att man automatiskt blir mer jämställda, men jag tror att man har bättre förutsättningar, när ingen behöver be den andra om pengar, man behöver inte ta ekonomiska hänsyn till vem som ska vara föräldraledig, båda bidrar ekonomiskt med lika mkt så det behöver man inte diskutera.
 

Svårt att väga jämt

Skrivet av  Mia
Min man tjänar mer än jag, pga att jag nu är arbetslös. Vi löste det så att vi betalar in pengar i relation till vad vi tjänar på ett gemensamt konto. Då får vi lika mycket kvar om man säger "privat". Visst kan det hända att vi frångår principen ibland, men än så länge har det funkat bra. I övrigt delar vi så lika vi kan på hemarbetet, det är bara att ibland irriterar det mig att jag måste plocka upp efter honom. Känner mig ändå lyckligt lottad om jag tjuvkikar lite på vänner och bekanta.
 

Mer individberoende än inkomstberoende tror jag

Skrivet av  Mor Maria
När min man och jag flyttade ihop tjänade han ungefär dubbelt så mycket som jag, efter ett år började jag plugga och vi levde på hans lön och studiebidraget+mitt extrajobb. Under några år låg vi rätt jämnt i inkomster, numera är det jag som tjänar mer än dubbelt så mycket som han. Så för vår del har jämlikheten i förhållandet inte haft ett dugg med inkomsterna att göra. Jag ser oss som "normaljämlika", vi ägnar inte mycket energi åt att diskutera det här hemma så jag tror att vi är rätt nöjda båda två.
 

Fast i många par

Skrivet av  Mustardseed
så är inte jämställdheten konstant trots att inkomsterna varierar. Det är ju den klassiska fällan på ett sätt, när man får barn så är kvinnan hemma längre, halkar efter lönemässigt samtidigt som mannens lön ofta tar extra fart då kvinnan är hemma. När nästa barn kommer är kvinnan hemma ännu längre eftersom mannen tjänar mer och så snurrar det vidare och vips så är det hon som har markservicen och han som är familjeförsörjare. Och de som var så jämställda...
 

Ja MEN!

Skrivet av  Solsken
Det är något som måste åtgärdas hemma. Det har tagit oss ca 6 månader nu att komma överens om att min karriär och barnets omvårdnad är lika viktig som hans.

Vi kommer att dela så mycket det går genom förstående chefer och hur ekonomin tillåter.
 

Ja visst!

Skrivet av  Mustardseed
Självklart måste det åtgärdas i hemmet. Jag menade bara att för väldigt många tycks jämställdheten funka bra så länge man tjänar ungefär lika, men gå utför när mannen börjar tjäna mer.

Naturligtvis kan man undvika att hamna i den situationen om man är medveten om risken att det blir så och aktivt motarbetar!
 

Sant

Skrivet av  Solsken
Men, enda anledningen till att det är ett argument här hemma är att vi inte har RÅD (vad nu dessa änglar som tror man kan trolla med knäna) att ha mannen i huset mer än ca 30000 kr minus, sen går det helt enkelt inte mera.

Tyvärr! Om någon skulle trolla fram de pengarna som krävs för att han ska vara hemma hela halva tiden, så skulle det bli så. Undrar hur många fler än vi som har det så?!
 

Inlägget Sant

Skrivet av  PBSthlm
vad menar du egentligen? OBS jag vill inte vara dryg men jag förstår inte riktigt vad du menar.
 

Solsken

Skrivet av  Mustardseed
jag får nog hänga på PBSthlm och säga att jag inte riktigt förstår vad du menar?
 

Artiklar från Familjeliv