Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

undring

Skrivet av gravpo
varför trivs inte kvinnor på sina arbetsplatser??

jag undrar eftersom föräldrarledighetsfrågan ofta verkar handla om att det är så nedrans tråkigt på kvinnornas arbetsplats att de absolut inte vill tillbaka och därför heller inte vill dela jämt med sina respektive....naturligtvis hårddrar jag det hela.

Kan man inte uppskatta både barn och arbete? Måste det ena utesluta det andra??
Är det inte lika naturligt att vilja arbeta som att vilja ha barn?? Är det inte naturligt att vilja göra ett bra jobb på sin arbetsplats? För många verkar det (att göra ett bra jobb) vara likställt med att vara karriärsfixerad och då är man automatiskt olämplig som mor???

Är det bara jag som faktiskt trivs och tycker det är stimulerande, utvecklande och roligt på mitt jobb??!!
Svar på tråden: undring

Varför???

Skrivet av  Maia
Tja, det är väl inte alla kvinnor som inte trivs på sitt jobb? Jag känner många kvinnor som älskar sitt jobb (tyvärr inte jag, men det beror väl på att jag aldrig hittat rätt yrke/jobb för mig).
Sen finns det dessutom jättemånga karlar som inte gillar sina jobb. Det har jag också många exempel på.
Förstår inte riktigt frågan...
Kan man inte få göra sin egen bedömning i det här? I min familj har vi löst det så, att eftersom min man älskar att arbeta och har ett välbetalt jobb, och jag var arbetslös när vi kom hit och dessutom inte talar språket än (dåliga chanser att hitta jobb) så stannar jag hemma tills vidare. Nemas problemas. Inte jämlikt, men bra ändå.
 

Låter lite vanskligt ändå

Skrivet av  Helena
OM, säger OM ni skulle separera - vad händer då, tror du?
 

Skrivet av  Maia
har jag ett jobb att gå tillbaka till, men i ett annat land - och det vore väldigt tråkigt. Jobbar nu på att lära mig språket här så att jag en vacker dag kan få ett jobb.
 

Inte alls

Skrivet av  Helena
Men många kvinnor jobbar deltid i slitsamma vård- och omsorgsyrken som bara tar och tar och tar och inte ger vare sig pengar eller tillfredsställelse över ett väl utfört arbete, eftersom resurserna är så knappa - självklart är det skönt att få ett avbrott och ägna sig åt familj och hem, det hade jag också tyckt.
 

hmmmmm

Skrivet av  gravpo
har själv arbetat inom de slitsamma vård och omsorgsyrkena och gör det fortfarande. Det är där jag utvecklas, frodas och trivs.......

 

Jättebra!

Skrivet av  Helena
Men du är du och de som upplever det annorlunda är rätt många, vad det verkar.
 

och varför...

Skrivet av  maria65a
förutsätts det att alla kvinnor som jobbar gör det för karriärens skull? Finns ingen karriär på mitt jobb men jag gillar det och delade så klart föräldraledigheten med mannen.
 

Jag trivs

Skrivet av  Protan
alldeles utmärkt på min arbetsplats, och det gör min man också. Därför delade vi föräldraledigheten precis jämt av, så att vi fick lika lång tid hemma båda två.
Det har vi båda haft stor nytta av genom åren!! Både i relation till barnen och i våra egna karriärer på jobbet.
 

Artiklar från Familjeliv