Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

appropå detta med jämställdhet i hemmet

Skrivet av mysan med Flisan
När jag följt diskussionen om hur det fungera i andra hem här på fn och började att fundera på hur vi har det hemma. Har alltid sett mig och min sambo som jämställda och medvetna om det. Rent krasst gör vi nog mkt traditionella uppgifter; jag lagar mat, tvättar och städar ( dock gör han det emellanåt när jag inte känner för det), han tar hand om allt oraktiskt i vårt hus ( jag har verkligen tummen mitt handen) och vi båda tar hand om vår dotter. Dock är vi medvetna om vad vi gör; vi kan skratta om att vi ibland gör mkt traditionella saker när vi gör dem t.ex. häromdagen lagade jag mat och han fixade ett par skåp som var på väg att trilla ned.

Föräldrarledigheten delade vi rakt av emellan oss vilket var viktigt för båda och vi lobbar hårt för delad föräldrarförsäkring även om vi de facto inte hade råd att han var ledig.

Om en utomstående bedömare skulle se på vår familj skulle vi nog se mkt ojämställda ut om man vara tittade på sysslorna vi gör. Men kruxet i vår familj är nog det att vi inte kan byta roller; jag skulle förmodligen orsaka skador på huset osm skulle kosta mer än det smakade och hans mat är visserligen helt ok men inte utan katastrofer i köket. Vi maximerar det vi är bra på men ur ett jämställdhetsperspektiv och den bild vi ger vår dotter så är vi inte jämställda i hemmet förrutom med henne.

Någon som känner igen detta? Jag känner ibland en oro över att min dotter när hon blir äldre får en ojämställd bild av hennes föräldrar.
Svar på tråden: appropå detta med jämställdhet i hemmet

När det gäller sysslorna

Skrivet av  PBSthlm
är vi likadana. Min fru kan inte sätta upp saker rakt, hon har alldeles för bråttom.
Lagar mat gör vi varannan gång, jag har huvudansvar för köket hon för toaletterna. Städar gör vi alldeles för sällan.
Priset vi får betala är att sonen 19 månader säger "ppap skruva" "pappa snickra" även om uppdelningen mer beror på talang än något annat.
 

Gör det du är bra på

Skrivet av  Kickan
Jag tror att man ska göra det man är bra. Om du lagar mat så diskar han, eftersom det inte krävs någon direkt kunskap för att diska.
Men att du skulle reparera huset med skador som följd och han laga mat som var sämre än din. Det tror jag inte på. Jag är för jämställdhet i hemmet och tycker att man kan hjälpas åt med det mesta. Jag tror att man har nått någon form av jämställdhet när sysslorna är klara och bägge får koppla av eller ägna sig åt ett intresse. Men det är svårt. Och väldigt svårt att nå jämställdhet om mannen är den som bara ska reparera, skotta snö, klippa gräs och ta hand om bilen etc. Detta eftersom de sysslorna tar så mycket mindre tid än det dagliga. Jag menar plocka undan, sköta barn, diska, laga mat tvätta och så vidare.
För att er dotter ska få en jämställd bild kanske ni kan hjälpas åt i högre utsträckning. Exempelvis att ni båda lagar ma, samtidigt. Den ena steker och den andra dukar och skär grönsaker. Att en sågar och den andra håller plankan.
 

Gör det du är sämst på

Skrivet av  Elanor
Vi kör motsatsen: man ska göra det man är sämst på. Det är ju så man lär sig. Det betyder att jag oftast kör bilen och mannen oftast lagar maten. Han har kört bil dagligen i tio år innan vi träffades medan jag inte hade någon körvana alls. Jag, å andra sidan, hade haft familj i nästan tjugo år när vi träffades och hade lagat mat varenda dag.

Nu börjar vi bli ganska bra på varandras områden. Vi förstår varann bättre och vi har fasligt roligt när vi håller på.

Det finns dock undantag. Är det riktigt akut, eller riktigt besvärligt, får den som är bäst rycka in!
 

intressant fundering

Skrivet av  mysan med Flisan
men om vi skulle byta roller skulle det som sagt bara orsaka värre skador än de vi försöker laga. Dock byter han sysslor mer än jag, han lagar mat och städar när jag måste iväg och studera så han är vl kanske mer flexibel än vad jag är.
 

Man kan väl lära sig?

Skrivet av  Elanor
Säg att ni båda är i trettioårs-åldern just nu. Då ska ni leva ihop i typ femtio år till. För mig låter det helt fel att inte passa på att lära sig varandras sysslor för att få lite större omväxling. Jag betvivlar att du på femtio år inte skulle kunna lära dig att inte ha sönder saker!
 

Glömde det viktigaste

Skrivet av  PBSthlm
att man får en bra uppdelning på de uppgifter som "aldrig tar slut", typ städ, disk mm.
 

Artiklar från Familjeliv