Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hushållsarbete vad då?

Skrivet av Jenny, Matilda -01 & Klara 040813
Jag håller på att bli tokig. Fick barn för fyra månader sen. Min sambo gör inget hushållsarbetet ö.h. Har funderat på vad han gör o vad jag gör. Trots sönderhackade nätter är det jag som går upp tidigt med den stora, jag fixar frukost, gör i ordning till dagis. Han har sovmorgon, eftersom han suttit vid datorn till 2. Han skjutsar till dagis. Hemma sköter jag tvätt, stryk, mat, bäddning, dammsugning o allmänt underhållsarbetet under dagen. Jag vet inte vad jag ska göra längre, för jag känner att jag behöver vila ut. Hjälp!!!
Svar på tråden: Hushållsarbete vad då?

Åk nånstans med den lilla

Skrivet av  mamma till tre barn
Åk bort en vecka och låt honom först träna på att ta hand om dom större barnen ensam.
När du kommer hem berättar du om dom nya reglerna. Om han inte kan ta initiativet själv, så får väl du bestämma. Typ, den som går upp på nätterna fixar inte frukost till dom stora barnen. Den som lagar mat, diskar inte. Alternativiet är att man sköter allt varannan dag.
Men först åker du bort och vilar upp dig.
 

Så här resonerade vi

Skrivet av  Mike
Jag och min fru har från början alltid \'klassat\' att vara hemma med barn som ett heltidsjobb och att detta varit prio 1. När hon var hemma hade jag tex nattvaket. Att vara lite trött eller för den delen mycket trött och grinig på kontoret är underordnat att vara trött och grinig när man skall ta hand om barn. Då ska man vara fräsch. Vi har aldrig förväntat oss att hemmet skall städas av den som var hemma etc. När våra \'arbetsdagar\' såväl hemma som på kontoret varit över har vi delat på resten av hemarbetet i den mån det varit möjligt, men aldrig genom att riskera att den som är hemma med barnet blir slutkörd. Kanske kan vara något för er.
 

Artiklar från Familjeliv