Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ful vana eller ovana?

Skrivet av maria65a
Förra året jobbade vi skift här hemma, jag började alltid tidigt och slutade vid 12-13 och maken började ca 13:30 så vi gick helt om varandra. Detta innebar att jag alltid lagade middag eftersom han inte var hemma och det kände jag inte som om jag hade några problem med, han städade istället på förmiddagarna.

Idag när maken inte börjar förrän 19 så lagar jag fortfarande maten! Varför??? Bara en ful vana/ovana.

Så idag la jag fram ett papper till honom (innan jag traskade iväg till träningen) och sa "skriv en matlista för resten av veckan, mat som du ska laga till och sen en handlingslista så vi kan handla när jag kommer hem"

...Och det hade han gjort, frågan är varför jag inte tänkt på det tidigare? Nu ska vi köra en matvecka var under 2005 och jag har lovat att inte på något sätt ifrågasätta veckans matsedel (han har äter alltid min mat med god aptit) så länge inget är halvfabrikat :-)

Hur mycket gör vi kvinnor på ren rutin egentligen?
Känner mig faktisdkt aningen dum eftersom jag tyckte att vi levde jämlikt här hemma, någonting med "bjälken i egna ögat" eller så *s*
Svar på tråden: Ful vana eller ovana?

Grattis till förändringen!

Skrivet av  Ronja
Vad bra att du vågade initiera en förändring och att han verkar ha nappat på idén. Hoppas att det kommer att funka bra framöver! Vi har också matveckor här hemma och det funkar jättebra. Den ene planerar, handlar och lagar i en vecka och den andre diskar. Sen byter vi. Ibland smyger sig lite halvfabrikat in här och där, men det är OK tycker jag när man har två små barn, bara det inte blir för ofta.

Jag håller med dig att jag tror kvinnor gör jättemycket i hemmet "av bara farten", pga uppfostran och trycket utifrån på hur en kvinna och en mamma "skall" vara. Det är inte alls bara männens fel. Det är viktigt att vi själva är uppmärksamma på snedfördelningen och gör något åt det!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv