Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Any Canadians??

Skrivet av Geoff & CC
Hi,

just interested to see if there are any canadian parents (or parents to be) here. My name is Cecilia and I live in Uppland with my soon to be husband Geoff from Vancouver. We are expecting our first baby in the beginning of December and we are SO happy...just too bad that we have the canadian part of the family on the other side of the globe...*sad*

//Cecilia
Svar på tråden: Any Canadians??

Been there, done that

Skrivet av  papparic
In this case, I'm the Canadian and my wife was the Swedish half. We moved to Sweden in 1969 (yeah, I know, that is a hell of a long time ago) We had four kids in very short order, then moved back to Canada and had two more kids. Then we all moved back to Sweden again. We found ourselves split between the two worlds. Grandparents on both sides of the Atlantic always wanted to see the grandkids so we accommadated by packing up and moving every 5 years. One advantage was that the kids turned out completely fluent in both languages. My kids found that while in Sweden they were considered Canadian but while in Canada, everyone referred to us as the Swedes. And in a way it was true.

At least that way we always had two teams we could cheer for in the Olympics.

The best of luck to you two. Take advantage of the benefits that two cultures can lend to your household.

Ric
 

Part Canadian!

Skrivet av  SaraLynn
My name is SaraLynn, I live in Köping, västmanland. My husband and I are both 25 years old, we have 2 small children. All relatives on my mothers side live in Thunderbay, ontario in Canada.

In september we will be honeymooning in Toronto (first time there)

Have you both lived in Canada?
 

Kan jag ta det på Svenska?

Skrivet av  Geoff & CC
Hej SaraLynn!
Jag tar lite för givet att du pratar svenska, så hoppas att jag inte har fel!
Förlåt att jag inte har svarat tidigare, men vi har inte internet hemma (hmm...ja, ja vet..) utan jag brukar passa på när jag är hos mina päron i grannbyn.

Hoppas att ni får en fin honeymoon i Toronto!

Jag träffade min fästman Geoff via internet sensommaren 97 (jag jobbade på datautbildningsföretag och satt kvar efter jobbet, chattade och skrev e-mail...)Vi blev jättegoda vänner och stormkära! Geoff kom och hälsade på min i 3 veckor, mars 98 och det sa bara KABOOM! på Arlanda! Vi hade det helt underbart och 21 maj samma år åkte jag till Geoff i Surrey Vancouver. Eftersom dom är ganska picky med arb.tillstånd, så hade jag turistvisum. Vi hyrde en källarvåning i Geoffs systers hus, billigt, och jag jobbade med att se efter systerns 3 barn 4 dagar i veckan. Vi bodde tillsammans i Surrey i nästan ett helt år. Sedan flyttade vi hit och har bott här i snart 3,5 år.
Vancouver är en SUPERVACKER stad som jag varmt rekomenderar alla jag träffar på att besöka. Runt om staden ser man snöklädda bergstoppar och havet är nära. Underbar natur!! Trevliga människor! När jag bodde där var valutan ganska braoch jag upplevde allt som väldigt billigt. Vi brukade tex handla frukt och grönt på en marknad och gå därifrån med 2 RÅGADE kassar grönsaker och frukt och det blev aldrig med än 50 spänn. En hel vagn med mat och annat på Canadian Superstore eller Safeway var ofta runt 300 spänn, medan man härhemma får slunga ut med 800 kr för samma grejor.Bio, bilar, kläder, resor, ja, mkt tyckte jag verkade billigare än här.
Att äta ute är ju också billigt. Där finns ju den helt annorlunda matkulturen som var ganska främmande för mig som svensk, men som jag ganska snabbt adjusted to..hehehe...men, jag ser många nackdelar i det!

Jag såg ju givetvis allt som väldigt billigt, men det gjorde ju inte Geoff, hans familj och vänner. Jag tror att om man jämför levnadsstandarden med den i Sverige så är det nog ganska jämt. I Canada är mångt och mkt billigare, men där tycks man tjäna lite mindre också. medan vi Sverige kanske tjänar lite mer, men får betala mer.

Sedan har vi ju det här med dagis och så. Även om vi här i Sverige är på väg downhill så är det mkt i Canada som tar emot lite. Jag är i 5e månaden nu och pratar med min blivande svärmor och Geoffs syrror ofta i telefon. De verkar så förvånade över mkt av det som vi har tillgång till och tar för givet. Jag tycker också att en del saker inom Canadensiska skolan är lite konstiga efter att ha jobbat med 3 skolbarn i Vancouver plus att jag har en blivande svärfar som är mellanstadielärare och berättar mkt. Som sagt, Sverige är inte perfekt, speciellt inte skolan (har jobbat som lärare och utbildar mig just nu till lärare på LHS i Sthlm) men ändå....
Föräldrarledighet, barnbidrag, barntandvård, dagisavgifter, skolmat...ja, det är mkt man kan jämföra och diskutera.

Geoff trivs bra här i Sverige och trivs ganska bra med sitt jobb. Han ser väldigt mkt fram emot att bli pappa och kommer att ta chansen att varahemma mkt med vårt barn.Han verkar vilja stanna i Sverige än så länge, men vi får ju se! Man vet aldrig!

Vi har hälsat på i Vancouver en gång sedan vi flyttade hit och det var förra sommaren. Geoffs föräldrar har hälsat på oss en gång och i Augusti kommer Geoffs syster + kille och hälsar på. Om allt går bra med bebisen som väntas i December så hoppas vi på att kunna ta en lång semester och vara i Vancouver i minst en månad runt mars - april nästa år.

Oj..det här blev visst ett långt e-mail!! HA! I alla fall, hoppas att du har en mysig sommar! Skriv gärna tillbaka!

//Cizzi

 

I moved from Burlington to Uppland

Skrivet av  heidi
Hello Cecilia,
I lived in Canada (Burlington) before I moved back to Sweden to have my first child. My husband is American but with rather European influence.
We also live in Uppland and are expecting our second child in January. If you would like to get in contact with us (maybe we live really close!) e-mail me at [email protected]
 

The e-mail adress!!??

Skrivet av  Geoff & CC
Hello!

I have written an e-mail, but the e-mail adress didn't seem to be the right one!! I can't send it off!!?
Try e-mailing me at : [email protected] and I can reply!
I don't have access to internet at home, so it might take a while!!

Hope to hear from you!
//Cizzi
 

A BUNCH of us!

Skrivet av  Anette
There are presently 5 Canadians in this family. My husband and four of our five children. We also know another family in Vansbro in the same "boat". He\'s from Vancouver and have one child.
It was fun to read about other Swe/Can experiences
 

Artiklar från Familjeliv