Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Married to Canadians, eh?

Skrivet av Any Canadians??!!!
Hi!

I read further down about Maria, Cecilia and Anna (?) who are married to Canadians, and even better, Brittish Columbians!!! You were writing in January so you might not be checking this "snack" anymore.

I just wanted to let you know that I excist. My name is also Cecilia and I am married to a Vancouverite! I have lived in Vancouver, and we visit our Canadian side of the family as often as we can.
It would be fun if you respond to this, since it is always fun to chat with someone that has these facts in common.
Ja, och ni är väl också svenskor, så man kanske till och med kan ta det på svenska?

I am 28 years old, my husband Geoff is 32 and he is from Surrey, outside of Vancouver.
We have a 14 month old daughter named Nova.

Hope you read this,

Take care,
Cecilia
Svar på tråden: Married to Canadians, eh?

Cecilia-*any Canadians?*

Skrivet av  Maria med Clara 030516
Hi Cecilia,
(Äh, jag tar det på svenska)
Ni har alltså bott i Kanada och bor nu i Sverige?
Var bor ni? Var det ni som bodde i Småland?
Kul. Tittar in om här ibland, det händer ju inte så mycket på denna sida.
 

Hej Maria!

Skrivet av  Cecilia
Tja, jag tar också detta på svenska!!

Det var nog över ett år sedan jag var inne på denna snackgrupp och efterlyste canadicker, så när jag förra veckan tittade in och läste era inlägg så blev jag glatt överaskad och skrev inlägget "Married to Canadians, eh?" och nu har DU läst det samt svarat - KUL!!

Nej, jag bor i KNUTBY och tänka sig, att denna lilla ort har blivit ett namn på kartan. Jag är däremot inte pingstvän eller medlem i filadelfiaförsamlingen här - inte för att jag har något emot dem - don\'t get me wrong - men människor verkar tro att ALLA i Knutby är pingstvänner, så jag ville bara klargöra detta!

Jag träffade min man Geoff via internet 1997. Vi hade kännt varandra i 6 månader då han kom och hälsade på mig i 2,5 veckor. Då sa det klick på riktigt (man var ju inte 100 % säker på att det skulle göra det i och med att man inte hade träffats "In person").

Två månader senare flyttade jag till Geoff och vi hyrde ett rum hos Geoffs styvsyster + familj. Jag jobbade 4 dagar i veckan med att se efter hennes 3 barn (jobbade svart, svårt med arb.tillstånd, jag var där på turistvisum....hm...) Vi bodde i Canada i ett år och sedan beslutade vi oss för att flytta till Sverige. Jag hade en lägenhet (då i Rimbo, 6mil norr om Sthlm)Geoff kunde få jobb på min svågers firma och jag längtade väldigt mkt efter min familj samtidigt som det var mkt lättare för Geoff att bo och arbeta här som invandrare än för mig att bo i Vancouver.

Vi flyttade till Sverige i mars -99, så vi har snart bott här i Sverige i 5 år! Wow, vad tiden går fort! Vi har även gift oss och skaffat barn (som jag skrev tidigare). Geoff trivs och vi är lyckliga men ibland längtar vi enormt efter Vancouver och alla släktingar och vänner där.

Vi åkte till Vancouver sommaren 2001 och våren 2003 (då med 4 månader gamla Nova) och nu hoppas vi kunna åka dit nästa jul. Även om vi då inte kommer kunna stanna lika länge som vi har gjort de tidigare 2 gångerna, då vi stannat 5 - 6 veckor. Vi har även fått flertalet besök av svärföräldrar samt svägerskan under åren.

Jag älskar Vancouver med omnejd, och släkten vi har där är så rara. Har en 33årig svägerska som jag ÄLSKAR!
Vancouver är ju bara så vackert, det är en ren njutning för oss att åka sit på semester. Tiden går ju ofta för fort däremot och det är alltid så mkt man vill göra!


På många sätt saknar jag Vancouver så enormt, men å andra sidan njuter man desto mer när man väl är där, och tar det inte bara för givet.
Många frågar oss (speciellt Geoff) hur i helsike man kan välja att bo i Sverige när man har chans att bo i Vancouver (ni får också säkert den frågan)men om sanningen ska fram så är det faktiskt lite "bättre" att bo här i Sverige, speciellt om man har barn; föräldrarledigheten, dagis, skolorna, högskolor (gratis!)Jag reagerade även på den smått paranoida inställningen de hade om sina barn när jag var där. De är rädda att barnen ska bli bortrövade, låser bilen när de kör (för någon kan hoppa in i bilen vid ett rödljus och mörda en..typ...)..äh, nu kanske jag överdriver, men det är svårt att förklara. Brottsligheten är ju också på ett annat sätt där..hm..

Hur som helst, har du bott i Vancouver? om inte, har ni varit där ofta och hälsat på? Vad tycker du om Vancouver? Hur trivs din man här? Hur träffades ni och vad jobbar han med?....oj, vad många frågor.....men svara gärna och berätta lite mer om dig själv och er situation!
Mitt inlägg blev lite långt och bara "jag,jag, jag"...förlåt!

Hoppas att vi hörs!

MVH,
Cecilia
 

Cizzi

Skrivet av  M med C
Ja, var ska jag börja....????
Min man har inte bott i Kanada på 8 år. Han har varit
runt lite här och var. Vi träffades 2000 när vi jobbade på kryssningsfartyg. Vi har bara
bott tillsammans här i Sverige. Jag har varit i Kanada/Vancouver/Kamloops/Banff 1 ggn.(2001) Men vi åker dit 5 v. till sommaren. Min man hade bara hört gott om Sverige innan vi flyttade hit och i början hade han nog inget att klaga på. Sverige si och Sverige så. Men NU.... tycker han att det finns så mycket brister i vårat system och han tycker väl att hela Sverige är på väg "utför". Så han är lite nyfiken på hur det ska kännas att åka "hem" (?)efter så många år. Jag vet ju att det här med barnledigheten är det inte många länder som slår Sverige med. Vi har det bra här med det. Min man har jobbat hela tiden i Sverige men nu läser han till sitt Gesäll. Jag tyckte Vancouver var fantastiskt med dessa ENORMA berg. Vi ska till sommaren tillbringa den mesta tiden på Vancouver Island. Vi älskar båda havet, så det ska bli intressant att åka dit.
Vi kanske ska e-maila varandra i stället??? Har du någon adress?
Mvh Maria
 

Maila gärna!

Skrivet av  Cizzi
Hej Maria,

Maila gärna mig: [email protected]

Åh, ska ni till Vancouver Island i sommar *avundsjuk*! Var själv där sommaren 2001, eftersom vi har släkt som bor där. Om du inte har varit där så kommer du nog INTE bli besviken!

Maila och berätta mer om dig själv, din man och er dotter!! Jag är nyfiken i en strut!
// Cizzi
 

Nehe?!!!

Skrivet av  cecilia
Vad gjorde ni när ni jobbade på kryssningsfartyget?!

Har skriit ett litet mail till Cizzi som jag bett att skicka till dig med....
 

Kanske ska presentera mig annorlunda????...

Skrivet av  Cizzi
...eftersom jag såg att den andra tjejen som var gift med en Brittish Columbian också hette Cecilia. Vänner och släkt brukar kalla mig CC..Cizzi....

Så..kalla mig Cizzi!

MVH/ Cizzi
 

How about them Canucks?

Skrivet av  Papparic
Haven\'t been on here for quite some time but happy to see someone waving a BC flag. I currently live on Vancouver Island, in Nanaimo but will be moving back to Sweden, hopefully by the end of this year.

But I\'m the Canadian part of the family. I was the Canadian guy who married a Swedish girl and moved to Sweden. Probably some of the things that Geoff is experiencing are/were similar to what i experienced. We moved back and forth between Canada and Sweden a number of times until the kids grew up. Now half of them live in Sweden and half live in Canada. I guess that\'s what happens when kids have their roots in two countries.

Just watched a Canuck game on TV. Canucks may even make a good showing in the playoffs, despite not having Bertuzzi. Is Geoff a Canuck fan?

Be happy you\'re in Sweden right now. The current provincial government is screwing up the economy and a lot of people are out of work.

But the weather\'s nice.....just thought I\'d rub that in, since I was out planting peas and spinach this afternoon.
 

Hi there!

Skrivet av  cecilia
My husband is a _big_ Canuck fan and misses the games so much!! He would be happy to have someone to keep him updated about what´s happening over there. I will tell him about this site.
 

What about them Canucks?!!

Skrivet av  Cizzi
Hej Papparic!

Min man Geoff, är liksom den andra Cecilias man, en trogen Canuck fan! Jag skrev just i ett e-mail till Cecilia att vi var i Vancouver förra våren under the playoffs och min man var SÅ NÖJD, även om han inte ficknågra biljetter, så fick han i alla fall se matcherna live på TV - WOW!
Han går ofta in på NHL.com, pratar hockey med bästisen i Vancouver ca varannan helg, SAMT att hans mamma spelar in de flesta tv sända matcherna åt honom på video...do you get the idea?? *skrattar*

Han har en spellista med matchdatum och kollar varedag på svt text tv, så han har stenkoll. Lite kul att så många svenskar spelar i laget ändå!

Vad lyxigt att bo på Vancouver Island, rggigt dyrt dock att ta färjan över till fastlandet!
Har faktiskt varit i Nanaimo, vi har familj som bodde i Parksville förut!

Ha det så gott!
//Cizzi

PS: Hur gamla är dina barn? Hur var det att flytta fram och tillbaka och vart i BC bodde ni då ni bodde där? Vart var det bäst för barnen och er att bo? (förväntar mig ett partiskt svar..hehehe..) Och är du skild eller änkling?
Du behöver inte svara, blev bara litenyfiken!

Hejdå...

 

Small world!

Skrivet av  Todd
I am from Nanaimo!My parent´s still live there,my dad
own\'s the Barbers in Rutherford village=)
We are actually going there for easter,I now live in
the states with my swedish wife.
 

Coming this summer....

Skrivet av  M med C
We are going to stay in Sidney, Vancouver Island in aug. and sept. this summer. How far away from you is that? I´m Swedish and my husband is Canadian.
Where in Sweden are you gonna move?
 

I love the island

Skrivet av  jdmarie
My sister just moved there! I am going home to MAple Ridge for a month this summer, and I am going to spend a wonderful week in Victoria! There are quite a few Canucks here!
 

I\'m from Maple Ridge

Skrivet av  jdmarie
HEj I am also 28 and my husband is turning 32 this January. I am from Maple Ridge which is on the other side of the river. Where are you guys in Sweden? We are in Blekinge.
 

Artiklar från Familjeliv