Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så himla trött!

Skrivet av TTUK-sällsynt ocharmerande
Har ingen som helst känsla av att ha varit ledig. Ungjävlarna var uppe till 22, jag vaknade med nackspärr, vöckte dem som den sadistiska morsa jag är klockan 7. Klockan 9 kom en tjej på intervju och var jätteintresserad.... men häver ur sig efter en timme att hon bara kan tänka sig att vara live out. Hejdå!
Sedan kom dagens barnvakt, körde iväg dem till ngn musikgrupp och sedan bli klar och fixa allting så att jag kunde gå inann de kom tillbaka... men inte. Och sedan satt Vera fastklistrad på mig över lunch. Halv 2 kom jag äntligen ur huset! Hade då viserligen pratat med dammsugarförsäljarna och dammsugartillverkarna om den helt, totalt och fullkomligt värdelösa dammsugaren jag köpte innan jul, som ingen vill ta tillbaka eftersom jag inte har lådan kvar - vem f-n sparar lådan? - vilket gör mig litet upprörd. Så jag sopar och moppar hela huset istället, eftersom maken påpekat att det ser förjävligt ut... jo, sant, har bara inte blivit av i det allmänna. Så jag går ut, tar en kopp kaffe, köper födelsedagspresenter till hundra ungar som fyller år och går tillbaka möts av kaos. Lagar middag till barnen och oss, försöker få massage, barnflickan går mitt i, så då kommer barnen upp och hjälper till med massagen. Inte direkt avslappnande. Sedan kommer maken hem. Jag ger barnen maten som de inte åt och lagar färdigt vår middag och städar upp kaoset med maken får massage. Maten var apäcklig, barnen tjoar 1 timma efter läggdags och jag vill bara lägga mig ner i ett hörn.
Hur har ni det?
Svar på tråden: Så himla trött!

usch då

Skrivet av  Anna m. Johanna och Leo i Seattle, WA
vilken hemsk dag...

Hoppas barnen somnat nu.

HIttills har min dag varit helt OK förutom att de ringde från Spa\'t jag ska till imorgon för att bekräfta min ansiktsbehandling... ja tack sa jag, men min massage då? Den hade de missat och nu har de inga tider för massage i morgon. BLÄ! Fast ansiktsbehandling är ju skönt det med, massagen får jag ta en annan dag.

Hoppas morgondagen blir bättre för dig!
 

Spad ut

Skrivet av  amaiz
behandlingarna sa racker de langre Anna!

Sjalv skall jag pa tredje yogan idag. Skont for mig!

Har bestamt att vi vantar med att kopa ny sang (gamla sangen kommer fran tullen snart - hopppas vi!) och koper matsalsmobler i februari. Har da bara lampor och smabord att kopa nu. Och skrivbord och stolar...

OJ da! Vi fann ut att vara "all expenses paid" galler inte mat! Han som skulle hjalpa med forflyttningen var pa vag till ett annat jobb och har varit otydlig, plus att papprerna han sande var otydliga. Sa nu fick vi sluta att ata sa mycket pa restaurang! Tur att vi raknade med att foretaget ar sa sloa pa att betala ut expenses sa vi inte raknat pa att fa tillbaks pengar pa lange. Hoppsan i alla fall (och lite fy f-n ocksa!) :)
 

Blä då!

Skrivet av  Anna m. Johanna och Leo i Seattle, WA
brukar inte expenses gälla allt??? Dum regel.

Jodå, jag bokar en massage nästa helg istället. Jag har bara så j-vla ont in min vänsteraxel. Det är inte ofta jag svär i text så det är illa.... (både språkligt och smärtmässigt). Men jag är glad ändå, ikväll ska jag ut med mammorna i lekgruppen och imorgon ska jag ju få ansiktsbehandling.

När flyttar ni in??? Jag är ju så nyfiken på huset.

 

Nämen usch då!

Skrivet av  Malin2
Skickar massor av kramar. Fast skulle gärna vilja skicka en au pair.
Varför inte live out? Svara om du vill.
 

Dyrt och inflexibelt

Skrivet av  TTUK
Att ha en live out här är så larvigt dyrt att man storknar - och då är live-in ingen lek heller. Vill man ha någon heltid - och det är nästan nödvändigt för att ha ngn slags stabilitet eller möjlighet att flexa, kostar det lätt 350 pund i veckan, om inte mer ifall de har många papper... En live-in mother\'s help, som det är frågan om nu, med nya babyn, kostar 150-180 i veckan och då ingår precis som med en au pair barnvakt ett par kvällar i veckan.
Då maken reser väldigt mycket, känner jag att det är skönt att kunna springa ut och köpa en liter mjölk eller föralldel en kaffe på kvällen när barnen har somnat... eller föralldel träffa ngn kompis. Vi är ju sällan ute särskilt sent, så det känns fånigt att ha in ngn som är barnvakt för att man gå ut och äta och är hemma igen halv 9...
Men, efter det senaste årets stolpskott, undrar jag om jag inte ska skippa hela svensk live-in biten och skaffa en entusiastisk aussie istället... så får jag väl låta bli att skaffa ngn som städar och skippa att åka till Sverige.
Förlåt, jag vet att det finns folk med större problem och att jag låter jättegnällig, men jag är så himla slut.
 

Inte rätta dagen

Skrivet av  Mrs W, UK
Kanske inte idag, men någon annan dag, om du orkar, skulle jag gärna vilja veta HUR du finner dessa live-ins? Finns det någon form för agentur, någon du kan rekommendera, här i UK?

Det skulle vara enda alternativet för oss, då vi har så skiftande arbetstider båda två.

En dag när du har mer ork att berätta mer, så är jag nyfiken!
 

Vad är det du behöver?

Skrivet av  TTUK
Är det en svensk au-pair/mother\'s help kan jag rekommendera - trots att hon inte hittat ngt på sistone - en svensk tant. Hon är extremt flaky, men lyckas på ngt sätt få ihop tjejer och familjer. Tror egentligen att hon bara sitter och blåstirrar på arbetsförmedlingens hemsida och SvD radannonser, men huvudsaken är ju att det fungerar.
Om det är ngn annan nationalitet du är ute efter, finns det flera stycken agencies, bl a Hampstead Nannies (googla så hittar du dem) och likaså Hampstead Aupair Agency, vilk ahar bra rykte och skickar flickor över hela England. Sedan finns det ungefär 200 till, men det är dem jag kan rekommendera.
Alla tar en avgift för att förmedla kontakten, som brukar ligga ngnstans runt 2-3 veckolöner
 

Super, tack!

Skrivet av  Mrs W, UK
Jag tar mig friheten att kalla på dig igen, när det blir aktuellt - vilket det mycket väl kan bli om ett par månader, ifall jag ska tillbaka på jobb igen.

Men jag har noterat de Agencies du har nämnt!

Tack för hjälpen!
 

ok

Skrivet av  Malin2
intressant att bara veta hur det funkar i andra länder.
Sedan är ju varje situation olika också.
Vi hade ju live in. Mer för att de kom från Sverige. Skulle vi skaffa igen så skulle det bli live out
Men bara deltid.
Men det finns ingen tanke just nu. Men saker och ting kan ju ändras.
Kramar om dig!
 

Jo, jag vet...

Skrivet av  TTUK
men du vet hur det är. Ibland känns det fullkomligt överväldigande, trots att problemet egentligen är akademiskt och mest ligger i vilka krav man har på hur saker ska fungera. Det är ju mest pga av graviditeten och sedan nya babyn som det känns nödvändigt med heltidshjälp. Kajsa går ju i skolan så mycket, så det är ju mest för min och Veras skull...och för att Kajsa ska få göra litet roliga saker med bara mig då och då.
Ett par nätters riktig sämn, som kommer jag se mycket ljusare på problemet.
 

Ungjävlar? - varför skaffa ett litet barn till?

Skrivet av  Welcome to the real world, lady
x
 

Hejdå trollet.

Skrivet av  TTUK
.
 

Artiklar från Familjeliv