Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min sexåring få "sexuella" förslag från 8-åring

Skrivet av Oroliga mamman
Långt.

Idag lekte min son som är sex år med en kompis på gården som är åtta. De var inne hos oss. Min son gillar den här pojken. Han låtsas att han är hans storebror och att han själv är bebis.
Åttaåringen ville att de skulle gå in på min sons rum. De stängde dörren. Efter en stund knackar jag på och går in, för jag tycker att det är dags för den äldre pojken att gå hem. Min son har tagit av sig kalsongerna och är naken nertill. Jag förstår att de hållt på med något, eller var på väg att göra något.
Sen säger min son att den andre föreslagit honom att sätta sig med naken rumpa på hans ansikte. Alltså någon slags "oralsex".
Förra veckan satt de hemma i vår soffa och pratade om att suga på varandras snoppar.
Att jag reagerar starkt beror på att min son förra året initierade "oralsex" med en annan pojke på dagis. Då blev vi kallade till samtal, eftersom handlingen verkade alltför avancerad för deras ålder. Dessutom var det min son som övertalade den andre pojken till detta.
Därför undrar jag om det inte kommit från någon av pojkarna på gården.
Imorgon måste jag prata med pojkens föräldrar om detta. Jag vågar inte lämna de att leka ensamna, eftersom det händer sådana här saker dem emellan. Hur skulle ni andra göra? Jag tycker att det känns jättejobbigt.
Pratade med min man som bara tycker att sonen ska straffas, inte få leka alls med den andre, inte få godis om han göra sådana här saker.
Dessutom tror han att den andre eventuellt är en blivande homosexuell.
Själv tycker jag den metoden känns helt förkastlig. Det enda jag kan tänka mig att de två inte kan få leka ensamma med varandra.
Fy, kvällen känns inte rolig. Är det någon som har erfarenheter av liknande, skriv gärna.


Svar på tråden: Min sexåring få "sexuella" förslag från 8-åring

Förstår att du är orolig

Skrivet av  mamman som blev idiotförklarad istället för pedofilen
Eftersom barn som är utsatta för sexövergrepp brukar göra såna saker som din son gör.
Det första man frågar sig är ju var har ditt barn fått dettta ifrån. Kan det finnas någon släkting, nära vän som varit barnvakt?
Tycker även att du ska prata mer med din man.
Om det är 8-åringen detta kommer från behöver han definitivt hjälp.
Hoppas allt löser sig
 

Nej

Skrivet av  Jämställd pappa
det behöver inte alls vara som du säger! Tyvärr dras det allt för ofta likhetsteckan mellan barns kroppsnyfikenhet och trolig förekomst av övergrepp.

Visst skall man vara försiktig eller rättare sagt lyhörd men vi får nog försöka vara så vuxna som våra barn kan kräva.
 

Förstår inte vad du menar

Skrivet av  z
med att vara så vuxna som våra barn kan kräva? Vill du förklara.
Att det dras likhetstecken mellan barns kroppsnyfikenhet och trolig förekomst av övergrepp är väl inte konstigt eftersom sexövergreppade barn ofta har ett sexualiserat beteende, det är ju ett sätt att bearbeta det man har varit med om. Då tycker jag det är bra att vara uppmärksam tills man är säker på att barnet inte är utsatt.
 

Jag håller inte med

Skrivet av  Jämställd pappa
jag tror inte att det är det enda sätt ett barn signalerar att de varit utsatta.

Sen är jag övertygad om att det finns barn som är väldigt utåtagerande sexuellt utan att för den saken skull ha blivit utsatta. De märker att de genom sitt agerande sätter vuxna ur spel och vinner därigenom makt. Jag påstår inte att detta sker medvetet men väl omedvetet.
 

jag tycker det finns anledning

Skrivet av  Edith
att ta tag i situationen, ja! Något av barnen kan ha blivit sexuellt utnyttjat av en vuxen. Men barn är mycket nyfikna, de kan ju ha fått tag i en porrtidning el råkat se en film. Det är ju möjligt. Fråga barnen!
Utan att vara kränkande el dömande naturligtvis. Att bestraffa barnen ger dem bara skuldkänslor, det kan bli riktigt fel. Har någon varit utsatt för en vuxen, blir en bestraffning ännu mer kränkande! Det är inte barnet som gjort fel, detta måste betonas! Men för barnets egen integritet, så bör beteendet ju upphöra.
Det är minnen som barnet kommer att leva med i vuxen ålder, all skam och skuld finns kvar hela livet! Och att då dessutom bli bestraffad för det, gör bara ont värre.
Respektera barnens själ, sexualitet och könsorgan i samtalen med dem! Ta ifrån dem all skuld, de har nog att bära ändå.
 

Jag har pratat med mamman

Skrivet av  Oroliga mamman
och sagt som det var. Hon skulle prata med sin son. Det är ju inte mycket mer man kan göra. Jag kan ju inte göra så mycket mer. Min son brukar inte ha så många andra barnvakter än min man, en annan mamma och en kompis till mig. Igår var morfar barnvakt för första gången (Han är 80 år).
Jag skulle nog tänka mig att den andre pojken sett något, som du skrev i en tidning eller liknande. För jag tycker att det är lite väl avancerat att föreslå någon slags oralsex till min son.
Förra sommaren lekte de här pojkarna också rätt mycket på gården. Efter det övertalade min son som då var fem år en annan pojke på dagis till "oralsex". Vi undrade givetvis var han fått det ifrån. På RFSU sa de att det var så att säga överkurs för en 5-åring. Alltså inte riktigt vad de brukar ägna sig åt i den åldern.
Min man tycker att vi ska begränsa deras lekande. Jag tycker nog i alla fall att man måste ha dem under uppsikt.
Enligt mamman till den andre pojken hade han ju aldrig hållt på med något sådant vad hon visste. Men det kan ju tänkas att den andre pojken får något slags "gensvar" från min son. Min son tycker mycket om den här pojken. Han kallar honom för sin storebror.
Ja, i alla fall känns det lite jobbigt.
 

förstår att det känns jobbigt!

Skrivet av  Edith
Men ha också i tanken att sexuella lekar ÄR helt normalt för barn! De kan imitera samlag också, om de sett föräldrarna någon natt eller så..
Det viktiga är ju egentligen att pojkarna mår bra, och att det inte skett något övergrepp eller som pojkarna upplevt som övegrepp. Det är det allra viktigaste!
Gränser ska finnas för deras egen skull, deras integritet. Och för att förhindra övergrepp på yngre barn! Ett yngre barn hamnar ju lätt i underläge inför ett äldre och har lätt för att "gå med på" olika saker utan att våga säga ifrån.
Hoppas allt löser sig!
 

Och du är säker på...

Skrivet av  krax
att din pojkes pappa inte har utsatt honom för något?

Jag frågar bara för er skull alltså, inte för att provocera!!

Lycka till!
 

Ja det är jag

Skrivet av  Oroliga mamman
Jag är ju självklart inte med överallt, men det kan jag nästan säga till 100 %.
 

Jag förstår din oro

Skrivet av  Jämställd pappa
men din son blir ju inte hjälp av att ni straffar honom.

Sen måste du förklara för mig hur din man (pappan) kan vara barnvakt? Är du barnvakt när pappan inte är med??
 

Förstår din oro, men

Skrivet av  mamma-71
är det inte bara så att dom har börjat undersöka sina kroppar, när jag jobbade på fritids va det ofta man fick höra både det ena o det andra som ungarna hittat på med varann, det kan ju hända att nån av dom sett i en tidning eller film och vill pröva själva! Jag tror nog faktiskt inte det är så faligt håll koll på dom men gör inte för stor affär av det, och homosexuella tror jag defenitivt inte dom är bara för det här, alla har vi väll haft funderingar och tankar om våran sexuallitet, det är ju bara sunt!
 

Nej, jag ska inte göra någon mer affär

Skrivet av  Oroliga mamma
av det hela än att jag pratade med den andre pojkens mamma. Min son ville bjuda honom på sitt 6-årskalas och det fick han givetvis. De får gärna leka med varandra, men jag vill inte att de stänger dörren till rummet. Förstår också att de vill undersöka sin sexualitet, men det känns inte bra om min son lär sig saker som är s k "överkurs" och sen springer på dagis, eller sexårs och övertalar någon till detta. Sen får vi bli kallade till samtal med dagispersonal/skolpersonal och berörda föräldrar. Många föräldrar är inte så psykologiska utan kommer inte vilja att min son leker med deras barn p g av detta. Tyvärr.
 

Hej

Skrivet av  Jämställd pappa
Barn leker med varandra olika avancerat i den åldern. Jag tycker inte att du skall göra för stor grej av detta men du bör tala med din son och naturligtvis med den andra pojkens föräldrar. Tydligt klart och utan för mycket krusiduller.

Din man bör du nog tala med din då jag tycker att han är ute och cyklar i många avseenden. För det första är det inte straff som biter på denna form av beteende och i den åldern. För det andra så har han uppenbarligen homofobier (varför skulle den andra killen vara mer benägen att bli homosexuell än er egen son??).

Som sagt försök att lära sonen att vissa saker gör man inte förrän man blir äldre.

Lycka till

 

Artiklar från Familjeliv